شب قدر، امداد و تفضل الهی برای رشد بندگانش است
کد خبر: 4052275
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۹
حجت‌الاسلام عالی:

شب قدر، امداد و تفضل الهی برای رشد بندگانش است

حجت‌الاسلام عالی،مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه درک شب قدر به اندازه درک ۸۴ سال بندگی است، گفت: خداوند شب قدر را تفضلی برای رشد بندگانش قرار داده است.

حجت‌الاسلام مسعود عالی، مدرس حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام مسعود عالی، مدرس حوزه علمیه و سخنران حرم مطهر رضوی، شامگاه، چهارم اردیبهشت‌ماه، همزمان با سومین شب از لیالی قدر در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، در اهمیت شب قدر اظهار کرد: امشب شب حساس و در واقع شب قدر قله و اوج کل سال و در ماه رمضان است و در بین تمام شب‌های این ماه مبارک شب بیست و سوم دارای اهمیت ویژه است.

وی ادامه داد: در برخی روایات سه شب در برخی روایات دو شب و در برخی یک شب از سی شب ماه مبارک رمضان شب قدر عنوان شده است. در برخی روایات علاوه بر این سه شب نیز شب نیمه شعبان و شب بیست و هفتم را هم شب قدر شمرده‌اند که البته شب بیست و هفتم به روایت اهل‌سنت شب قدر است.

درک ۸۴ سال بندگی در شب قدر

عالی افزود: شب قدر یک شب است که همین یک شب معادل یک عمر یعنی ۸۴ سال بندگی است و هر سال این شب تکرار می‌شود که اگر هر سال این شب را درک کنیم یعنی هر سال ۸۴ سال بندگی را درک کرده‌ایم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: از امام صادق(ع) روایت شده که از پیامبر(ص) در پاسخ به سؤال یکی از اهالی مدینه که از ایشان درباره زمان قطعی شب قدر پرسیده شد نقل شده که شب بیست و سوم شب قدر است؛ همچنین حضرت زهرا(س) در بعدازظهر ۲۲ ماه مبارک رمضان فرزندانش را می‌خواباند تا برای شب بیست و سوم بیدار بماند.

وی بیان کرد: خداوند شب قدر را قرار داد تا بندگانش یک شب به اندازه یک عمر بالا بروند و در شب قدر است که مقدرات انسان تا یک سال به امضای امام زمان(عج) می‌رسد که البته بدون تردید دعا کردن در این خصوص بسیار حائز اهمیت است. ثواب هر عمل خیر در این شب به اندازه ثواب عمل خیر به اندازه ۸۴ سال است در واقع اعمال خیر انسان در این شب به صورت جهشی بالا می‌رود.

عالی اظهار کرد: نتیجه اعمال به عنوان بذر در زمین شب قدر به اندازه ۸۴ سال قابل رشد است و درک شب قدر به بیدار بودن نیست، هرچند بیدار بودن در این شب شرط لازم است اما کافی نیست. شب قدر در واقع امداد و تفضل الهی برای رشد اعمال انسان است. شب قدر را ولی هر زمان و عصری شب قدر می‌کند و این زمینه را که اعمال انسان جهشی بالا رود فراهم می‌کند. شب قدر برای کسانی است که در ولایت امام معصوم هستند و در واقع اوج روحی معصوم در شب قدر اتفاق می‌افتد.

سوره قدر سوره ولایت اهل‌بیت است

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در این شب تمام ملائکه و رؤسای ملائکه پایین می‌آیند که تعداد آنان بی‌شمارند. اینان روی زمین فرود نمی‌آیند، چون ماده نیستند که بر زمین فرود آیند بلکه مجرد هستند و بر قلب و روح وارد می‌شوند. بر روح و قلب پیغمبر و آنان که جان پیغمبر هستند؛ یعنی بر امام معصوم آن زمان وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: سوره قدر سوره اهل‌بیت و ولایت است و ملائک بر امام عصر نازل می‌شوند و تمام رحمت الهی پایین می‌آید، لذا آنان که به قرآن و ولی خدا متصل شوند شب قدر را درک کرده‌اند.  قرآن به سرگذاشتن و پناهنده شدن به اهل‌بیت در واقع برای اتصال است که اگر این اتصال برقرار شود؛ انسان به اندازه یک عمر اوج می‌گیرد.

بزرگترین گناه ایستادن در مقابل ولی خداست

این سخنران رسانه ملی بیان کرد: لشکر حر اولین کسانی بودند که دل خاندان امام حسین(ع) را لرزاند. بزرگترین گناهان ایستادن در برابر ولی خداست، اما حر در مقابل امام زمان خود ایستاد، ولی همان حری که با گناهش در قعر جهنم بود با وصل شدن به سیدالشهدا(ع) رشد یافت و مقرب شد. بدون تردید یک نفر از مجالس شب قدر دست خالی بیرون نمی‌رود، اما جهش و رشد در شب قدر برای کسی است که متصل به قرآن و عترت شود.

انتهای پیام
captcha