ارتباط مستقیم پیشرفت کشور با سرانه مطالعه
کد خبر: 4036793
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶

ارتباط مستقیم پیشرفت کشور با سرانه مطالعه

مدیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین پیشرفت کشور با سرانه مطالعه وجود دارد گفت: به طور مثال در کشور ما از اصطلاح «نمی‌دانم»، «اطلاعی ندارم» و «باید سؤال کنم» کمتر استفاده می‌شود که این به فرهنگ جامعه برمی‌گردد.

محمد مخدومی، مدیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، محمد مخدومی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان امروز، 27 بهمن‌ماه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اظهار کرد: یکی از رسالت‌های شورای فرهنگ عمومی آسیب‌شناسی مسائل حوزه فرهنگ بوده است لذا مقوله آسیب‌شناسی حوزه کتاب و کتابخوانی باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحث کتاب و کتابخوانی یک مسئله فرابخشی بوده و یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشد، افزود: در این راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با نیروی انتظامی، دانشگاه فرهنگیان و ... تفاهم‌نامه‌هایی نوشته‌ایم که بازتاب خوبی در امر ترویج کتاب و کتابخوانی داشته است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، مدیریت فرهنگ حاکم بر جامعه را از معیارهای اصلی توسعه یافتگی هر جامعه‌ای دانست و بیان کرد: با بررسی وضعیت مطالعه بین کشورهای جهان به این حقیقت می‌رسیم که عمده تفاوت ما با کشورهای غربی و شرق آسیا که سرانه مطالعه آن‌ها بالاست در نوع پوشش، ذخایر طبیعی، یا خودروهای لوکس نیست بلکه در شیوه رعایت حقوق یکدیگر و مباحث مدیریت فرهنگی آن جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه این امر می‌طلبد تا ما به مقوله کتاب و کتابخوانی بیشتر توجه کنیم، ادامه داد: معیارهای توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی یک جامعه در میزان ارزشمندی کالاهای فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی بین افراد جامعه ارتباط مستقیمی دارد.

مخدومی گفت: براساس یک پژوهشی که اخیراً در سطح کشور صورت گرفته 59 درصد ایرانی‌ها کتاب‌های غیر درسی نمی‌خوانند و دلیل این امر این است چراکه ما پرسش و مسئله نداریم تا به دنبال کشف پاسخ برای آن سؤال به مطالعه بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه عمده فایده مطالعه نقد خود و خودسانسوری می‌باشد، افزود: جامعه‌ای که کتاب محور اصلی فعالیت‌های آن باشد دروغ، تجاوز به حق دیگران، چاپلوسی و ریاکاری کمتر است و مباحث حقوق شهروندی در این جامعه مورد توجه بوده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اظهار کرد: رابطه درست و مستقیمی بین میزان عقب‌افتادگی یک کشور با سرانه فرهنگ کتاب و کتابخوانی وجود دارد و به طور مثال در کشور ما از اصطلاح «نمی‌دانم»، «اطلاعی ندارم» و «باید سؤال کنم» کمتر استفاده می‌شود که این به فرهنگ جامعه برمی‌گردد.

وی با اعلام اینکه برای پیشرفت و توسعه یک جامعه باید روی آگاهی، معرفت و زیرساخت‌های فرهنگی جامعه برنامه‌ریزی شود، افزود: در این راستا باید برای ارتقای سطح آگاهی جامعه باید معرفت‌افزایی و افزایش سرانه مطالعه مدنظر قرار گیرد.

مخدومی در ادامه گفت: برای ترویج و توسعه سرانه مطالعه در سطح استان کردستان برنامه‌های مفید و اثرگذاری اجرا شده است و کتاب و کتابخوانی در سطح استان رشد خوبی در این چند سال اخیر داشته است.

وی با اشاره به اینکه مردم استان کردستان به امر دانستن، حوزه پژوهش و ادبیات توجه ویژه‌ای دارند، افزود: در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان سه کانون ادبی در حال فعالیت هستند و فعالیت آن‌ها حول محور کتاب و کتابخوانی می‌‍چرخد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اظهار کرد: خرید از نویسندگان بومی استان به عنوان یکی از سنت‌های قدیمی استان مورد توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان قرار گرفته است و در دو سال اخیر نزدیک به 50 هزار جلد کتاب از نویسندگان داخلی خرید شده است و در کتابخانه‌های عمومی موجود است.

وی به توجه به منابع فقهی اهل سنت از سوی این نهاد فرهنگی اشاره کرد و افزود: بسیاری از منابع فقهی، کلامی و حدیثی اهل سنت جزو بهترین‌ها در حوزه کلام، فقه و حدیث هستند که در این راستا 19 هزار جلد کتاب فقهی اهل سنت خریدار شده و در اختیار کتابخانه‌های عمومی سطح استان قرار گرفته است.

مخدومی به فعالیت‌های فرهنگی این نهاد عمومی اشاره کرد و یادآور شد: در این بخش بیشتر فعالیت‌ها به حوزه کودک و نوجوان اختصاص یافته است که امیدواریم بتوانیم از پایه کودکان را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا کنیم.

انتهای پیام
captcha