مبعث؛ انقلاب ارزش‌ها و مکارم اخلاقی
کد خبر: 4039564
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵

مبعث؛ انقلاب ارزش‌ها و مکارم اخلاقی

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور تزکیه نفس و ساختن اخلاق انسان‌ها را فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام دانست و گفت: مبعث رسول اکرم(ع) انقلاب ارزش‌ها و مکارم اخلاقی است کمااینکه عصر جاهلیت جهان در انحطاط و بحران‌های اخلاقی قرار داشت.

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستانحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، نائب رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اینکه جهان در آستانه بعثت نبی مکرم اسلام در انحطاط و بحران‌های اخلاقی شگفت‌انگیزی قرار داشت، اظهار کرد: جهالت، غارت‌گری، ظلم، فساد، بی‌بندو‌باری، تبعیض، دوری از اخلاق و انسانیت تمام جوامع بشری آن روزگار را فرا گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه در این میان منطقه جزیرةالعرب و به‌ویژه شهر مکه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بدترین وضع را تحمل می‌کرد، خاطرنشان کرد: در عصر جاهلیت اعراب جاهل در مقابل چوب‌های خشکی که به صورت بت درست شده بود تعظیم می‌کردند و در مقابل آن اجسام بی‌جان قربانی‌ها کرده و از آن استمداد می‌طلبیدند و این کارهای جاهلانه هر انسان عاقل و فهمیده‌ای را به تعجب و تأسف وا می‌داشت.

دریکوند با بیان اینکه در عصر جاهلیت زنان حتی از کمترین حقوق اساسی خود محروم بوده و مانند کالای بی‌جان خرید و فروش می‌شدند، اضافه کرد: خداوند متعال در آیات قرآن از رسم‌های باطل و غیراخلاقی دوران جاهلیت خبر داده و به موضوعات غیر انسانی رایج از جمله شرک، بت‌پرستی، آزار پدر و مادر، کشتن فرزندان، کشتن افراد بی‌گناه، تجاوز به مال یتیمان، بی‌عدالتی در توزیع اموال و امکانات عمومی، پایمال کردن حقوق دیگران، عهدشکنی و نادیده انگاشتن پیمان‌ها و قوانین اجتماعی می‌پردازد.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به علل و عوامل بعثت پیامبر اسلام(ص)، گفت: انقلاب ارزش‌ها، تزکیه و پرورش روح، تحکیم وحدت انسان‌ها، واسطه فیض الهی، احیای پیمان‌های فراموش شده، رساندن به مقام عبودیت، ترویج فضائل اخلاقی و ایجاد و توسعه عدالت اجتماعی از علل و عوامل بعثت نبی مکرم اسلام است.

وی یکی از علل بعثت نبی مکرم اسلام را تزکیه و پرورش روح انسان‌ها برشمرد و افزود: خداوند متعال به انسان‌ها منت نهاد هنگامی که در میان آنها پیامبری از جنس خودشان برانگیخت که آیات را بر آنها بخواند و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد گرچه قبل از بعثت در گمراهی آشکار بودند.

دریکوند تکمیل مکارم اخلاقی را از دیگر علل و عوامل بعثت پیامبر اکرم(ص) برشمرد و با بیان اینکه اخلاق پیامبر(ص) آنچنان بزرگ و عظیم بود که خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: رسول خدا(ص) دارای اخلاق عظیم و بالامرتبه است، ادامه داد: اخلاق پیامبر(ص) در آن محیط جاهلیت یعنی محیطی که افراد دارای اخلاق خشن، غلیظ و سخت، دل‌های کم‌عطوفت و اهل حسادت و کینه بودند آن‌چنان اثر کرد که در مدت کوتاهی افراد بلندمرتبه‌‌ای همچون بلال، عمار، سلمان، ابوذر، مقداد و جابر تربیت شدند که هر کدام برای قوم خود امامی بودند.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به برخی از مصادیق مکارم اخلاقی نبی مکرم اسلام، گفت: حضرت محمد(ص) از همه کس حکیم‌تر، داناتر، بردبارتر، شجاع‌تر و عالم‌تر و از طرفی سخاوتمندترین مردم بود به طوری‌که هرگز درهم و دیناری پیش او نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام بر زمین می‌خوابید، نعلین لباس خود را وصله می‌زد، گوسفندان را می‌دوشید و در کارهای خانه کمک می‌کرد، ادامه داد: نبی مکرم اسلام تبسم بسیار می‌نمود، در سلام کردن پیشی می‌گرفت، بارها حسنین بر دوش او سوار می‌شدند و سجده را طولانی می‌کرد تا آنها بلند شوند، دست دخترش فاطمه(س) را می‌بوسید و فرمود فاطمه(س) پاره تن من است.

دریکوند با اشاره به آموزه‌های اخلاقی در سیره نورانی پیامبر اکرم(ص)، گفت: اخلاص، میانه‌روی، عدالت، عفو، گذشت، صله ارحام، کمک به دیگران، سکوت با تفکر، نگاه به قبرستان، نگاه به سیمای پدر و مادر، نگاه به خط قرآن و نگاه به سبزه و آب در سیره نبی مکرم اسلام متجلی است.

انتهای پیام
captcha