توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی از اهداف جشنواره فیلم شهر است + فیلم
کد خبر: 4043196
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
اکبرشاهی در نشست خبری:

توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی از اهداف جشنواره فیلم شهر است + فیلم

مدیر عامل موسسه تصویر شهر گفت: توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، به تصویر کشیدن تغییرات فرهنگی نقد تصویری، تحکیم بنیان خانواده، توسعه زیرساخت‌های شهری، مواجهه با بحران و ... از اهم اهداف جشنواره فیلم رشد است.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای مجید اکبرشاهی؛ مدیر عامل موسسه تصویر شهر و دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر امروز ۲۴ اسفند در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اکبرشاهی، مدیر اجرایی جشنواره فیلم شهر ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) درباره اهداف جشنواره چنین توضیح داد: ایجاد جریان نشاط و سرزندگی در بین جامعه هنری به عنوان یکی از مهمترین پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی کشور از اولین و مهمترین برداشت‌های یک جشنواره است. بهره‌مندی از زبان هنر که امروزه مهمترین ابزار طراحی و انتقال پیام است مدیریت شهری را بر آن داشته که از این ظرفیت غافل نشده و با تعریف رابطه دوسویه تحت عناوین مختلف از جمله جشنواره به این موضوع بپردازد.

وی افزود: این جشنواره به عنوان مهمترین رویداد سینمایی مدیریت شهری در سال 1401 بر آن است تا از بهره گیری از زبان هنر که در همه فعالیت‌های جامعه نقش کلیدی ایفا می‌کند و همه بر آن اتفاق نظر دارند و آن را به عنوان یک  ابزار پیش برنده تلقی می‌کنند و این ابزار توانسته  گره‌های زیادی را باز کند و حتی دیده شد که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران خیلی از اتفاقات در حوزه های اجتماعی از زبان هنر بیان و به وقوع پیوست و مدیریت شهری نیاز به این ابزار قدرتمند و موثر دارد تا برای اداره شهر و طراحی شهری با هنرمند پیوند خورده و  ما بر این هستیم که این پیوند و نزدیکی بین هنرمندان و مدیران شهری را ایجاد کنیم تا در تعامل متقابل کمک کنند به پیشرفت و اداره شهر، لذا این دوره از جشنواره در شش بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه سینمای بین الملل»، «مسابقه محله»، «مسابقه تبلیغات و اطلاع‌رسانی سینمای ایران»، «مسابقه آفرینش‌های شهری» و «جنبی» برگزار خواهد شد.

این مدیرفرهنگی در رابطه با موضوعات جشنواره بیان کرد: توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، به تصویر کشیدن تغییرات فرهنگی نقد تصویری، تحکیم بنیان خانواده، توسعه زیرساخت‌های شهری، مواجهه با بحران و مصائب با زیرمجموعه بلایایی طبیعی (با نگاه ویژه به بیماری کرونا)، حکمرانی شهری با زیر مجموعه قانونگذاری، بازتعریف حقوق شهروندان و اشاعه آن و حفظ منابع شهری، توسعه پایدار با محوریت حفاظت از میراث طبیعی و شهری، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفاظت از محیط زیست و  آثار مرتبط با پایتخت ایران با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری از اهم اهداف این جشنواره خواهد بود.

جشنواره فیلم شهر جایزه ایثار و شهادت می‌دهد

دبیر جشنواره با اشاره به انتخاب آثار در بخش بین‌الملل تاکید کرد: در بخش بین‌الملل با توجه به اینکه زمان کافی برای دعوت از فیلمسازان اقصی نقاط جهان برای شرکت در جشنواره داریم امیدواریم آثار مناسب با نگاه کیفی و با اولویت موضوع شهر و یا مدیریت شهری را دریافت و به قضاوت بگذاریم. همچنین در بخش محله به منظور ترویج شهروند خبرنگار و توجه به جوانان آماتور در حوزه فیلمسازی این بخش را برای هشتمین دوره در جشنواره برگزار خواهیم کرد و با بخش ویژه شهر تهران امیدواریم در این بخش با فیلم هایی که تمامی موضوعات، مشکلات و مسائل شهر تهران را در بستری زیبا و تأثیرگذار به تصویر کشیده باشند روبرو شویم.

اکبرشاهی در بخش سیاستگذاری جدید جشنواره نیز بیان کرد: در این دوره دو جایزه به بخش ملی جشنواره اضافه شده است که اولین آن «جایزه بزرگ تهران» است که با توجه به آغاز دوره جدید مدیریت شهری و نظر به شهر تهران به عنوان پایتخت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و به منظور کمک به تحقق چشم انداز شعار «کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» از میان کلیه آثار راه‌یافته به بخش مسابقه، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به بهترین فیلم با نگاه خاص به موضوع فوق تعلق خواهد گرفت. دومین جایزه تحت عنوان «جایزه ویژه جشنواره» که در این دوره از جشنواره به منظور پاسداشت و گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و دانشمند هسته‌ای کشور شهید محسن فخری‌زاده  و همچنین کادر درمان و علوم پزشکی به عنوان مدافعان سلامت یک جایزه تحت عنوان ایثار و شهادت به یکی از آثار رسیده به دبیرخانه با موضوع فوق اهدا خواهد شد.

جشنواره فیلم شهر جایزه ایثار و شهادت می‌دهد

مدیرعامل موسسه تصویر شهر یادآور شد: به منظور گسترش روابط کشورهای جهان به ویژه جهان اسلام و رسیدن به یک الگوی مناسب با طراحی یک جایزه جدید به بهترین اثر با موضوع شهر و یا مدیریت شهری تعلق خواهد گرفت. درضمن به منظور گستردگی برگزاری جشنواره و عدالت فرهنگی بخش‌هایی از جشنواره در پردیس‌های سه‌گانه موسسه تصویر شهر به نمایش در خواهد آمد.

دبیر جشنواره ادامه داد: یکی دیگر از اهداف و ماموریت‌های موسسه افزایش عدالت فرهنگی در سطح شهر تهران است لذا امیدواریم امکان برگزاری بخش‌هایی از جشنواره را به طور همزمان در پردیس‌های رازی؛ راگا و تماشا و حتی فرهنگ‌سراهای سطح شهر که امکان نمایش آثار را داشته باشند فراهم کنیم. البته در زمینه پوشش فرهنگسراها با اعلام آمادگی مدیران محترم این مراکز، موسسه فیلم‌ها را تامین و امکانات و زیرساخت نمایش بر عهده مدیران محترم فرهنگسراها خواهد بود.

مدیر اجرایی این جشنواره با ذکر این نکته که علاوه بر سیاست‌های فرهنگی جشنواره در این دوره با تغییرات اجرایی نیز روبه‌رو خواهیم بود، گفت: به منظور صرفه‌جویی در رفت و آمدها و تردد فیلمسازان کشور و همچنین سرعت و سهولت در انتخاب و داوری آثار برای نخستین‌بار سایت جشنواره علاوه بر امکان ثبت نام الکترونیکی امکان بارگذاری کلیه آثار و در کلیه بخش‌ها فراهم شده و علاقه‌مندان می توانند به راحتی آثار خود را بازگذاری کنند. امید است جشنواره بین‌الملی فیلم شهر با تغییرات کمی و کیفی خود به عنوان یک جشنواره‌ای استاندارد بین‌المللی معرفی شود. 

وی در بخش دوم به مرور فعالیت‌های 3 ماهه انتهایی سال 1400 خواهم پرداخت و تصریح کرد: بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار دلها، نشست خبری سریال صوتی رئیس جمهوری، جشن میلاد حضرت زهرا (ص) و مراسم بزرگداشت مقام زن و برگزاری همایش ارتقای کسب و کار از جمله برنامه‌هایی است که در سه‌ماه گذشته در موسسه تصویر شهر برگزار شد. در بخش فعالیت‌های اجرایی گالری پردیس ملت نیز برگزاری نمایشگاه نقاشی «با من بخوان»، نمایشگاه نقاشی «جایزه مونه»، نمایشگاه پوستر و دیوارکوب «سینما و قصه‌های انقلاب» و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره «طنز و کاریکاتور بحران» از دیگر فعالیت‌هایی انجام شده است.

اکبرشاهی ادامه داد: اکران مردمی فیلم «گربه سیاه»، اکران مردمی فیلم «بی همه چیز»، اکران فیلم «منصور» ویژه راهور تهران، اکران خصوصی فیلم «مستطیل قرمز» و اکران مردمی فیلم «مورچه خوار» از فعالیت‌های موسسه در زمینه اکران و نمایش بود. در بخش اکران مردمی جشنواره فیلم فجر نیز پردیس‌های سینمایی ملت، راگا و تماشا در چهلمین جشنواره فیلم فجر میزبان مردم بودند که میزان استقبال مخاطبان در پردیس‌ها به این شرح است. در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت، 22 فیلم اکران شد که 11 فیلم با حضور عوامل آن به نمایش درآمد.  عوامل فیلم های سینمایی «بدون قرار قبلی»، «مرد بازنده»، «موقعیت مهدی»، «شادروان»، «دسته دختران»، «نمور»، «علف‌زار»، «ملاقات خصوصی»، «برف آخر»، «هِناس»، «لایه های دروغ» در کنار مردم حضور داشتند.

جشنواره فیلم شهر جایزه ایثار و شهادت می‌دهد

وی با بیان اینکه پردیس ملت میزبان بخش جایزه سینمایی ققنوس بود، تصریح کرد: در این دوره بنا به درخواست سازمان سینمایی و موافقت ریاست محترم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سالن 12 پردیس ملت به میزبانی بخش جایزه سینمایی ققنوس تعلق گرفت که روزانه شاهد حضور سینماگران، اساتید و اندیشمندان حوزه فیلم  و سینما بودیم.

این مدیر فرهنگی توسعه و نگهداشت را یک جریان جاری و بدون توقف دانست و گفت: در حوزه توسعه و نگهداشت دو ماموریت مهم داریم اول توجه ویژه به پردیس سینمایی راگا و تماشا است. با مطالعه آمار مخاطبین پردیس راگا در سه ماه گذشته در بعضی ایام شاهد ضریب اشغال بالای 40 درصد صندلی‌های آن سینما بودیم و این نشانه بسیار مهمی برای توجه ویژه به آن پردیس سینمایی است.

اکبرشاهی در انتها برنامه‌های پیش روی موسسه تصویر شهر را چنین تشریح کرد: توجه به معیشت پرسنل و اصلاح احکام حقوق و دستمزد، تدوین نظام‌نامه شغلی پرسنل موسسه تصویر شهر، چارت و اصلاح الگوی نیرونی انسانی‌، ایجاد مدیریت پخش فیلم و ایجاد مدیریت برنامه‌ریزی مواردی است که در این بخش با قدرت دنبال می‌شود.

در پایان این مراسم از پوستر فراخوان جشنواره توسط دبیر جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha