مسئله‌شناسی و طراحی تخصصی؛ محور جهاد تبیین
کد خبر: 4050826
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
حجت‌الاسلام محسنی بیان کرد:

مسئله‌شناسی و طراحی تخصصی؛ محور جهاد تبیین

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، گفت: محور مهم عملیات فرهنگی بر مبنای مسئله‌شناسی و طراحی تخصصی شکل‌ گرفته و تبلیغات اسلامی جزو اولین نهادهایی بود که به فرمان مقام معظم رهبری در مقوله جهاد تبیین لبیک گفت.

محور عملیات فرهنگی جهاد تبیین مسئله‌شناسی و طراحی تخصصی استحجت‌الاسلام والمسلمین محسن محسنی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا شعبه استان اردبیل، در گفت‌وگو با این رسانه، اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی و دینی در حال انجام عملیات مختلف فرهنگی، دینی و مذهبی و خدمت‌رسانی به اقشار مختلف جامعه است.

وی افزود: قاعدتا به دلیل شیوع کرونا مدتی است تمامی فعالیت‌های فرهنگی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که سازمان تبلیغات اسلامی مستثنی از این قضیه نبوده و به همین منظور مناسک جایگزین برای این موضوع تعریف شده است.

محسنی تصریح کرد: در مورد مراسماتی همچون تجمعات تاسوعا و عاشورا که همه‌ ساله برگزار می‌شد، علی‌رغم وجود کرونا شاهد آزادی اجتماعی  بودیم و هم‌اکنون نیز از لحاظ اجتماعات مردمی و مذهبی شاهد رونق و گسترش حائز اهمیتی هستیم به طوری که مردم به مناسک مذهبی و معنوی روی آورده‌اند و کرونا فرصتی برای آشنایی بیشتر مردم با خداوند شده است.

عملیات فرهنگی در دوران کرونا تعطیل نشد

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: در ایام کرونایی به صورت مجازی در خدمت مخاطبان بودیم و کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم تا مبلغان و کنشگران از لحاظ سواد رسانه‌ای به سطح مطلوب برسند و همچنین به صورت مجازی دوره سواد رسانه‌ای برای تربیت مبلغین و مبلغان فعال برگزار شده و هم‌اکنون کاربران فضای مجازی اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند.

محسنی اظهار کرد: همچنین برخی مراسمات به صورت وبینار برگزار شد و با تلاش‌های به عمل آمده خوشبختانه عملیات فرهنگی به هیچ عنوان تعطیل نشد، بلکه اجرای فعالیت‌ها به صورت فعال انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح تعالی نیز برای مدیران شهرستانی و مبلغان با استفاده از ظرفیت اساتید کشوری در حال عملیاتی‌سازی است و در خصوص هیئت‌های مذهبی مناسک جایگزین برای افراد معروف مشخص و برنامه‌های هیئت دینی برگزار شد و با همه موانع و کاستی‌هایی که وجود داشت استقرار روحانیون به صد نفر ارتقا یافت که در حال حاضر در مناطق محروم  و روستاها مشغول فعالیت هستند و از این جهت روحانیون در خط مقدم جبهه فرهنگی و نیز تبلیغ معارف دینی چهره به چهره با مردم در ارتباط هستند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: با مشارکت دستگاه‌های مربوطه 12 پایگاه اجتماعی تعریف شده که در نقاط مختلف مستقر و مشغول خدمت‌رسانی در مناطق آسیب‌پذیر اجتماعی هستند.

محسنی افزود: همچنین در طول سال با شیوه‌های مختلف علمی توانمندسازی روحانیون انجام یافته و با تعریف سرفصل‌های آموزشی روحانیون از آموزش‌های لازم بهره‌مند شدند و کارگاه‌های تخصصی مهدویت برای آن‌ها برگزار شده است.

وی تصریح کرد: باید در طرح تعالی قدم‌های موثری برای ترویج حوزه فرهنگی برداشته شود و با ایجاد امید و نشاط در جامعه از ظرفیت‌های مختلف مجازی و حضوری برای برگزاری کارگاه‌ها در این محور استفاده شود.

اجرای طرح تعالی برای تشخیص مسائل و چالش‌های اجتماعی

محسنی، ضمن تشریح اهداف اجرای طرح تعالی بیان کرد: طرح تعالی به عنوان قالبی مناسب برای توانمندسازی کنشگران فرهنگی تعریف شده تا آن‌ها مسئله و چالش‌های اجتماعی را تشخیص و مسائل انقلاب و اولویت‌ها را بشناسند و با یادگیری تبلیغ علمی که از بین مدیران آغاز شده کارگروه مربوطه تشکیل یابد.

وی اظهار کرد: همچنین با ادامه این روند طرح توانمندسازی اجرا و به مراکز علمی و فرهنگی اعلام شده تا اجرای این طرح را مد نظر قرار دهند و در کارگاه‌ها و مباحث تخصصی مطرح کنند تا با داشتن پیشرفت مناسب نتیجه‌بخش باشد که در این زمینه روش‌های علمی برخورد با مخاطب و ارباب رجوع بسیار مهم است که مطابق با تراز انقلاب اسلامی باید اقدام شود.

اجرای مهم‌ترین عملیات‌های فرهنگی در استان اردبیل

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: مهم‌ترین عملیات‌های فرهنگی در استان اردبیل اجرا می‌شود که از جمله می‌توان به کارگاه‌های تخصصی فرقه‌های انحرافی و وحدت اسلامی اشاره کرد که برای گروه‌های شیعه  و سنی به صورت مداوم برگزار می‌شود.

محسنی افزود: بیانیه‌های بااهمیتی در این زمینه صادر می‌شود که جزو عملیات فرهنگی تلقی می‌شود که برای اهل سنت و تشیع در نظر گرفته شده و جلسات مستمر و هماهنگی‌های لازم در زمان‌های مشخص برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در جنگ قفقاز و قره‌باغ، تبلیغات اسلامی استان فعالیت‌های قابل توجهی انجام داد که می‌توان به تشکیل تشکل روحانیون برای انجام فعالیت‌های برون‌مرزی اشاره کرد که تا به امروز رضایت‌بخش بوده و شاهد تحولات اساسی در منطقه قفقاز بودیم که هم‌اکنون مردم ساکن در آن مناطق اشتیاق شنیدن معارف دینی را دارند.

استفاده از ظرفیت دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های جهاد تبیین

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با اشاره به بحث جهاد تبیین به عنوان مقوله مهم اقدامات فرهنگی نیز افزود: ارتباط با دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های جهاد تببین به صورت گروهی و جهادی به صورت رو در رو و همچنین با دانش‌آموزان انجام می‌شود که در مقابله با هجمه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است.

محسنی با اشاره به بحث مهم جهاد تببین و اهمیت آن از دیدگاه مقام معظم رهبری، گفت: با عمل به این مهم بایستی امید و نشاط را به جامعه برگردانیم و از نسل جامعه و مردم حفاظت کنیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه تبلیغات اسلامی نیز جزو اولین نهادهایی بود که به فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع جهاد تببین لبیک‌گویی کرد تا عملیات فرهنگی به صورت مسئله‌شناسی و طراحی تخصصی در این زمینه انجام یابد و به همین منظور دوره‌هایی در قم برگزار شد که اردبیل جزو استان‌های برتر در مسئله جهاد تببین بود و توانست رتبه نخست را کسب کند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: علی‌القاعده ظرفیت‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و به همین منظور از  تمامی کنشگران دعوت به عمل آمده تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی و دانایی‌ها بتوانیم با برد در برابر باخت دشمنان، توطئه‌های آنان را خنثی کنیم و به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

بعضی از معاندان نظام 5 هزار محتوای غیردینی تولید می‌کنند

محسنی افزود: بعضی از معاندان نظام 5 هزار محتوای غیردینی تولید می‌کنند که در مقابل به همین اندازه محتوا در کشورمان تولید می‌شود و بی‌شک علما و روحانیون و کنشگران جهادگونه برای تبیین فعالیت‌های موجود تلاش می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به فرصت‌های بی‌بدیل ماه رمضان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی نیز گفت: رمضان فرصت ارزشمندی است که بایستی به نحو احسن از آن استفاده کنیم و با توجه به تعریفی که در این زمینه انجام یافته باید تلاش کنیم تا زنجیره تبلیغ را شکسته و انحصار تبلیغ را از بین ببریم تا صرفا روحانیون مبلغ دین نباشند.

تشکیل شبکه‌های تبلیغی در حوزه برادران و خواهران

محسنی افزود: به همین منظور شبکه‌های تبلیغی در حوزه برادران و خواهران تشکیل شده و راه‌اندازی نهضت تبلیغ در دستور کار قرار گرفته که با همه بانوان فرهنگی در این زمینه همکاری همه‌جانبه دارند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: یکی از عملیات فرهنگی که تحت عنوان «حرف آورد» در حال اجراست از طریق مرکز به استان‌ها اعلام شده و خوشبختانه همکاری مناسب بانوان در تولید محتوای فرهنگی شایسته تقدیر و قدردانی است.

تولید ۳۵۰۰ محتوای دینی توسط بانوان در عرصه مجازی

وی گفت: با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی موجود 3500 محتوای دینی در عرصه مجازی توسط بانوان تولید شده و استان اردبیل مقام اول کشوری را در ماه‌های محرم و رمضان و مناسبت‌های دینی کسب کرده و طرح «حرف‌آورد» بستر مناسبی بدون محدودیت سنی و شکلی است که در آن تولید محتوای دینی انجام می‌شود و کنشگران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: طرح رفیقانه از دیگر طرح‌هایی است که تبلیغات اسلامی با ورود عالمانه جهت دینی به دوست‌یابی‌ها به آن ورود پیدا کرده تا ورود خواهران دینی در پارک‌های عمومی و جذب بانوان در این زمینه اهمیت به ارزش‌های دوستی در جامعه ارتقا یابد و در ماه رمضان نیز آداب و رسوم روزه‌داری ترویج داده شود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با اشاره به برنامه‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان در سال گذشته، اظهار کرد:  اجرای طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، پایش و رصد موسسات و تشکل‌های قرآنی مردمی، حمایت از تبلیغات محیط و فضاسازی قرآنی، برنامه‌های تربیتی معرفتی قرآن محور، توانمندسازی مدیران موسسات و تشکل‌های قرآنی، توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم، برگزاری برنامه‌ها، جشنواره‌ها و پویش‌های قرآنی مردمی در مناسبت‌های مختلف، حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی حفظ قرآن کریم و تربیت و بازآموزی نیروهای متخصص دانش‌ها و مهارت‌های قرآنی و جشنواره قرآنی نورامید از اهم این طرح‌ها هستند.

حجت‌الاسلام محسنی افزود: همچنین می‌توان به اعزام امام جماعت به سایر کانون‌های جمعیتی، اعزام شخصیت‌ها و مبلغین تربیتی اهل سنت در مناسبت‌های انقلاب اسلامی، اعزام مبلغ و مبلغه عمومی، برگزاری دوره آموزشی همیاران تبلیغ، حمایت از تشکل‌های میان تخصصی، فعالیت‌های کانون‌های تراز انقلاب اسلامی، کانون‌های محور و هیئت‌های مذهبی تزار انقلاب اسلامی و مذهبی محوری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌ها نیز می‌توان به حمایت از مراسم و مناسبت‌های دینی و انقلابی، تحول روستاها، تحول محلات منتخب شهری و مراسم ویژه هفته وحدت، ساماندهی تشکل‌های دینی، کارگاه تخصصی مهدویت، تمدن‌سازی و عصر ظهور، جریان‌شناسی نحله‌های انحرافی و فرقه ضاله، نشست مشترک روحانیون شیعه و اهل سنت، آموزش و توانمندسازی فعالین و شبکه‌های مرتبطین سازمان، راه‌اندازی برنامه‌های تلویزیون اینترنتی، حمایت از توسعه و تقویت فعالیت روابط عمومی استان، راه‌اندازی برندهای رسانه‌ای استان، شبکه‌سازی فعالین و موثرین فرهنگی رسانه‌ای استان و حمایت از مدارس علوم و معارف اسلامی صدرای ولایت اشاره کرد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: طرح‌های جانبی دیگری همچون رویدادهای پیشرفت و تعالی راهبران زیست بوم تبلیغی، نشست‌های تخصصی مدیریت فرهنگی، حمایت از توسعه فروشگاه‌های جدید کتابشهر، حمایت از امامان محله و پایگاه اجتماعی ستاد اجرایی و بنیاد علوی نهضت تبلیغی زنان و برگزاری رویداد چالش مهندسی اجتماعی از سال گذشته طرح‌ریزی شده است.

دبیر: ابراهیم عزیززاده

خبرنگار: زهرا رضازاده

انتهای پیام
captcha