زیارتنامه حضرت معصومه(س) در بین امامزادگان استثنایی است
کد خبر: 4061213
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
فرحزاد در گفت‌وگو با ایکنا:

زیارتنامه حضرت معصومه(س) در بین امامزادگان استثنایی است

حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه و خطیب پیشکسوت گفت: زیارتنامه حضرت معصومه(س) یکی از سه زیارتنامه‌ ماثور است و تفاوت‌های بسیار ویژه و استثنایی با سایر زیارتنامه‌ها دارد.

حبیب الله فرحزادحجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه و خطیب پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه یکی از نعمت‌های بزرگ و  عنایت‌ها  و الطاف خداوند به مردم ایران وجود نازنین کریمه اهل بیت(س)، حضرت فاطمه معصومه(س) است، گفت: بعد از اینکه امام رضا(ع) به اجبار از مدینه به خراسان انتقال پیدا کردند حضرت معصومه(س) که هم در پدر و هم مادر با امام رضا(ع) مشترک هستند، به شوق دیدار امام هشتم، از مدینه حرکت کردند و به ساوه که رسیدند بیمار شدند و ایشان را به قم انتقال دادند.

این بانوی با کرامت مدتی میهمان مردم قم بودند و مردم قم استقبال خوبی از ایشان کردند و البته بعد از مدتی در قم از دنیا رفتند. در بین امامزاده‌ها کمتر امامزاده‌ای داریم که بلافصل خواهر، عمه و دختر امام باشد، و ایشان واجد این ویژگی‌هاست و مورد مدح و ستایش معصومان(ع) هم قرار دارند.

قم، حرم اهل بیت(ع)

فرحزاد بیان کرد: امام صادق(ع)، جد بزرگوار ایشان فرمودند: خداوند حرمی دارد که مکه است؛ پیامبر(ص) حرمی دارد که مدینه است، مولا علی(ع) حرمی دارند که کوفه است و ما 11 امام حرمی داریم که شهر مقدس قم است و این خیلی مهم است که از این شهر تمجید شده است؛ قم آشیانه اهل بیت(ع) است، امام صادق(ع) وقتی فرمودند قم حرم ماست بشارت به حضور فرزندی از فرزندانشان دادند و فرمودند که ایشان به قم می‌آیند و در قم دفن می‌شوند و نامشان فاطمه بنت موسی است. این بشارت از امام صادق(ع) در زمانی داده شده که هنوز امام کاظم(ع) به دنیا نیامده بودند.

استاد حوزه علمیه گفت: تعبیر خیلی بلندی را امام صادق(ع) برای حضرت معصومه دارند که فرموده‌اند: تدخل بشفاعتها شیعتی الجنه باجمعهم؛ یعنی مقام و منزلت این بانو آنقدر بلند است که به شفاعت فرزندم فاطمه معصومه همه شیعیانم وارد بهشت می‌شوند. در روایات داریم که برخی افراد مانند شهدا، حافظان قرآن و ... می‌توانند شفیع باشند ولی شفاعتشان محدود است ولی در مورد حضرت معصومه(س)، محدود نیست و همه شیعیان را شامل می‌شود. شاید میلیاردها انسان شیعه در طول قرون متمادی متولد شده و از دنیا می‌روند و همه می‌توانند مشمول شفاعت ایشان باشند.

زیارتنامه ماثور

وی افزود: ما یکی از مواردی را که می‌توانیم درباره جایگاه آن حضرت از روایات استخراج کنیم، اینکه ما امامزاده زیاد داریم، امامزاده بلافصل کم داریم ولی فقط برای سه امامزاده زیارتنامه ماثور صادر شده است، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت معصومه(س). در بین هزاران امامزاده، ایشان زیارتنامه ماثور دارند و این زیارت هم از امام رضا(ع) صادر شده است.

فرحزاد اظهار کرد: امام هشتم کیفیت زیارت را انشاء و فرمودند بالا سر قبر خواهرم بایستید و تسبیحات حضرت زهرا(س)، بگویید که ذکر این  تسبیحات هم بدیع است و در زیارتنامه‌های دیگر سراغ نداریم و شاید نشانه سنخیتی بین ایشان و حضرت فاطمه زهرا(س) است و بعد سلام به انبیاء عظام، 14 معصوم و سلام‌های متعدد به خود این بانو و تکرار آنها؛ السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت فاطمه و خدیجه که این هم نکته زیبایی است زیرا در تمامی زیارتنامه‌ها، بعد از سلام به پیامبر(ص) سلام به امیرالمؤمنین(ع) است ولی در اینجا ابتدا به حضرت فاطمه و خدیجه سلام داده شده و بعد به امام علی(ع) و فرزندانش.

سنخیت بانو با حضرت زهرا(س)

وی با اشاره به اینکه این بانو سنخیتی با حضرت زهرا(س) و حضرت خدیجه دارد، افزود: ایشان از همه طرف متصل به 14 معصوم است. امام هشتم در این زیارت به ما یاد دادند که درخواست شفاعت بکنیم؛ یا فاطمة اشفعی لی فی الجنه فان لک عندالله شان من الشان. شما واسطه ما برای ورود ما به بهشت شو زیرا ایشان شئونی از شئون ولایت را دارند.

وی ادامه داد: در زیارتنامه می‌خوانیم؛ اللهم و رضاک و الدار الاخره، هم رضایت تو را می‌خواهیم و هم ورود به بهشت با شفاعت حضرت معصومه(س) یعنی این بانو توان آن را دارد که دست همه را بگیرد و به مقام رضوان برساند.

فرحزاد بیان کرد: روایات متعدد و معتبر در فضیلت این بانو از امام صادق(ع)، امام هشتم و امام جواد(ع) به ما رسیده و معتبر است و آن اینکه زیارت این بانو معادل بهشت است یا اگر کسی ایشان را با معرفت زیارت کند ثواب او بهشت است و یا تعبیر دیگر اینکه من زارها عارفا بحقها وجب له الجنة. تعبیر بسیار بزرگی است زیرا از وجوب بهشت سخن گفته است یعنی یک نوع حقی با زیارت با معرفت ایشان حاصل می‌شود کما اینکه وقتی کسی سلام کرد جواب سلام واجب است و علما و بزرگان ما از دیرباز تا زمان ظهور، اعتقاد به این بانو داشته و دارند و خواهند داشت و از خرمن پرفیض این بانو خوشه‌ها چیده و بهره‌ها برده‌اند.

نمونه‌ای از برکات توسل به حضرت معصومه(س)

وی افزود: آیت‌الله فاضل لنکرانی فرموده بودند که آیه تطهیر نکات مهمی درباره اهل بیت(ع) دارد. من مدتها درباره این آیه فکر می‌کردم ولی چیزی دستگیرم نمی‌شد، به این بانو متوسل شده و به حرم مشرف شدم و بعد از این توسل نکات بسیار مهمی به ذهنم القاء و الهام شد که یک کتاب در این زمینه نوشتم. پدر آیت‌الله مرعشی نجفی هم فرموده بودند که من خیلی توسل به اهل بیت(ع) کردم تا قبر مخفی حضرت زهرا(س) را زیارت کنم، ولی به خواب ما آمدند و فرمودند ما اجازه نداریم زیرا وصیت مادر است ولی به جای آن قبری را معرفی می‌کنیم که پاداش و ثواب همان زیارت حضرت زهرا(س) را دارد و آن قبر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم است.

وی افزود: امام خمینی و بزرگان ما مقید به زیارت ایشان بودند و در مشکلات به ایشان متوسل می‌شدند. یکی از مراجع بزرگوار فرموده بودند که بستگان دورشان فرزند دختری داشتند که مدتی ربوده شده بود و والدین او و فامیل خیلی نگران بودند، به این مرجع بزرگوار رجوع کردند و ایشان می‌فرمود من وضو گرفتم و به مرقد حضرت معصومه(س) رفتم و به ایشان التماس کردم که این دختر پیدا شود و ایشان فرمودند که بعد از این عرض توسل و در راه بازگشت به منزل، به من زنگ زدند که نگران نباشید، سرنخی از ماجرا به دست آمده و در نهایت این دختر را یافتند.

چرایی احترام شهید مطهری به علامه طباطبایی

فرحزاد تصریح کرد: شهید مطهری استادان زیادی داشت ولی احترامی را که به علامه طباطبایی می‌گذاشت برای بقیه قائل نبود، حتی در برخی نوشته‌ها فرموده است؛ ارواحنا له الفداء. از ایشان در این‌باره سؤال کردند که چرا اینقدر به ایشان عشق می‌ورزید و ایشان فرمود من ارادتی را که به اهل بیت(ع) و به خصوص فاطمه معصومه(س) در وجود علامه طباطبایی دیدم در وجود بقیه استادان ندیدم. علامه در ماه رمضان ابتدا به حرم آمده و ضریح مبارک را می‌بوسیدند و با بوسه بر ضریح، افطار می‌کردند. از ایشان در این‌باره سؤال کردند و  علامه فرمودند که من به ذهنم رسید ابتدا با یک امر معنوی خود را پرورش داده و افطار معنوی کنم و بعد افطار جسمی و دیدم چیزی معنوی‌تر از بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه(س) نیست.

انتهای پیام
captcha