تأثیر روزه‌داری بر کنترل فرآیند التهابی در بدن
کد خبر: 4051152
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵

تأثیر روزه‌داری بر کنترل فرآیند التهابی در بدن

یک متخصص طب ایرانی گفت: یک دسته از بیماری‌ها که در اثر تحریک سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند، مربوط به افزایش فرآیند التهابی در بدن است که روزه‌داری با کنترل روند این التهاب می‌تواند در کاهش آن مؤثر باشد و به سلامت بدن کمک کند.

روزه‌داری

زهرا آقانوری، عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب ایرانی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره تأثیرات روزه‌داری بر بدن انسان، اظهار کرد: زمانی که فرد روزه می‌گیرد، ورودی غذای بدن محدود می‌شود و در این شرایط، اولین اقدامی که بدن در مواجهه با عدم ورود غذا انجام می‌دهد، استفاده از قندهای موجود در خود است که کبد از این منبع برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن بهره می‌گیرد.

وی افزود: اگر این روند بیش از هشت ساعت طول بکشد، چربی‌ها دومین منبع تأمین انرژی بدن خواهند بود و با سوخت آنها، بدن به حیات خود ادامه می‌دهد. حال اگر منابع چربی به اتمام برسد، پروتئین‌ها به‌عنوان سومین منبع برای گردش طبیعی بدن ایفای نقش می‌کنند، ولی در طول ماه رمضان در اکثر موارد نوبت به سوخت پروتئین نمی‌رسد و چربی‌سوزی، دومین و آخرین منبع برای سوخت‌وساز مورد نیاز بدن است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب ایرانی اصفهان با بیان اینکه روزه‌داری نه تنها برای یک فرد سالم مضر نیست، بلکه آثار مفید و سودمندی برای وی به همراه دارد، گفت: روزه‌داری بر جریان متابولیسم و سوخت‌وساز بدن بسیار تأثیرگذار است. بنابراین، افرادی که دارای چربی اضافه و مواد زائد و غیرضروری هستند، می‌توانند بهترین بهره را از این ایام داشته باشند.

وی درباره تأثیر روزه‌داری بر افراد مبتلا به دیابت، بیان کرد: یک دسته از افرادی که قند خون دارند، هیچ مشکلی در این ایام نخواهند داشت و از طرفی، روزه‌داری تأثیر مثبتی بر سیستم بدن این افراد دارد. لذا، این نظر کلیشه‌ای که افراد مبتلا به دیابت نباید روزه بگیرند، امروز کاملاً منسوخ شده است و پزشک متخصص بنابر صلاحدید خود و در نظر گرفتن سیستم بدن فرد مبتلا، در خصوص روزه‌داری یا ممنوعیت آن برای فرد تصمیم می‌گیرد.

آقانوری با بیان اینکه طبق نظر پزشکان متخصص، بیماران مبتلا به دیابت به دو دسته کم‌خطر و پرخطر تقسیم می‌شوند، اضافه کرد: افراد دیابتی نوع یک و کسانی که انسولین می‌زنند و قند خون زیادی دارند، پرخطر شناخته می‌شوند و نمی‌توانند روزه بگیرند. از طرف دیگر، افرادی که قند خون کمتری دارند و قرص مصرف می‌کنند و یا تازه به دیابت مبتلا شده‌اند و عوارض حاد دیابت را تجربه نکرده‌اند، مشکلی برای گرفتن روزه ندارند، البته شرایط روزانه آنها باید بررسی و داروهای این بیماران در زمان افطار و سحر برنامه‌ریزی و تنظیم شود.

وی روزه‌داری را برای افراد دارای اضافه وزن نیز مؤثر دانست و اظهار کرد: زمینه ابتلای این افراد به بیماری‌های مختلف مانند دیابت و چربی خون، با چربی‌سوزی در این ایام به شدت کاهش می‌یابد و در واقع، مقاومت بدن آنها در برابر انسولین تعدیل می‌شود؛ البته شرط این تأثیر مثبت، پرهیز از پرخوری و درهم‌خوری در زمان افطار است. از طرف دیگر، زمینه دیابت را که سلول‌های بدن باید به انسولین مقاوم شوند، تصحیح و حساسیت سلول‌های بدن به انسولین را افزایش می‌دهد.

این متخصص طب ایرانی درباره تأثیر روزه‌داری بر بیماری‌های قلبی نیز گفت: روزه‌داری می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات قلبی عروقی در افراد شود و تا حد زیادی تصلب شريان يا همان آترواسکلروز در شاهرگ‌های حیاتی قلب را کاهش دهد، چون بار اضافه بر بدن را که در اثر پرخوری و کم‌تحرکی وارد می‌شود، اصلاح می‌کند که عکس آن در موارد پرخوری، افزایش ورودی غذا به بدن و کاهش تحرک نیز مؤثر است.

وی کنترل روند التهابی را از دیگر تأثیرات روزه‌داری برشمرد و تصریح کرد: یک دسته از بیماری‌ها که در اثر تحریک سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند، مربوط به افزایش فرآیند التهابی در بدن است که روزه‌داری با کنترل روند این التهاب می‌تواند در کاهش آن مؤثر باشد و به سلامت بدن کمک کند.

آقانوری به بیماری‌های اعصاب و روان نیز اشاره کرد و گفت: روزه‌داری حرکت مغز را بهبود می‌بخشد و در محافظت از سلول‌های کبد و سلول‌های عصبی مؤثر است.

وی کاهش وزن را از دیگر ابعاد مؤثر روزه‌داری بیان کرد و افزود: چاقی و اضافه وزن از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد به‌شمار می‌رود که با چربی‌سوزی مناسب در این ایام، این دغدغه نیز تا حد زیادی رفع و با کنترل وزن، از ابتلا به بسیاری از امراض در اثر اضافه وزن جلوگیری می‌شود.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: افزایش سیستم‌های هورمونی، از جمله هورمون رشد و کنترل رشد بدن، کاهش یا جلوگیری از بیماری‌های ایجاد شده در اثر پیری سلول‌ها، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های معده که در اثر پرخوری و یا ضعف معده ایجاد می‌شود، پیشگیری از سرطان‌ها و حفظ تناسب اندام در اثر سوخت‌وساز و چربی‌سوزی و خروج مواد زائد انباشته شده در بدن، از دیگر تأثیرات روزه‌داری است که در افزایش سطح کیفی سلامت بدن نقش‌آفرینی می‌کند.

انتهای پیام
captcha