محقق شدن سبک زندگی اسلامی با عمل به آموزه‌های قرآنی
کد خبر: 4041195
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان مطرح کرد:

محقق شدن سبک زندگی اسلامی با عمل به آموزه‌های قرآنی

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با بیان اینکه در قرآن و سیره معصومین( ع) به سبک زندگی انسان اشاره شده است، گفت: امروزه یکی از معضلات جامعه ما عمل نکردن به دستورات قرآن است، لذا تا زمانی که به قرآن به عنوان تنها منبع وسیله هدایت انسان توجه نشود، سبک زندگی اسلامی محقق نخواهد شد.

حامد خانی استاد  جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان

به گزارش ایکنا از گلستان، حامد خانی، استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان 16 اسفند در نشست سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی از منظر‌ قرآن و عترت که با همکاری موسسه قرآنی نسیم ظهور آل یاسین گرگان در سالن جلسات اداره کل ارشاد اسلامی گلستان برگزار شد، گفت: سبک زندگی اسلامی در آیین کهن ما ایرانیان بوده و 1400 سال پیش بسیاری از عالمان داعیه دار بودند که قرآن و عترت در توسعه اخلاق انسان تاثیرگذار است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با بیان اینکه هر کدام از فیلسوفان جهان اسلام در کتاب‌های مختلف خود به مباحث اخلاقی و سبک زندگی اسلامی توجه ویژه‌ای داشتند که این امر نشان می دهد پرداختن به فرهنگ اسلامی ریشه در مکاتب اخلاقی داشته است، تصریح کرد: مفسران تفاسیر مختلفی از آیات دارند و هرکدام بر اساس درک خود و گرایشی که مبانی نظری دارند برداشت خود را از مباحث داشتند که این امر در سایر حوزه‌های علوم اسلامی نمود دارد.

خانی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دوران معاصر این است که چطور می‌توانیم میراث کهن خود را بشناسیم، افزود: سبک زندگی ریشه در رفتارهای فرد و جامعه دارد و با آموزه‌های مذهبی نیز بسیار مرتبط است. در قرآن پیام‌های فراوانی، در زمینه‌ سبک زندگی وجود دارد، بنابراین اسلام دینی است که سبک زندگی نوین و برتر را ارائه می‌کند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان تصريح کرد: تعریف امروز از سبک زندگی با گذشته متفاوت است و نمی‌توان سبک زندگی را فقط با جامعه‌شناسی تعریف کرد و معنای امروزی آن با 100 سال گذشته فرق دارد. سبک زندگی جریانی به معنای حرکت و زنده‌بودن و پویایی است و فقط یک جاده نیست؛ این جریان بر اساس جهان‌بینی حاکم بر جامعه شکل گرفته و دارای اصول و مبانی است.

خانی با بیان اينکه سبک زندگی دارای اصول و مبانی‌ای است که از ارزش‌های اعتقادی و دینی و مسائل عرفی حاکم بر جامعه و افراد آن سرچشمه می‌گیرد، افزود: سبک زندگی اسلامی برآیند اصولی است که از آموزه‌های اسلامی نشأت گرفته و جریانی که افراد به آن شیوه در جامعه حرکت و زندگی می‌کنند، است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با بیان اینکه معنویت، تقویت رهنمودهای دینی، استمرار سنت‌ها، امنیت و رفاه از جمله مسائل مهم در سبک زندگی است که منجر به ساختن ساختار رفتاری افراد می‌شود، تصریح کرد: سبک زندگی در اخلاق عمومی و فرهنگ اجتماعی نقش مهمی دارد زیرا باعث به وجود آمدن تحقق تمدن نوین اسلامی شده که یکی از پایه‌های آن سبک زندگی اسلامی است.

خانی علل عقب ماندگی مسلمین از غرب از حیث پیشرفت‌های مادی را عمل نکردن صحیح و کامل به الگوی اسلامی سبک زندگی دانست و گفت: اولین پایه سبک زندگی این است که نگاه توحیدی در تمام امور داشته باشیم. حتی در همین کارهای روزمره هم باید نگاه توحیدی باشد و تعریف جامعی از مباحث توحیدی داشته باشیم.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم به چهارچوب کلی اندیشه اخلاقی دست پیدا کنیم باید به چهار مولفه و جریان فکری تمرکز کرده که آن عبارتند از هستی شناسی، معرفت شناسی، سلوک و خیر اعلی است؛ انسان با عمل به این مقولات به کمال و سعادت دست پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به اهداف اصلی دین اشاره کرد و گفت: هدف اصلی دین رسیدن به کمال است، لذا انسان باید ابتدا معرفت‌شناسی داشته و بعد به مراتب بعدی ورود کند تا به شناخت درستی از سبک زندگی اسلامی دست یابد.

خانی با بیان اینکه انسانیت یک مفهوم فرهنگی است، تصریح کرد: تلقی هر فردی از انسانیت فرق می‌کند و این منوط به نگرش انسان نسبت به هستی است ولی همه افراد در کنه وجودی خود نسبت به چیزهایی که مختص به ذات انسان است، مشترک اند و این در ناخودآگاه انسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در قرآن و سیره معصومین( ع) به سبک زندگی انسان اشاره شده است، تصریح کرد: امروزه یکی از معضلات جامعه ما عمل نکردن به دستورات قرآن است و این مقوله در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد با اینکه قرآن را خوانده می‌شود ولی به مفاهیم آن و کارکرد آن توجه نمی‌شود، لذا تا زمانی که به قرآن به عنوان منبع وسیله هدایت انسان توجه نشود، سبک زندگی اسلامی محقق نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha