مرتبه بالای عفو، پاسخ بدی با خوبی است
کد خبر: 4048124
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳

مرتبه بالای عفو، پاسخ بدی با خوبی است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مرتبه بالاتر از عفو و گذشت در برابر بدی‌های دیگران این است که بدی آنان را با خوبی پاسخ دهید و این امر موجب می‌شود تا عزت و کرامت حاصل از این برخورد، راحتی و آرامش بیشتری به شما داده و موجب خواهد شد تا رفتار شما نقش تربیتی سازنده‌ای در اصلاح رفتار او در آینده ایفا کند.

مرتبه بالای عفو و گذشت

علی بهرامی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با توصیه به افراد درخصوص بخشش خطا‌های دیگران، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های بروز ناراحتی و خشم و ناآرامی در زندگی، خطا‌ها و ظلم‌های دیگران نسبت به ما است بنابراین هرچه بیشتر دیگران را در برابر بدی‌ها و خطاهایشان ببخشیم به همان میزان به راحتی و آرامش ما افزوده می‌شود.

وی افزود: اگر عفو و بخشش نباشد یا باید با افراد دائماً در مشاجره باشیم که نتیجه طبیعی آن ناآرامی و سلب آرامش از ماست به عنوان مثال اگر ماشینی از شما نادرست سبقت گرفت و شما را ناراحت کرد و یا اگر در یک مهمانی از حرف کسی آزرده و ناراحت شدید تا می‌توانید باید طرف مقابل را مورد عفو و لطف خود قرار دهید و او را ببخشید تا آرامش نصیبتان شود.

بهرامی تصریح کرد: باید بدانیم اگر عفو و گذشت در برابر خطای دیگران داشته باشیم در خود احساس بزرگی، کرامت و عزت می‌کنیم و این مسئله موجب می‌شود تا از خودمان احساس رضایت، آرامش و راحتی کسب کنیم.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه ۲۲ سوره نور «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ و با خلق عفو و صفح پیشه کنند و از بدی‌ها درگذرند، آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است»، گفت: می‌بینیم که در این آیه قرآن به بندگان نوید داده شده که اگر از بدی و خطای دیگران گذشت کنیم، خداوند هم به پاداش این عمل، بدی و خطا‌های بندگان را می‌بخشد.

وی اظهار کرد: لذت حاصل از بخشش و عفو دیگران چنان آرامش و راحتی در انسان به وجود می‌آورد که حتی اگر شخصی از انسان خطاکاری انتقام هم بگیرد، به چنان سطح رضایت و آرامش نخواهد رسید.

بهرامی بیان کرد: مرتبه بالاتر از عفو و گذشت در برابر بدی‌های دیگران این است که بدی آنان را با خوبی پاسخ دهید و این امر موجب می‌شود تا عزت و کرامت حاصل از این برخورد، راحتی و آرامش بیشتری به شما داده و موجب خواهد شد تا رفتار شما نقش تربیتی سازنده‌ای در اصلاح رفتار او در آینده ایفا کند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: بهترین رفتاری که می‌توانیم در برابر خطای دیگران داشته باشیم عفو و گذشت کسی است که به ما ظلم کرده و برقراری رابطه با کسی است که با ما قطع دوستی و رابطه کرده و خوبی به کسی است که به ما بدی کرده است.

انتهای پیام
captcha