آموزش مؤثر قرآن در گرو بهره‌گیری از تکنولوژی‌های آموزشی است
کد خبر: 4037333
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
یک فعال قرآنی بیان کرد:

آموزش مؤثر قرآن در گرو بهره‌گیری از تکنولوژی‌های آموزشی است

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا امام الرئوف(ع) گفت: حلاوت و جذابیت یادگیری قرآن زمانی حاصل می‌شود که قرائت و تفسیر با هم پیش برود و روش‌هایی مبتنی بر تکنولوژی آموزشی طراحی شود.

آموزش قرآن

حجت‌الاسلام سیدفتاح حکمت‌منش، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا امام الرئوف(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره شکل‌گیری این مؤسسه، اظهار کرد: این مجموعه از سال 1368 فعالیت خود را در قالب جلسات خانگی آموزش قرائت و تفسیر قرآن در منطقه «خانه اصفهان» آغاز کرد، در سال 1390 به خانه قرآن تبدیل و در سال 1397، به‌عنوان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت، ثبت رسمی شد. در حال حاضر نیز 800 قرآن‌آموز در این مؤسسه مشغول فراگیری قرآن هستند.

وی درباره فعالیت‌های این مؤسسه، گفت: فعالان قرآنی معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی از آنها به فعالیت‌هایی نظیر روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و صوت و لحن می‌پردازند و دسته دیگر، بعد از فراگیری این فعالیت‌ها، به یادگیری مفاهیم و تفسیر قرآن رو می‌آورند، ولی ما از ابتدای فعالیت خود فنون مربوط به قرائت و مفاهیم و تفسیر قرآن را با هم پیش بردیم، از روش نقاشی بهره گرفتیم و یک کتاب کار تهیه کردیم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا امام الرئوف(ع) افزود: افراد زیادی هستند که می‌خواهند قرآن را حفظ کنند، ولی روش‌های موجود برای آنها بسیار سخت است و نمی‌توانند با این روش‌ها دوام بیاورند. کتاب کاری که تهیه کردیم، حاوی چهل قصه از پیامبران است و به جای اینکه به قرآن‌آموزان بگوییم قرار است قرآن را حفظ کنیم، این قصه‌ها را برای آنها می‌خوانیم. در حین این قصه‌خوانی، نکات تفسیری را نیز بیان می‌کنیم و سپس از آنها می‌خواهیم که نقاشی این قصه‌ها را بکشند. بعد از نقاشی، به سراغ قرائت آیات مربوطه می‌رویم و این قرائت به‌گونه‌ای است که علاوه بر صوت، تجوید، رسم‌الخط و روخوانی قرآن نیز آموزش داده می‌شود. وقتی هم از قرآن‌آموزان می‌خواهیم تا آیات را از حفظ بخوانند، قادر به انجام این کار هستند و در واقع، حافظ قرآن می‌شوند، بدون اینکه فشار زیادی به آنها وارد شود. همچنین با توجه به نهادینه شدن مفاهیم قرآنی در ذهن آنها، سبک زندگی‌شان بر مبنای آموزه‌های قرآن پیش می‌رود، بدون اینکه خودشان متوجه باشند. تاکنون نیز با موردی مواجه نشده‌ایم که نشان دهد این روش با آسیب‌هایی همراه است.

وی اضافه کرد: این روش مخصوص گروه سنی 7 تا 14 سال است و با توجه به روایاتی که بر اهمیت آموزش در این بازه سنی دلالت دارد، کتاب کار متناسب با این سنین تهیه شد. برای کودکان زیر 7 سال نیز این روش با اجرای نمایش پیش می‌رود. به علاوه، این روش و نحوه تدریس کتاب کار به مربیان مراکز دیگر و حتی به افرادی در خارج از کشور نیز آموزش داده می‌شود و درصدد انتشار آن در قالب یک کتاب در ماه رمضان سال آینده هستیم.

حجت‌الاسلام حکمت‌منش تصریح کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، این انگیزه در من شکل گرفت تا روش جدیدتری برای تربیت حافظ قرآن ابداع کنم. از طرف دیگر، چون پایان‌نامه سطح سه من با موضوع تکنولوژی آموزشی در قصص قرآن بود، از دانسته‌هایی که به دست آوردم، در طراحی این روش استفاده کردم. متأسفانه در کشور ما نسبت به تکنولوژی آموزشی سرمایه‌گذاری چندانی انجام نشده است و به همین دلیل، دانش‌آموزان مطالبی را که یاد می‌گیرند، خیلی زود فراموش می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که برای سال آینده قصد انجام آن را داریم، اجرای این روش با آیتم‌های متنوع در قالب یک برنامه تلویزیونی با مشارکت قرآن‌آموزان مؤسسه است و هماهنگی‌هایی نیز با صداوسیما انجام داده‌ایم. علاوه بر این، قرار است چکیده‌ای از این برنامه به زبان‌های دیگر تهیه شود تا برای مسلمانان سایر کشورها نیز قابل استفاده باشد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا امام الرئوف(ع) در خصوص آسیب‌شناسی آموزش قرآن در کشور، گفت: با توجه به اینکه قرآن جذابیت الفاظ دارد، عده‌ای که از صدای خوبی برخوردارند، وقتی با دستگاه‌ها و مقامات قرآنی آشنایی پیدا می‌کنند، آن‌قدر در وادی قرائت غرق می‌شوند که از محتوای قرآن غافل می‌مانند. از طرف دیگر، کسانی هم که به یادگیری مفاهیم و تفسیر قرآن رو می‌آورند، بعضاً در تلاوت قرآن ضعیف عمل می‌کنند و در مباحث مربوط به فصاحت قرآن غرق شده‌اند. در واقع، میان آموزش قرائت قرآن با مفاهیم و تفسیر آن حلقه مفقوده‌ای وجود دارد، که این اتصال باید برقرار شود و این دو با هم پیش برود. در این صورت است که حلاوت یادگیری قرآن بیشتر می‌شود و جذابیت زیادی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha