قدردانی قرآنیان از معاون پیشین قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
کد خبر: 4049905
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶

قدردانی قرآنیان از معاون پیشین قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

طی مراسی با حضور معاون جدید قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، دبیر ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی و مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از معاون پیشین قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد‌تقی کاظمی‌نسب تقدیر شد.

قدردانی قرآنیان از معاون پیشین قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدموسی سلطانی، دبیر ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی، شامگاه گذشته، 26 فروردین‌ماه در مراسم نکوداشت خدمات حجت‌الاسلام محمد‌تقی کاظمی‌نسب که با حضور جمعی از قرآنیان مشهد در محل مسجد امام جواد کوی رضاییه برگزار شد، اظهار کرد: حس تقدیر و تشکر ما ضعیف است، درحالی که سیره و روش حضرات معصومین و سیمای قرآن کریم این را ترسیم نمی‌کند، تشکر از بنده خدا تشکر از خود خدا است.

وی افزود: حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب نزدیک به 9 سال در معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی فعالیت می‌کردند. حسن خلق، سعه صبر و روی باز وی برای همه نمایان بود. به رسم ادب و احترام فرض دانستیم که تشکر کوچکی از این عزیز قرآنی داشته باشیم.

در بخشی از این مراسم سيد سعيد سرابی، مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر‌کل پیشین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: پیش از برعهده گرفتن مسئولیت معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی توسط حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب، وی کار قرآنی می‌کرد. حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب سابقه ایثارگری داشته و مسئولیت مشاوره در حوزه‌های ایثارگران، نماز و فعالیت‌های قرآنی را در مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر عهده داشته‌اند.

وی افزود: در گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه قرآنی وجود داشت، اما در ادارات‌کل این حوزه ذیل معاونت فرهنگی تعریف می‌شد و در حد یک دفتر هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی بود که به مرور این جایگاه تقویت شد و توجه ویژه دولت نیز یکی از عوامل آن بود.

مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: منشور توسعه قرآن در کشور تصویب شد و مطابق با این منشور مرجع پاسخگویی به مجلس شورای اسلامی در قبال حوزه قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به تبع این موضوع، در وزارتخانه نهادی تحت عنوان معاونت قرآن و عترت شکل گرفت که به دنبال آن نیز به عنوان اولین استان معاونت قرآن و عترت در خراسان رضوی ایجاد شد.

اخلاق قرآنی در روحیه حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب جاری است

سرابی تصریح کرد: حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب پیش از معاونت قرآن و عترت، امر ترویج نماز را برعهده داشتند. در دوره مسئولیت وی اتفاقات خوبی افتاد و یکی از این اتفاقات نهاد‌سازی بود. در این دوره تعداد موسسات و تشکل‌های قرآنی استان افزایش زیادی داشته است. اخلاق قرآنی در روحیه حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب جاری است و بعید می‌دانم کسی عصبانیتشان را دیده باشد.

وی بیان کرد: در دوره مسئولیت ایشان در حوزه فعالیت‌های قرآنی چندین رخداد بزرگ شکل گرفت که یکی از مهم‌ترین‌های آن جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت بود خصوصا در سال 2017 که مشهد مقدس پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود.

مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سال‌هایی که حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب مسئولیت داشتند، سال‌های سختی از جهت مالی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و توجه اعتباری به موضوع قرآن نیز ضعیف‌تر بود. علی‌رغم این مضایق، مجاهدت‌ها و تلاش وی و مجموعه معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی باعث شد اتفاقات و فعالیت‌های خوبی انجام شود.

سرابی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب جایگاه مشاور اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را دارند و برای ایشان از درگاه خداوند متعال آرزوی توفیقات در مسئولیت‌های جدید را می‌کنیم. در دوره‌ای که وی مسئولیت معاونت قرآن و عترت را بر عهده داشت، آقای صمدی معاون جدید قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی جانشینشان بودند و از این جهت تغییرات حوزه قرآن به سمت سرعت گرفتن بیشتر در فعالیت‌های قرآنی پیش خواهد رفت.

حمید صمدی معاون جدید قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: تاکنون پنج دوره نمایشگاه کتاب و 6 دوره نمایشگاه قرآن مدیریت کردم که به جرات می‌توان گفت برگزاری نمایشگاه قرآن خیلی سخت‌تر است به خصوص در ماه مبارک رمضان. امسال سالی متقاوت در نمایشگا قران کریم است و در 13 نقطه شهر مشهد مقدس و 16 شهرستان نمایشگاه قرآن کریم برگزار شده است که پیگیری و هماهنگی تمام این نمایشگاه‌ها کار سختی است.

وی با ابراز امیدواری عملکرد مثبت خود در گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: طی هشت سال گذشته در کنار حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی نسب فعالیت کردم. نکته مثبت حجت‌الاسلام کاظمی نسب رفتارشان با مراجعان بود. او مشکلات و حرف مراجعان را می‌شنید و به حل مشکل می‌پرداخت. امیدوارم من هم بتوانم این راه را ادامه دهم. زمانی که این سمت به بنده پیشنهاد شد تمایلی به پذیرش نداشتم اما با مشورت دوستان و حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب پذیرفتم.

صمدی عنوان کرد: همچنین تقدیر و تشکر می‌کنم از کسانی که با برگزاری این محافل و جلسات در کنار ارج نهادن به خدمت خادمین و فعالان قرآنی، موجب انس بیشتر با قرآ ن می‌شوند. سید موسی سلطانی، سعید حاجی ابراهیمی و دیگر کسانی که در این مسیر حرکت کردند و تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت. پیش از ماه مبارک رمضان که صحبت از تقدیر از حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب بود خیلی استقبال کردم. همچنین ثبت موسسه شکوه خدمات قرآنیان تاثیر مثبتی در جهت فعالیت‌های قرآنی خواهد داشت.

در بخش دیگری از این مراسم نیز حجت‌الاسلام محمد‌تقی کاظمی‌نسب معاون پیشین قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: خود را قابل این تقدیر و تجلیل نمی‌دانستم و از عوامل اجرایی این برنامه تشکر می‌کنم. به خوبی از عهده مسئولیتی که آقای سرابی به من سپردند بیرون آمدم. در زمان ما برنامه‌های خوبی اجرا شد که نمونه کامل و بارز آن برگزاری نمایشگاه‌های قرآن در مشهد بود و من توفیق داشتم هشت دوره از این نمایشگاه‌ها را برگزار کنم.

وی افزود: جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره بین‌المللی خوش‌نویسی آیات و آزمون‌‎های سراسری قرآن و عترت از جمله کار‌هایی بود که در این دوره انجام شد. در این دوره موسسات قرآنی را ساماندهی کرده و دنبال توسعه تاسیس موسسات قرآنی بودم.

مشاور اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: نخبگانی در حوزه قرآن و عترت جذب کردیم. در این دوره دنبال این بودم کسانی که قابل و نخبه بوده و دغدغه قرآنی داشتند را جذب کرده و مسیر را برای آنها تسهیل کنم. نتیجه اقداماتی که من، آقای سرابی و صمدی انجام دادیم شاید حدودا 20 تا 30 سال دیگر مشخص شود.

کاظمی‌نسب بیان کرد: آینده نونهالی که در این محفل‎‌های قرآنی تشویق می‌شود عوض خواهد شد. وظیفه داریم در حوزه قرآنی تلاش کنیم خصوصا که مشهد شهر قرآن و عترت بوده و پر از ظرفیت‌ها و مزیت‌های قرآنی است. امروز در مشهد 110 موسسه قرآنی پروانه‌دار داریم و هر‌قدر در این حوزه تلاش کنیم باز هم کم است.

وی تاکید کرد: با زبان روزه عرض می‌کنم که من مجاهدانه، مخلصانه و از سر دلسوزی کار‌ها را پیگیری می‌کردم و مجاهدانه برای خدا این کار را انجام می‌دادم. قرآن شوخی‌بردار نیست و حزب و جناح نمی‌شناسد. امیدوارم فعالیت‌های انجام شده توسط ما مورد رضایت خداوند باری‌تعالی باشد.

این مراسم به همت موسسه خدمات قرآنیان متین مشهد، موسسه قرآنی حدیث، موسسه فرهنگی قرآن و عترت شکوه رسالت نبوی و ستاد مردمی تکریم و تجلیل از خادمین و فعالین قرآن و عترت خراسان رضوی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha