چه کسانی بر اثر امیکرون فوت می‌کنند؟
کد خبر: 4039375
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

چه کسانی بر اثر امیکرون فوت می‌کنند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه واکسن جلوی مرگ چند ده‌هزار نفری در سویه دلتا و امیکرون را گرفت، گفت: افراد واکسن نزده و افرادی که واکسن در آنها ایمنی ایجاد نکرده براثر امیکرون فوت می‌کنند.

چه کسانی بر اثر امیکرون فوت می‌کنند؟ چرا؟

مسعود یونسیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه چرا علی‌رغم تزریق واکسن و ضعیف‌تر بودن سویه امیکرون نسبت به سویه دلتا، همچنان شاهد فوت مردم هستیم و  آیا ممکن است این مسئله به دلیل نوع و کیفیت واکسن‌های تزریق شده باشد، گفت: امیکرون دو مؤلفه مهم داشته که باید هر دو را با هم در نظر بگیریم و اگر فقط یک مؤلفه را در نظر داشته باشیم، طبیعتاً نتیجه غلط می‌گیریم و گمراه خواهیم شد.

وی تشریح کرد: مؤلفه اول اینکه شدت سویه امیکرون به طور متوسط از بیماری ناشی از واریانت دلتا کمتر بوده است، اما مؤلفه دوم این است که احتمال سرایت و انتقال واریانت امیکرون چند برابر دلتاست. اگر در نظر بگیریم مؤلفه اول تمایل دارد که تعداد موارد مرگ و بستری را کاهش دهد، مؤلفه دوم (قابلیت سرایت بالاتر) تمایل دارد تعداد مبتلایان را افزایش دهد و نتیجه این دو در کنار هم منجر به این می‌شود که تقریباً همان تعدادی که در سویه دلتا فوتی داشتیم در واریانت امیکرون هم فوتی داشته باشیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در پیک سویه دلتا شاهد فوت روزانه بیش از 600 نفر(طبق آمار رسمی) و بستری‌های بسیار زیاد بودیم، اما در واریانت امیکرون فوتی‌ها حدود 250 نفر است، گفت: آمار جهانی ابتلا در موج قبلی روزانه کمتر از پنج میلیون نفر بود اما در موج امیکرون روزانه نزدیک به 25 میلیون نفر در جهان مبتلا داشتیم یعنی پنج برابر موج قبلی.

وی در نتیجه‌گیری از این بخش از سخنان خود اظهار کرد: براساس مطالب گفته شده به این نتیجه می‌رسیم که بیماری حاصل از امیکرون خفیف و در حد سرماخوردگی ساده نبوده، البته شدت آن از سویه دلتا در حد یک دوم یا یک سوم کشندگی کمتر داشته است اما وقتی تعداد موارد ابتلا پنج برابر می‌شود، باید تعداد مرگ‌ها خیلی بیشتر از دلتا می‌شد، اما در کل دنیا و البته ایران تعداد فوتی‌های امیکرون بیشتر از دلتا نشد برای اینکه تعداد مردم بیشتری واکسن زده بودند.

یونسیان دلیل کمتر بودن فوتی‌های سویه امیکرون علی‌رغم میزان بالای ابتلا را اینگونه تشریح کرد و گفت: وقتی دلتا شیوع پیدا کرد، سهم ناچیزی از جامعه و عمدتاً سالمندان و کادر درمان واکسینه شده بودند، اما با ادامه موج دلتا درصد واکسیناسیون بالا رفت و درصد فوتی‌ها پایین آمد. پس در موج پنجم کرونا (سویه دلتا) اثرات واکسن را به طور نسبی مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: در سویه دلتا شاهد فوت افراد جوان بودیم چراکه بیشتر سالمندان واکسینه شده بودند اما در موج امیکرون علاوه بر افراد مسن، جوان‌ترها هم واکسینه شده بودند. علت اینکه در موج امیکرون مطرح می‌شود که بچه‌ها بیشتر درگیر می‌شوند این است که در ابتدای موج هنوز واکسن قابل اطمینانی برای بچه‌ها در دسترس نبود و تا این اطمینان ایجاد و واکسن کافی و لازم برای بچه‌ها در دسترس قرار گیرد، بخشی از کودکان نیز درگیر کرونا شدند.

واکسن جلوی بستری و مرگ و میر را گرفت

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر چه واکسن زدن جلوی ابتلا به فرم‌های خفیف کرونا را نگرفت، اما جلوی مرگ و میر ناشی از سویه‌های شدید را گرفت و از بیش از 90 درصد مرگ‌ها پیشگیری کرد. یعنی به جرئت می‌توان گفت واکسن از چند ده هزار مرگ در موج پنجم و چند ده هزار مرگ در موج ششم پیشگیری کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه گروهی از مردم بر اثر سویه امیکرون فوت می‌کنند؟ گفت: اول واکسن نزده‌ها و دوم افرادی که واکسن زده‌اند اما واکسن در آنها ایمنی ایجاد نکرده است. افرادی که نقص ایمنی دارند، یا کسانی که سالمند هستند در سنین بالاتر حتی اگر بیمار آشکار نقص ایمنی و نداشته باشند هم ممکن است پاسخ ایجاد ایمنی توسط واکسن در آنها پایین‌تر باشد.  

همه افراد در اثر واکسن زدن مصون نمی‌شوند

یونسیان تشریح کرد: همه افراد در اثر واکسن زدن مصون نمی‌شوند و این مختص واکسن کرونا و یا کشور ایران نیست. از ابتدای پیدایش واکسن‌ها در جهان همیشه برای واکسن اثربخشی در حد 80 تا 90 درصد در نظر می‌گیریم. این مسئله به این معناست که درصدی که نمی‌دانیم دقیقاً چه کسانی هستند ممکن است در اثر واکسن مصون نشوند. پس درصدی از افراد هستند که واکسن زده‌اند، اما به دلایل شناخته شده و ناشناخته واکسن در آنها ایمنی ایجاد نمی‌کند.

وی اعلام کرد: قسمت اعظم جمعیت ما واکسن‌زده‌ هستند و تعداد افرادی که واکسن نزده‌اند، کمتر است اما تعداد افراد بستری‌ در بیمارستان، بیشتر واکسن نزده هستند و لیست فوتی‌های امیکرون که واکسن نزده بودند نیز بیشتر است. تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها در میان واکسن نزده‌ها در همه جای دنیا بیشتر است.

یونسیان افزود: در آمریکا درصد واکسیناسیون در کل نسبتاً بالاست، اما اگر درصد واکسیناسیون به تفکیک ایالت‌ها را در نظر بگیریم در ایالت‌هایی که درصد واکسیناسیون آن پایین است، تعداد بستری و مرگ و میر بالاست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: پس افرادی که به کیفیت واکسن اعتراض دارند این را باید در نظر بگیرند که اگر واکسن نبود روزانه چه تعداد بالایی فوتی داشتیم.

انتهای پیام
captcha