حال و هوای دوستی و مهربانی در تابستان 1401 تهران
کد خبر: 4069027
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲

حال و هوای دوستی و مهربانی در تابستان 1401 تهران

مسئول اجرایی برنامه کمک مؤمنانه به تشریح جزئیات این برنامه پرداخت و گفت: سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران بخشی از فعالیت‌های خود را به فعالیت‌های جهادی اختصاص داده که «کمک‌ مؤمنانه» یکی از این فعالیت‌هاست.

کمک مؤمنانهمهدی وکیل‌پور، مشاور رئيس و مديركل حوزه رياست سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و مسئول اجرایی برنامه کمک مؤمنانه در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح این طرح پرداخت و اظهار کرد: «کمک مؤمنانه» از فعالیت‌های جهادی است که سازمان فرهنگی، هنری به بهانه‌های مختلف و در مناسبت‌های گوناگون برای مردم نیازمند و مناطق محروم انجام می‌دهد. این کمک‌ها فقط به تهیه ارزاق ختم نمی‌شود، بلکه سعی دارد با شناسایی و بررسی، نیازهای این افراد را هم برآورده کند.

وی ادامه داد: این روزها کلمه «سرایت»، برای ما تداعی‌کننده تنها یک چیز است؛ «کووید 19 یا همان کرونا». اما امروز می‌خواهیم از یک سرایت دیگر صحبت کنیم. از یک سرایت حال خوب کن! از سرایتی که ما را لحظه‌ای از فکر بیماری و نگرانی‌هایش دور کند.

وکیل‌پور بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد وقتی فردی کار سخاوتمندانه‌ای انجام می‌دهد، دیگران با دیدن این کار ترغیب می‌شوند تا آن‌ها نیز همان کار یا مشابه آن را انجام دهند. در نتیجه، این کار می‌تواند به ده‌ها نفر دیگر سرایت کند و در آن‌ها انگیزه ایجاد شود تا به دیگران کمک کنند. فارغ از بحث سرایت و همراه کردن آدم‌های بیشتری در مسیر کمک کردن، وقتی به دیگران کمک می‌کنیم تغییرات مثبتی در مغز ما ایجاد می‌شود که مستقیما با شادی ما در ارتباط است و باعث ارتقای زندگی اجتماعی می‌شود و ما را به داشتن زندگی فعال‌تر تشویق می‌کند.

مسئول اجرایی برنامه کمک مؤمنانه افزود: در همین راستا سازمان فرهنگی، هنری بخشی از فعالیت‌های خود را به فعالیت‌های جهادی اختصاص داده است که «کمک‌ مؤمنانه» یکی از این فعالیت‌هاست.

وکیل‌پور گفت: کمک‌ مؤمنانه با تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری و طبق گفته ایشان «در مسابقه معنوی کمک مؤمنانه به قشرهای آسیب‌دیده و یاری مجاهدان سلامت، حضور گسترده و پر نشاطی داشته باشید» فعالیت خود را در سازمان فرهنگی، هنری آغاز کرد.

وی تصریح کرد: این کمک‌ها در بخش‌های مختلف مثل تهیه و تأمین بسته‌های معیشتی، توزیع مواد غذایی و بهداشتی، پوشاک، غذای گرم، تهیه جهیزیه برای نوعروسان، ذبح گوسفند و توزیع گوشت قربانی، ارائه خدمات درمانی، آموزشی و ... با همکاری اکثریت همکاران در 28 منطقه و مراکز فعال در سازمان انجام می‌شود.

مسئول اجرایی برنامه کمک مؤمنانه ادامه داد: از بین فعالیت‌های مختلفی که تحت عنوان «کمک مؤمنانه» انجام می‌شود، توزیع ارزاق و خواروبار بیشترین فراوانی را دارد. مایحتاج‌ مورد نیاز برای کمک‌ به نیازمندان به طور کامل از سوی خیران و همکاران سازمان تامین می‌شود. ابتدا مناطق محروم و نیازمند که اکثرا از روستاهای محروم اطراف تهران انتخاب می‌شوند، شناسایی و بعد از نیازسنجی وسایل و بسته‌های موردنیاز بین آن‌ها تهیه و توزیع می‌شود.

وی افزود: این کمک‌ها در مناسبت‌های مختلف و با توجه به نوع کمک عنوان‌های مختلفی دارند که در ادامه به چند نوع از این فعالیت‌ها اشاره می‌شود.

وکیل‌پور بیان کرد: «نان مهربانی»، «تنور دلگرمی» از جمله عنوان‌هایی است که برای پخت نان صلواتی و توزیع بین مردم مناطق محروم نام‌گذاری شده است. «یلدای مهربانی» برای بسته‌هایی است که به مناسبت شب یلدا به نیازمندان اهدا می‌شود. همچنین «عید همدلی» کمک‌های مومنانه‌ای است که برای فرا رسیدن سال نو انجام می‌شود.

مسئول اجرایی برنامه کمک مؤمنانه گفت: «آرزوی خوشبختی» دیگر برنامه‌ جهادی است که برای اهدای جهیزیه به نوعروسان است و سال گذشته به مناسبت روز احسان و نیکوکاری این کمک مومنانه در روستای ابراهیم‌آباد انجام شد.

وی بیان کرد: «تسویه حساب دفتری» از دیگر عناوین کمک‌های مومنانه است که با هدف تسویه حساب‌های افراد نیازمند با کاسبان محل انجام می‌شود. البته نقش سازمان فرهنگی ـ هنری در فعالیت‌های جهادی «کمک مؤمنانه» تنها به مجری بودن ختم نمی‌شود بلکه این سازمان‌ دیگر امکانات خود را در اختیار گروه‌های جهادی می‌گذارد.

وکیل‌پور اظهار کرد: فضاهایی که در مناطق و مراکز مناسب فعالیت‌هایی همچون بسته‌بندی، تهیه و توزیع، طبخ غذای گرم و... است در اختیار این فعالیت‌های جهادی قرار می‌گیرد. در حال حاضر حدود 200 گروه جهادی با سازمان فرهنگی هنری همکاری می‌کند و برای بقیه گروه‌های جهادی دیگر اعلام آمادگی می‌کند تا در حوزه‌های؛ مشاوره، عفاف و حجاب، فرهنگی، نوجوان و... در سطح شهر تهران در قالب موکب‌هایی خدمات فرهنگی، درمانی، مشاوره و... ارائه کنند.

مسئول اجرایی برنامه کمک مؤمنانه ادامه داد: در اجرای کمک‌های مؤمنانه بیشتر مناطق و مراکز سازمان درگیر هستند، اما اگر بخواهیم به تفکیک نوع فعالیت و تعداد مناطق درگیر اشاره کنیم، به این شرح است. بیشترین فراوانی برای کمک‌های مومنانه در توزیع ارزاق و خواروبار بوده است که 28 منطقه و مرکز سازمان درگیر این موضوع بودند.

وی افزود: در سایر فعالیت‌های جهادی خاص 26 منطقه و مرکز، در کارآفرینی و کمک به اشتغال افراد، 25 منطقه و مرکز، در اهدای محصولات فرهنگی 16 منطقه و مرکز، در اهدای وسایل خانه و کمک به جهیزیه 16 منطقه و مرکز، در کمک به اجرای پویش «هست اینجا» 15 منطقه، در طبخ غذا و اطعام کریمانه 13 منطقه، در تامین هزینه و کمک به درمان بیماران 11 منطقه و مرکز، در موکب جهادی خادم منتظر11 منطقه و مرکز، در اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری 10 منطقه، در تهیه و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی 10 منطقه، در طرح «احسان کریمانه» 5 منطقه و در فعالیت‌های عمرانی در مناطق محروم 5 منطقه همکاری کردند.

یادآور می‌شود، «کمک‌ مؤمنانه» فعالیت جهادی است که از سوی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به‌صورت یک فعالیت مستمر برای جامعه هدف مشخص اجرا می‌شود.

انتهای پیام
captcha