اعلام جزئیات نخستین نمایشگاه دوسالانه هنر اسلامی در عربستان
کد خبر: 4062608
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

اعلام جزئیات نخستین نمایشگاه دوسالانه هنر اسلامی در عربستان

جزئیات نمایشگاه دوسالانه هنرهای اسلامی که برای اولین بار در سال آینده در عربستان سعودی برگزار می‌شود اعلام شد. این نمایشگاه به عرضه آثار هنرمندان از گوشه و کنار جهان اسلام می‌پردازد.

اعلام جزئیات نخستین نمایشگاه دوسالانه هنر اسلامی در عربستانبه گزارش ایکنا؛ به نقل از بوابه نیوز، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (ISESCO) از برنامه عربستان مبنی بر برگزاری اولین نشست دوسالانه هنرهای اسلامی در جده که اولین رویداد از این نوع در جهان است، تجلیل کرد.

در بیانیه‌ای که دیروز دوشنبه از سوی این سازمان منتشر شد، آمده است که این رویداد بزرگ تحت نظارت یک تیم جهانی متشکل از کارشناسان در زمینه‌های مختلف هنری خواهد بود.

در این بیانیه آمده است که محل برگزاری دوسالانه شامل سالن‌های نمایشگاه، تئاتر، مسجد، کارگاه‌های هنری و اتاق‌های سمینار خواهد بود که فعالیت‌های مختلف فرهنگی این رویداد در آن‌ها برگزار می‌شود. 

پیش از این بنیاد الدرعیه از برگزاری اولین نمایشگاه دوسالانه هنرهای اسلامی در سالن غربی حجاج در فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز جده در بازه زمانی 23 ژانویه تا 23 آوریل 2023 (3 بهمن 1401 تا 3 اردیبهشت 1402) خبر داده بود. این دوسالانه توسط یک تیم بین‌المللی از کارشناسان رشته‌های مختلف هنری تحت عنوان «خانه اول» (اول بیت) برگزار می‌شود.

این رویداد اولین دوسالانه هنرهای اسلامی در جهان است و در خیمه‌های غربی مجاور سالن زائران برگزار می‌شود که توسط شرکت معماری SOM در سال 1981 طراحی و در سال 1983 برنده جایزه معماری آقاخان شد.

این سایت شامل بخشی به وسعت 70 هزار متر مربع خواهد بود که به طور ویژه برای میزبانی از فعالیت‌های دوسالانه ایجاد شده است از جمله سالن‌های نمایشگاه، تئاتر، مسجد، کارگاه‌های هنری و اتاق‌های سمینار که در آن فعالیت‌های مختلف برنامه فرهنگی دوسالانه در کنار فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متنوع برگزار می‌شود.

این مکان جدید حاصل همکاری چندین نهاد عربستانی از جمله وزارت فرهنگ، وزارت حمل و نقل و تدارکات و اداره کل هوانوردی کشور است. این دوسالانه در دو بخش داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

بخش داخلی هنرمندان را به عکاسی از مکان‌های مقدس مکه و مدینه تشویق می‌کند. نمایشگاه‌های هنری داخلی حول محور «قبله مسلمانان» می‌چرخند که مکه را در مرکز رویداد قرار می‌دهد، در حالی که آثار هنری خارجی منحصربه‌فرد با الهام از اهمیت مکه و منحصر به فرد بودن کعبه به عنوان «نخستین خانه ساخته شده برای مردم» در زیر خیمه‌ها به نمایش در می‌آید.

در این نمایشگاه، انواع آثار هنری معاصر و آثار تاریخی به نمایش گذاشته خواهد شد که مهمترین آنها در دو بخش مجزا حاوی عتیقه جات مسجد الحرام و مسجد النبی خواهد بود.

به همین مناسبت، آیه البکری، مدیرعامل بنیاد دوسالانه الدرعیه گفت: دوسالانه هنرهای اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و حضور آن را به عنوان رویدادی برجسته در تقویم رویدادهای هنری سراسر جهان الزامی خواهد کرد.

وی افزود که فعالیت‌های این دوسالانه که در محوطه‌ای که ویژه میزبانی این رویداد طراحی و ساخته شده است، در سالن زائران غربی در فرودگاه بین‌المللی جده برگزار می‌شود و تجربه‌ای هنری را ارائه می‌کند که اشکال مختلف هنر اسلامی از جمعی از هنرمندان برجسته عربستان و جهان را عرضه می‌کند.

البکری تصریح کرد که اولین دوسالانه هنرهای اسلامی که توسط بنیاد دوسالانه الدرعیه برگزار می‌شود، پذیرای مخاطبانی از سراسر عربستان و جهان است و به کشف آثار برجسته‌ترین هنرمندان در یک محیط خلاقانه منحصر به فرد می‌پردازد.

شایان ذکر است که این بنیاد یک تیم بین‌المللی متشکل از متصدیان را برای نظارت بر فعالیت‌های دوسالانه هنرهای اسلامی منصوب کرده است؛ از جمله سعد الراشد، باستان شناس برجسته عربستانی؛ امنیه عبدالبر، محقق موزه ویکتوریا و آلبرت لندن؛ جولیان رابی، مدیر افتخاری گالری ملی هنر آسیایی اسمیتسونیان در واشنگتن و «سمیه والی» از بنیانگذاران شرکت معماری و تحقیقات تجربی Winterspace، که نام او در فهرست 100 معمار برتر آینده مجله TIME آمده است. 

سمیه والی گفت: فرصتی مغتنم است که در آماده‌سازی اولین دوره دوسالانه هنرهای اسلامی در این فضای خلاقانه منحصر به فرد شرکت کنم. عنوان رویداد (خانه اول)، دعوتی آشکار برای تأمل در مفهوم تعلق در مظاهر مختلف مکه است. با توجه به نقش ما در این دوسالانه، چیزی که ما را بیش از همه به اینجا می‌کشاند فرصتی برای ساختن نمایشگاهی است که ما و بازدیدکنندگانمان را در طول این مسیر خلاقیت و تأمل با خود همراه می‌کند.

در بازه زمانی دسامبر 2021 تا مارس 2022، بنیاد دوسالانه الدرعیه اولین جلسه هماهنگی خود را برگزار کرد. این بنیاد هر سال میزبان یک نمایشگاه خواهد بود که به صورت دوسالانه هنرهای معاصر الدرعیه و دوسالانه هنرهای اسلامی برگزار می‌شود.

همه این تلاش‌ها با هدف تجلیل از آثار هنری، فرهنگی و خلاق در سراسر جهان و گسترش حضور عربستان سعودی در صحنه هنری و فرهنگی و در نتیجه کمک به دستیابی به اهداف چشم‌انداز 2030 این کشور است.

انتهای پیام
captcha