سینما در رکود اقتصادی به سر می‌برد + صوت
کد خبر: 4043974
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
غلامرضا موسوی:

سینما در رکود اقتصادی به سر می‌برد + صوت

سینما در دو سال گذشته پایین‌ترین میزان فروش خود را تجربه کرده است، البته سال 1400 نسبت به سال 1399 بهتر بوده اما هنوز نتوانسته‌ایم روزهای خوب قبل از کرونا را تکرار کنیم.

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با ایکنا، سینما در سالی که گذشت را کم فروغ توصیف کرد و گفت: سینمای در سالی که گذشت اسیر کرونا بود و نتوانست همانند گذشته فعالیت عادی خود را داشته باشد اما در قیاس با سال 1399 وضعیت بهتر بود، چون در آن سال فروش سینماها به پایین‌ترین میزان خود رسید. سینما در سالی که گذشت فروشی معادل 160 میلیارد تومان داشته است. این رقم برای کل سینما بسیار پایین است، حتی باید گفت به جز دو فیلم، دیگر آثار نتوانستند خرج تولید خود را تامین کنند!

وی افزود: این مشکل جدا از سینماگران، روی سینماداران نیز تاثیر منفی داشته است چون آنها باید هزینه سالن‌های نمایش را در بیاورند اما این اتفاق رخ نداد. به هر حال امیدواریم سینما در سال جاری بتواند روزهای بهتری را تجربه کند چون این هنر صنعت که از کمک‌های لازم دولتی بی‌بهره مانده، باید بتواند به تنهایی از پس مشکلاتش برآید.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه کمک‌های ارائه شده به سینما بسیار ناچیز بوده، گفت: وقتی از عدم کمک‌های دولتی حرف می‌زنم منظور این نیست که هیچ کمکی صورت نگرفته است لیکن میزان این مساعدت‌ها به اندازه‌ای کم بوده که نمی‌توان به آن تکیه کرد. در این میان باید از نمایندگان مجلس برای ابقای قانون معافیت‌های مالیاتی سینما تشکر کرد. شرایط دولت در سال پیش نیز باید درک شود چون آنگونه که از شواهد وجود داشت بنا به دلیل مختلف دست دولت برای اعطای کمک‌های لازم خالی بوده است.

موسوی تاکید کرد: مشکل دیگری که به سینما در سال گذشته ضربه زد خواب فیلم‌های سینمایی است. بسیاری از آثار سینمایی شاید نزدیک به دو سال است که از تولیدشان می‌گذرد ولی چون شرایط نمایش مهیا نبوده، روی پرده نرفته‌اند. این وضعیت درحالیست که میزان تورم در دو سال گذشته بالا بوده، پس طبیعتاً سرمایه‌گذاران در این رابطه متحمل ضررهای بسیاری شده‌اند.

تهیه‌کننده «قرمز» به دولت توصیه کرد: پیشنهاد من برای کمک به سینما این است که دولت ارزش مالیات بر ارزش افزوده را حذف کند تا وقتی بلیط سینما بالا می‌رود، درآمد حاصل شده به دست تولید کننده برسد. این اتفاق اگر رخ دهد دیگر لازم نیست قیمت بلیط سینما نیز افزایش زیادی داشته باشد. در کلامی دیگر اگر دولت می‌خواهد قیمت بلیط را برای مردم پایین نگاه دارد بهتر است از جیب خود این کار را انجام دهد نه اینکه درآمدهایی خود را از فروش بلیط به طور کامل دریافت کند، اما سرمایه‌گذار را مجبور کند پایین‌ترین مقدار را بگیرد! با این توضیحات اگر مسائلی که بر شمردم مد نظر قرار نگیرد از نگاه من امسال و سال آینده دوران بیکاری سینماگران و سینماداران خواهد بود.

تهیه‌کننده «رخساره» در انتها درباره حضور محمد خزاعی به عنوان فردی سینماگر که بر مسند ریاست سازمان سینمایی نشسته نیز چنین توضیح داد: من این اتفاق را خجسته می‌دانم، چون اینکه فردی سینماگر عهده‌دار مسئولیت سینما باشد به خودی خود امری مطلوب است اما موفقیت او در شرایطی رقم خواهد خورد که برای وی مشکلی پیش نیاید البته نمی‌خواهم منکر تلاش‌هایی که خزاعی در چند ماه گذشته انجام داده شوم ولی آنگونه که از شواهد پیداست سنگ‌اندازی‌ها پیرامون سینما هنوز پابرجاست.

انتهای پیام
captcha