نمره قبولی معاونت گردشگری در مدیریت سفر‌های نوروزی
کد خبر: 4047557
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
یادداشت

نمره قبولی معاونت گردشگری در مدیریت سفر‌های نوروزی

آمار‌ها سفر‌های نوروزی سال ۱۴۰۱ حاکی از افزایش ۶۰ درصدی اقامت گردشگران نوروزی در مقایسه با سال ۱۳۹۸ هست. در حجم تردد جاده‌ای شاهد افزایش ۵۰ درصدی و افزایش جابه‌جایی مسافران با وسایل حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای از طرفی و همچنین افزایش ۴۶ درصدی جابه‌جایی مسافران از طریق پرواز بودیم.

سفر‌های نوروزی

علیرضا محمدعلی‌زاده، فعال حوزه گردشگری برای بررسی نحوه مدیریت سفر‌های نوروزی سال ۱۴۰۱ یادداشتی با عنوان «نمره قبولی معاونت گردشگری در مدیریت سفر‌های نوروزی» نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

«پس از روند نزولی شیوع کرونا در ایران، قابل پیش‌بینی بود که سفر‌های نوروزی ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری نسبت به دوران شیوع کرونا در کشور داشته باشد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مدیریت این سفر‌ها یک آزمون جدی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بود. با حضور علی‌اصغر شالبافیان در سمت معاون گردشگری این وزارتخانه، انتظارات برای رونق گردشگری در کشور فزونی یافت.

آمار‌ها حاکی از افزایش ۶۰ درصدی اقامت گردشگران نوروزی در مقایسه با سال ۱۳۹۸ هست. در حجم تردد جاده‌ای شاهد افزایش ۵۰ درصدی و افزایش جابه‌جایی مسافران با وسایل حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای از طرفی و همچنین افزایش ۴۶ درصدی جابه‌جایی مسافران از طریق پرواز بودیم.

۶۲% از پایتخت‌نشینان به مسافرت رفتند؛ گردشگران دریایی و ورود مسافران به جزایر، افزایش ۱۵ درصدی داشت که منجر به تکمیل صد درصدی ظرفیت‌های اقامتی و گردشگری کشور شد.

در کل با مدیریت مناسب سفر‌ها و سوانح جاده‌ای از هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف (از جمله ۲۳ دستگاه عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر، استانداری‌ها، ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها و...) با افزایش میانگین اقامت مسافران و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگران مواجه شدیم.

از دیگر اقدامات ستاد هماهنگی خدمات سفر؛ اجرای دو هزار برنامه فرهنگی در نوروز ۱۴۰۱، راه‌اندازی ۶۵۰ بازارچه صنایع‌دستی با ۸ هزار غرفه برای فروش محصولات هنرمندان بود که برای مسافران جذابیت داشت و از دیگر سو کمک به شاغلان این حوزه بود که با شروع کرونا متضرر شده بودند.

بازدید‌های رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر از اورژانس، ستاد‌های اجرایی خدمات سفر استانی، سامانه ۰۹۶۲۹، فرودگاه‌ها، مناطق شهری، اماکن اقامتی و گردشگری و رسیدگی به شکایت‌های مسافران از رزرو‌های اینترنتی گرفته تا حمل‌ونقل و پرواز‌ها و... ناشی از انجام وظایف معاونت گردشگری به‌خوبی است.

در زمینه اطلاع‌رسانی؛ شاهد تولید ۳۷۰۰ محتوا از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد بودیم که نقش صداوسیما در معرفی مقاصد گردشگری و خبرگزاری میراث آریا در ارائه آمار‌های کلی سفر برجسته‌تر بود.

از دیگر فعالیت‌های مثبت معاونت گردشگری، همکاری‌های لازم در سفر ۸.۵ میلیون زائر به مشهد مقدس، اعزام گردشگران خروجی زیارتی و تسهیل سفر‌های راهیان نور بود که همه این عوامل دست‌به‌دست هم داد تا با استقبال گسترده از سفر‌های نوروزی روبه‌رو شویم.

خوشبختانه نتایج حاصله از بررسی‌های صورت گرفته، نمره قبولی معاونت گردشگری در مدیریت سفر‌های نوروزی است، اما با توجه تأکید مسئولان گردشگری بر انجام سفر ارزان و ایمن باید در گردشگری که ابزاری برای ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری اندک است، برنامه‌ریزی جامع و به‌تبع آن اقدامات مناسبی داشت تا با کاهش شیوع ویروس منحوس کرونا در سال ۱۴۰۱ به لطف خدا شاهد خبر‌های خوشی در حوزه گردشگری داشته باشیم.»

انتهای پیام
captcha