اهمیت درختکاری از منظر اهل‌ بیت(ع)
کد خبر: 4040857
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

اهمیت درختکاری از منظر اهل‌ بیت(ع)

یک پژوهشگر دینی با اشاره به اهمیت درختکاری از منظر اهل‌ بیت(ع) گفت: کاشت و نگهداری درخت یک سنت بسیار پسندیده و نیکوست و تأکید به انجام آن در گفتار و رفتار پیامبر(ص) و اهل‌ بیت(ع) مؤید آن است.

درختکاری روز درختکاریحجت‌الاسلام محمد ناطقی، پژوهشگر دینی و مدیر کانون فرهنگی تبلیغی والفجر مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اهمیت درختکاری، اظهار کرد: رسول‌‎ گرامی اسلام(ص) با یک مثال بسیار زیبا مهم بودن درختکاری را بیان می‌کنند و می‌فرمایند: «إن قامَتِ السَّاعَةُ و فِي يَدِ أحَدِكُم فَسيلَةٌ، فإنِ استَطاعَ أنْ لايَقومَ حَتّى يَغرِسَها، فَليَغرِسْها؛ اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت فرا رسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد، چنانچه به قدر کاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد.»

وی ادامه داد: کاشت و نگهداری درخت یک سنت بسیار پسندیده و نیکوست و تأکید به انجام آن در گفتار و رفتار پیامبر(ص) و اهل‌ بیت(ع) مؤید آن است. همچنین امام صادق(ع) در مورد کاشتن و مراقبت از درختان می‌فرمایند: «وَ خُلِقَ لَهُ الشَّجَرُ فَكُلِّفَ غَرْسَهَا وَ سَقْيَهَا وَ الْقِيَامَ عَلَيْهَا؛ و خداوند درخت را برای انسان آفرید؛ از این‌رو، او باید درخت بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد»، همچنین در جای دیگر حضرت به خداوند متعال سوگند یاد می‌کند که بهترین کار زراعت و درختکاری است و می‌فرماید: «اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللّه ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطيَبَ مِنهُ؛ كشت كنيد و درخت بکارید؛ به خدا قسم آدميان كارى برتر و پاک‌تر از آن نكرده‌اند.»

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: وقتی انسان احادیث ائمه‌ اطهار(ع) را در این مورد می‌خواند متوجه می‌شود، چقدر ایشان به درختکاری، حفظ محیط‌ زیست و منابع طبیعی اهمیت می‌دادند، لذا ما هم به‌عنوان پیروان آنان بزرگواران باید این مسائل برایمان مهم باشد و در ترویج آن کوشا باشیم.

ناطقی بیان کرد: شهید مطهری در کتاب «داستان و راستان»، داستانی را از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل می‌کند که بسیار جالب است و نشان از سیره عملی آن حضرت نسبت به این مهم دارد. علی بن ابیطالب(ع) از خانه بیرون آمده بود و طبق معمول به طرف صحرا و باغستان‌ها که با کار کردن در آنجاها آشنا بود، می‌رفت. ضمنا باری نیز همراه داشت. جمعیت نظاره‌گر ایشان بودند. شخصی از آن جماعت پرسدید: «یا علی، چه چیز همراه داری؟ امیرمؤمنان فرمود: درخت خرما، ان‌شاءالله، مرد با تعجب گفت: درخت خرما؟! تعجب آن شخص وقتی زیاد شد که بعد از مدتی، او و دیگران دیدند تمام هسته‌های خرمایی که آن روز علی(ع) همراه می‌برد که کشت کند و آرزو داشت در آینده هر یک درخت خرمای تناوری شود، به‌صورت یک نخلستان درآمده و تمام آن هسته‌ها سبز و هر کدام درختی شده است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث شده است مردم تمایل کمتری داشته باشند در حیاط منزل و یا جلوی خانه‌هایشان نهال و درخت بکارند، قوانین بیش از اندازه سختگیرانه و جرائم سنگین قطع درختان است.

این پژوهشگر دینی افزود: شاید متولیان امر برای اینکه به حفظ درختان کمک شود، این قوانین را تصویب کرده‌اند، اما به این نکته دقت نکرده‌اند که جرائم و قوانین سخت شاید در حفظ درختان موجود در کوتاه‌مدت کمک کرده باشد، اما در درازمدت که الان شاهد آن هستیم شهروندان دیگر رغبتی برای کاشت نهال و درخت جدید ندارند و باید این قانون اصلاح شود و بیشتر به سمت تشویق کردن روی بیاوریم تا توبیخ و جریمه شهروندانی که در ملک خودشان و جلوی ملکشان درخت کاشته‌اند.

ناطقی بیان کرد: اگر مالکین بدانند درختی که امروز می‌کارند را در آینده به دلایلی می‌توانند بدون دردسر و جریمه قطع کنند، یا جابه‌جا کنند، قطعا برای کاشت درختان بیشتر ترغیب می‌شوند و طبیعتا کاشت درختان بیشتر باعث کمک به بهبود منابع طبیعی می‌شود.

وی اظهار کرد: البته باید به این نکته اشاره کنیم که قوانین سختگیرانه و جرائم سنگین برای آن دست از افرادی که به فضای سبز و درختان شهری غیر از منازل خودشان آسیب می‌رسانند، اعمال شود، ضمن اینکه باید در بحث فرهنگسازی حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست اقدامات بیشتری انجام شود.

انتهای پیام
captcha