نگاه مثبت به افراد موجب رفع سوءظن و بدگمانی خواهد شد
کد خبر: 4052603
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

نگاه مثبت به افراد موجب رفع سوءظن و بدگمانی خواهد شد

سوءظن به دیگران به ویژه اگر از افراد نزدیکمان باشد ما را دچار ناآرامی می‌کند لذا برای دوری از این امور باید سعی کنیم تا با نگاه مثبت راحتی و آرامش را به زندگیمان منتقل کنیم و این دیدگاه موجب می‌شود مناسباتی سالم و به دور از خشونت داشته باشیم.

سوءظن و بدگمانی

فاطمه مهدوی، کارشناس روانشناسی تربیتی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با تأکید بر ضرورت نگاه مثبت افراد به یکدیگر، اظهار کرد: سوءظن به دیگران به ویژه اگر از افراد خانواده باشد موجب فراهم شدن زمینه نگرانی و اضطراب و ناآرامی فراوان برای شخص خواهد شد.

وی افزود: فردی که به رفتار و کردار همسر و یا فرزندش بدگمان است چگونه می‌تواند زندگی بی‌دغدغه و آرامی داشته باشد و متعاقب آن چگونه می‌تواند صادقانه با آنان رفتار کند.

مهدوی بدگمانی را عامل خود بدبینی و رفتار نامناسب و حتی خشن فرد دانست و گفت: بسیاری از افراد در اثر سوءظن دست به اقداماتی می‌زنند که زندگی خودشان و اطرافیانشان را تلخ کرده و با نگرانی و ناراحتی مواجه می‌کنند.

کارشناس روانشناسی تربیتی تصریح کرد: بدگمانی باعث کاهش صمیمیت و رابطه دوستانه ما با دیگران خواهد شد و مسلماً در چنین محیطی از صفا و صداقت و آرامش خبری نیست و این بی‌اعتمادی و سوءظن باعث می‌شود که نسبت به دیگران بی‌اعتماد شویم.

مهدوی عواملی که بسترساز ناآرامی و ناراحتی در زندگی افراد است را زمینه‌ساز ایجاد دغدغه در زندگی دانست و افزود: در فضایی غیرمطمئن و محیطی که به همه چیز بدبین هستیم طبیعتاً نمی‌توانیم به راحتی و آرامش برسیم.

وی با اشاره به آیه ۱۲ سوره حجرات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ؛‌ ای اهل ایمان از بسیار پندار‌ها و گمان‌ها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظن و گمان‌ها معصیت است»، گفت: اگر به دنبال آرامش هستید باید از هرگونه ظن و بدگمانی به دیگران بپرهیزید و خوش‌بینی را در خود تقویت کنید.

مهدوی در پایان تصریح کرد: دائم با خودمان فکر کنیم که تاکنون چه نتیجه مثبتی از سوءظن و بدگمانی به دست آورده‌ایم و مواردی را مطالعه کنیم و ببینیم عاقبت بدبینی چیست و آیا دلیلی دارد به آن ادامه دهیم.

انتهای پیام
captcha