سیاست جهاددانشگاهی استفاده از ظرفیت‌های بومی استان‌ها برای رفع نیازهاست
کد خبر: 4056046
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

سیاست جهاددانشگاهی استفاده از ظرفیت‌های بومی استان‌ها برای رفع نیازهاست

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت به‌کارگیری پتانسیل‌های مناطق مختلف کشور برای رفع نیازها گفت: سیاست ما در جهاددانشگاهی این است که همه واحدهای استانی در سراسر کشور براساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی و استانی باید دارای فعالیت‌های شاخص باشند ضمن اینکه از خدمات شاخص واحدها در استان‌ها استفاده شود.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی کشوربه گزارش ایکنا از فارس، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی کشور، امروز، 20 اردیبهشت در نشست انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه این نهاد، استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت احداث مرکز درمان ناباروری و سرطان جنوب کشور در شیراز، گفت: توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه و همچنین توسعه آموزشی، شاخص‌ها و زیرساخت‌های اصلی پیشرفت و توسعه هر کشوری هستند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آن روحیه خودباوری که توسط امام(ره) به‌ویژه در نسل جوان احساس شد، به‌عنوان کسانی که قبل از انقلاب را درک کردند، احساس کردیم باید سازمانی به‌وجود آوریم که بتواند به‌ویژه در شاخص توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه با انجام فعالیت‌های شاخص اثبات کند که انقلاب توان انجام کارهای بزرگ را دارد و می‌تواند به اهداف بزرگ خود به‌ویژه در زمینه اقتصادی، دانش‌بنیان رسیده و به اقتدار دانش‌بنیان دست یابد.

طیبی توسعه علمی، فناورانه و فرهنگی را محور اصلی فعالیت‌های جهاددانشگاهی اعلام کرد و گفت: در حوزه فناورانه یکی از فعالیت‌های ما بخش علوم پزشکی است که سعی کردیم در چند زمینه فعالیت‌های شاخصی انجام دهیم. اولین زمینه درمان ناباروری بود که در این راستا گروه‌های پژوهشی را تشکیل دادیم تا مرکز خدمات تخصصی ناباروری داشته باشیم که تاکنون اقدامات خوبی در این مرکز انجام شده است.

وی با بیان اینکه مرکز درمانی ذیل جهاددانشگاهی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به پژوهشکده رویان و پژوهشکده ابن سینا اشاره کرد، افزود: علت موفقیت این مراکز پژوهشی آن است که هم تیم علمی و هم تیم بالینی خوبی داریم.

رئیس جهاددانشگاهی با تصریح اینکه در این مراکز پژوهشی در زمینه درمان سرطان سینه و همچنین زخم‌های بدخیم و دیابتی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: همچنین در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین مثل سلول درمانی هم اقدامات خوبی در مراکز پژوهشی ذیل جهاددانشگاهی انجام شده است.

طیبی اقدامات شاخص جهاددانشگاهی در زمینه فنی مهندسی مثل ساخت دکل‌های حفاری و همچنین در حوزه حمل و نقل مثل ساخت واگن‌های قطار تولید داخل که هم‌اکنون مراحل نهایی تست استاندارد آن در حال انجام است را برشمرد و افزود: در حوزه کشاورزی در مباحثی نظیر اصلاح نژاد دام، تولید فناوری‌های پرورش ماهی برای امنیت غذایی و غیره را انجام دادیم و به دنبال این هستیم تا در این زمینه‌های الگوسازی مناسبی در کشور با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها داشته باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی تأکید کرد: سیاست ما در جهاددانشگاهی این است که همه واحدهای استانی در سراسر کشور براساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی و استانی باید دارای فعالیت‌های شاخص باشند ضمن اینکه از خدمات شاخص واحدها در استان‌ها استفاده شود.

وی فارس را استانی متفاوت از سایر استان‌ها به‌ویژه در حوزه پزشکی دانست و گفت: بودجه خوبی از سوی نمایندگان مجلس در بحث جوان‌سازی جمعیت اختصاص یافته است و بنا شده است که جهاددانشگاهی تمرکز خود در بحث درمان ناباروری و همچنین درمان سرطان سینه تقویت کند.

طیبی بر ضرورت فعال شدن مرکز درمان ناباروری و سرطان سینه در استان فارس تأکید کرد و از رئیس جهاددانشگاهی این استان خواست تا هماهنگی بسیار کاملی با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این راستا داشته باشد و سپس افزود: این هماهنگی‌ها به‌منظور پرهیز از موازی‌کاری است و باید تلاش کنیم تا کارها به‌صورت مکمل هم پیش روند.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه علاقه داریم تا در کارهای پژوهشی و فناوری‌های نوین با سازمان‌های استان فارس همکاری داشته باشیم، به انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه میان این نهاد و استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد و گفت: امیدوارم این تفاهم‌نامه عاملی شود تا موازی کاری نداشته باشیم بلکه در جهت تکمیل فعالیت‌های همدیگر فعالیت کنیم.

وی همچنین یکی دیگر از زمینه‌های شاخص کاری جهاددانشگاهی در استان فارس را بحث عصاره‌گیری و اسانس گل محمدی برشمرد و بیان کرد: این کار را با توجه به پتانسیل خوبی که در شهرستان داراب وجود دارد، به استان فارس اختصاص دادیم؛ همچنین جهاددانشگاهی فارس در بحث گیاهان دارویی هم تاکنون خوب عمل کرده است.

طیبی در پایان اظهار کرد: امیدوارم تفاهم‌نامه امروز فصل جدیدی در همکاری سه جانبه ایجاد کند تا ما هم بتوانیم در وسع و توان خود خدمتی به مردم فارس انجام داده باشیم.

انتهای پیام
captcha