خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آن
کد خبر: 4041254
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴

خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آن

دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد از خشونت خانگی به‌ عنوان مشکلی شایع و عمده در حوزه سلامت روان نام برد و گفت: برای پیشگیری و مقابله با این خشونت، کسب مهارت‌های کلامی و گفت‌وگو لازم است.

خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آنبه گزارش ایکنا از یزد، سیدرضا جوادیان، دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد، 16 اسفندماه در هشتاد و یکمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد با بیان اینکه شاخص امنیت در استان یزد در مقایسه با سایر استان‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار است از افت نسبی این شاخص نسبت به گذشته خبر داد.

جوادیان از پایین بودن شاخص‌هایی چون سرقت و رشوه در استان یزد به نسبت کل کشور خبر داد و افزود: شنیده‌ها از منابع رسمی در رابطه با میزان خشونت و انواع آن در شهر یزد حاکی از این است که توهین، افترا، نزاع و درگیری در صدر پرونده‌های قضایی استان یزد قرار دارد.

وی از خشونت خانگی به‌عنوان مشکلی شایع و عمده در حوزه سلامت روان نام برد و اظهار کرد: برای پیشگیری و مقابله با خشونت خانگی مهم‌ترین نکته کسب مهارت‌های کلامی و گفت‌وگو است.

دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد از ضرورت شناسایی مبادی تولید اندیشه خشونت سخن گفت و کسب آگاهی و مهارت‌های کلامی را تنها راه شکستن چرخه خشونت عنوان کرد.

نسرین بابائیان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست ضمن توصیف پیامدهای مخرب پدیده خشونت، گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت خشونت یکی از علل اصلی مرگ‌ و میر افراد 15 تا 44 سال است و از میان، خشونت جسمی، جنسی و روانی به ترتیب بیشترین میزان خشونت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: خشونت در حوزه همسر آزاری جنسی 7 درصد و در بعد همسر آزاری روانی در طی 4 سال گذشته 86 درصد رشد داشته است.

بابائیان از ضرورت تأسیس نهاد‌ه‌هایی واسط بین پلیس، قوه قضائیه و مردم در جهت کمک به زنان آسیب‌دیده با حفظ امنیت و حرمت به‌عنوان یک راهکار برای کاهش آسیب‌های روانی و توانمندسازی آنان سخن گفت.

وی نبود سیستم جامع پایش و اطلاعات در این حوزه را از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه پژوهش و پژوهشگران اجتماعی دانست.  

ونوس عامری، عضو سابق شورای اسلامی شهر یزد خشونت علیه زنان را از شایع‌ترین انواع خشونت برشمرد و مزاحمت‌های خیابانی و خشونت خانگی علیه زنان را از بارزترین این موارد دانست.

عامری وجود زیرساخت‌ها و حمایت‌های مالی را مهم‌ترین عامل مقابله با خشونت علیه زنان برشمرد و گفت: متأسفانه در این حوزه شاهد انفعال سازمان‌هایی چون بهزیستی و شهرداری هستیم که با وجود برخی زیرساخت‌های مناسب همکاری لازم در این زمینه را ندارند.

به گفته وی، آموزش شهروندی می‌تواند گام مهمی در راستای پیشگیری از خشونت‌ علیه زنان باشد که علاوه بر جلوگیری از بروز خشونت می‌تواند نقش مهمی را در کاهش آسیب‌های ناشی از این نوع خشونت داشته باشد.

مجتبی ملک افضلی، عضو هیئت علمی بخش حقوق دانشگاه یزد نیز در این نشست از دیدگاه اجتماعی به واکاوی پدیده خشونت علیه زنان پرداخت و گفت: خشونت به‌ خودی‌ خود به وجود نمی‌آید بلکه پدیده‌ای است که توسط نهادهای موجود در جامعه تولید می‌شود.

وی مبادی تولید خشونت در سطح جامعه را متعدد خواند، افزود: گاهی شاهد این هستیم که این پدیده توسط منابع حاکمیت به‌طور رسمی و غیررسمی ترویج می‌شود.

ملک افضلی با این بیان که در مسئله خشونت نه با پدیده انفعال بلکه با پدیده انکار واقعیت روبرو هستیم، بخشی از خشونت در جامعه ایران را زاییده کج‌سلیقگی و کج‌فهمی‌های مذهبی دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه نظام ارزشی جامعه ما دچار وارونگی شده است، نهضت روشنگری را لازمه جامعه امروز ایران دانست و انفعال نخبگان را خطری جدی عنوان کرد.

افت شاخص امنیت استان یزد نسبت به سال‌های گذشته، عدم وجود شفافیت و سامانه جامع پایش اطلاعات در حوزه خشونت، انفعال و انکار خشونت توسط برخی مراجع رسمی و نخبگان، تأکید بر اهمیت آموزش شهروندی در راستای مقابله با خشونت از مهم‌ترین محورهای مطرح‌ شده در این نشست بود.

انتهای پیام
captcha