مهمترین چالش‌های نظام تربیت معلم چیست؟
کد خبر: 4039921
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
سیدامین‌الله دادگر بیان کرد:

مهمترین چالش‌های نظام تربیت معلم چیست؟

حجت‌الاسلام دادگر ضمن اشاره به اینکه معلم پایه‌گذار هویت است تصریح کرد: تجربه مراکز تربیت معلم در انقلاب اسلامی گویای این امر است که معلمان نه تنها نقش کلیدی در تربیت و هویت دانش‌آموزان داشتند بلکه پشتوانه ساختار مدیریتی نیز بودند.

حجت الاسلام دادگر

به گزارش ایکنا، نخستین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی تربیتی با موضوع بررسی دانشگاه فرهنگیان، صبح امروز یازدهم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدامین‌الله دادگر مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

وی در این نشست اظهار کرد: حکمرانی در عرصه تربیت سابقه‌ای طولانی دارد و اساسا دین بر پایه حکمرانی تربیتی شکل گرفته است. امروزه حکمرانی تربیتی یک نسبت پیوسته و گسسته‌ای با آموزش و پرورش پیدا کرده است چرا که آموزش و پرورش محور تمدن‌سازی و تنگه احد انقلاب اسلامی است. از طرف دیگر بر پایه مبانی دینی وظیفه حکومت اسلامی تربیت و هدایت است و هر کشوری مطابق با افق‌ها برنامه تربیتی خاص خود را دارد. در کشور ما نیز در کنار اسناد بالادستی‌ای همچون قانون اساسی و اسناد توسعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد و نقطه کانونی حکمرانی تربیتی نیز آموزش و پرورش است و امری حاکمیتی است از این رو لازم است فرآیند حرکت آن مطابق با خودسازی، جامعه‌سازی، دولت‌سازی و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد.

وی ادامه داد: سند تحول از جمله اسناد راهبر به این هدف می‌تواند قرار گیرد و علیرغم تاکید رهبر انقلاب بر اجرای این سند گزارش‌ها حاکی از اجرای ده درصد آن است چرا که برخی اساسا با اصل سند مشکل دارند، برخی اشکالات جزئی دارند و گروهی در روش اجرا انتقادات جدی دارند و بعضی این سند را آرمانی می‌دانند‌. البته اقدامات حداقلی از جمله آشناسازی و گفتمان‌سازی صورت گرفته که کافی نیست. لازمه اجرای این سند اعتقاد راسخ دولت و مجلس و وزرا را می‌طلبد. برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظام آموزش وپرورش و احیای جایگاه آن لازم است این نهاد پیوست همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها قرار گیرد.

پژوهشگر علوم تربیتی ادامه داد: وقتی نظام آموزش و پرورش را بررسی می‌کنیم رکن اصلی و پایه و اساس آن معلم است چرا که معلم میدان‌دار اصلی است و زمانی می‌توان از آموزش و پرورش مطلوب سخن گفت که معلم تراز برای آن تربیت کرد. معلم پایه‌گذار هویت است. تجربه مراکز تربیت معلم در انقلاب اسلامی گویای این امر است که معلمان نه تنها نقش کلیدی در تربیت و هویت دانش‌آموزان داشتند بلکه پشتوانه ساختار مدیریتی نیز بودند. تعبیر رهبر انقلاب از معلمان به این عنوان که افسران سپاه پیشرفت هستند تعبیر سنگین و مسئولیت‌آفرین است و لازم است لوازم تحقق آن فراهم شود.

وی در پایان گفت: نظام تربیت معلم امروزه با چالش‌هایی روبه‌رو است از جمله نبود آمار دقیق از میزان نیاز آموزش وپرورش به معلم به گونه‌ای که در برخی آمارها نیروی مازاد هم گفته شده است. از طرف دیگر مقاومت‌هایی در برابر طراحی نظام تربیت معلم وجود دارد چرا که روح حاکم بر دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها معلم را به مثابه کارگر و یا کارمند می‌بیند ولی جایگاه معلم فراتر از نگاه کارمندی است. برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب باید بر پایه بیانیه گام دوم و ظرفیتی که ایجاد کرده است مطالبه گری کرد و به دنبال تحقق آن از رهگذر گفتمان‌سازی، ایجاد مدارس الگو و ایجاد مراکز تربیت معلم تراز متناسب با سند تحول سعی وافر کرد.

انتهای پیام
captcha