برگزیدگان جشنواره شعر مولود کعبه در مشهد تقدیر شدند
کد خبر: 4036307
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

برگزیدگان جشنواره شعر مولود کعبه در مشهد تقدیر شدند

آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان جشنواره شعر ملی مولود کعبه و افتتاحیه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در مشهد برگزار و از برگزیدگان این جشنواره شعر تقدیر شد.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، شامگاه گذشته، 24 بهمن، در آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان جشنواره شعر ملی مولود کعبه و افتتاحیه نخستین جشنواره فرهنگی وهنری امامت و مهدویت اظهار کرد: در جهان، بحث یکپارچگی اجتماعی مطرح است که دنیای غرب با ایجاد فضای مجازی به دنبال ممزوج شدن فرهنگ‌ها و ایجاد یک نظام شهروندی نوین است. حالا ما باید یک مدل بدیل داشته باشیم تا در آن هضم نشویم. در قرآن یکپارچگی را براساس مؤدت دانسته است و این چیزی است که آن‌ها به دنبالش هستند.

وی بیان کرد: مؤدت با ولایت در ارتباط است. اگر ولی انتخاب کنی موجب مؤدت می‌شود. اگر ولی از دشمنان خدا باشد مؤدت از جنس بدون خدا یکپارچگی اجتماعی را رقم خواهد زد. مدل بدیل ما مؤدت فی‌القرباست و در این جهان شبکه‌ای به شرطی که این را به عنوان پرچم داشته باشیم هضم نخواهیم شد. علت این‌که در دانشگاه از یک طرف تقریب را شعار قرار دادیم و از طرف دیگر امامت و مهدویت را این است که ما به دنبال عنصر قرآنی یکپارچگی اجتماعی برای مسلمانان و غیر مسلمانانیم.

طهرانچی افزود: در قرآن آمده است که در جامعه زمان پیامبر، یهودیان بدترین دشمنان هستند و با مسیحیان مودتی هست چون نسبت به مسلمانان استکبار نمی‌ورزند. در مجموع بیانات قرآن نقد فکری نسبت به مسیحیت و نقد رفتاری به یهودیت است.

وی عنوان کرد: بعضی از آیاتی که درباره مسیحیت آمده مؤید مهدویت است؛ مانند زنده بودن حضرت مسیح و رجعت ایشان و از طرفی در اثبات امامت امام زمان که در پنج سالگی امام شده است به حضرت مسیح اشاره می‌کنیم که در گهواره صحبت می‌کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیات قرآن در عین حکایت گذشته، بیان‌کننده حال و آینده هم است. در حال هم گرفتار مبانی فکری مسیحیت و عملکرد یهودیت هستیم. نگاه ما به علم مسیحیت‌زده است. دعوای گالیله و کلیسا بر چیزی که امروز می‌اندیشیم حاکم شده است، اما چرا قرآن مسیحیت را نقد فکری کرده است؟ زیرا ما همچنان درگیر حاکمیت کلیسا در مقطعی برعلم و کلیسا‌زدگی جریان علم هستیم.

وی تصریح کرد: گزاره «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» را جامعه ایمانی و علمی به دو صورت تعریف می‌کند. جامعه ایمانی یک گزاره اعتقادی است و با ایمانشان قبولش دارند، جامعه علمی در مقوله علم و ارزش دنبال جایگاهش هستند. اشتباه این جاست که تعارض، استقلال، وحدت و گفت‌وگوی علم و دین برآمده از تفکر دعوای کلیسا و دنیای علم است. اگر بینش و کنش عمل را می‌سازد به عبارتی علم و ایمان عمل را می‌سازد. وقتی علم ما با ایمان نمی‌سازد. مهدویت را می‌پذ‌یریم، اما این را نمی‌توانیم  در علوم امروز مانند جامعه‌شناسی، آینده پژوهی و... بگنجانیم.

طهرانچی ادامه داد: جشنواره مهدویت فقط یک جشنواره فرهنگی و هنری نیست، بلکه نگاه دوباره علمی است. خیلی هنر کنیم علم و ایمانمان را از هم جدا می‌کنیم و اعمال مسلمانان را نیز انجام می‌دهیم. در این علم پرودگار و اعتقادات نیست. ذاتش و نگاهش مبتنی بر گزاره‌های و سنت‌های الهی نیست. همان جریان تفکر غلط مسیحیت باعث شد بشر فاصله بگیرد و این اتفاق بیفتد، در نتیجه ما به نگاه قرآنی‌مان نیاز داریم.

وی بیان کرد: قرآن در رفتار و بینش، گروه‌های مردم را از هم جدا کرده است و دسته‌بندی دارد. اما نگاه قرآن به علم و ایمان یکپارچه است. یعنی نگاه علم یک‌سو و ایمان یک‌سو نیست. باید به دنبال تفکر قرآن باشیم. هنر ما فقط این بوده که قرآن و عترت را موضوع تعلم کردیم، اما باید تعلم ما مبتنی بر قرآن و عترت باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: سؤالات پیرامون مهدویت دو‌حوزه دارد. یک حضرت مهدی(عج) و بحث امامت و ولایت که ولایت فقیه از این شعبات آن است. دوم بحث دولت مهدوی که انتظار و تمدن نوین اسلامی است. دانشگاه نمی‌تواند انقلابی، تمدن‌ساز و موثر شود، مگر اینکه به موضوع امامت و مهدویت و تعلیم و تربیت مبتنی بر قرآن تکیه کند.

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی خراسان مفتخر به میزبانی اولین دوره جشنواره امامت و مهدویت است.

وی افزود: اشتیاق همکارانم را در دانشگاه آزاد اسلامی استان از این میزبانی اعلام می‌کنم. امیدوارم در سایه‌سار معارف اهل بیت بتوانیم در تعمیق و تبیین معارف و مفاهیم دینی بین دانشجویان و جوانان موفق باشیم.

در ادامه مراسم نیز حجت‌الاسلام محمدجواد مهدوی‌نسب، رئیس شورای استانی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: این جمع، جمع هنرمندان و شعرا  و به تعبیر من نور چشمی‌های اهل بیت است. در طول تاریخ، شعرا جایگاه ویژه‌ای نزد ائمه اطهار داشته‌اند، همچنین سکان‌دار انقلاب نیز به شعرا ارزش خاصی داده‌اند.

وی افزود: زمانی که خدا نور را خلق کرد، در این کره خاکی به خاطر محدودیت‌هایی  نور در کنار ظلمات قرار گرفت و همیشه در این دنیا هست. خدا در قرآن انسان‌های مومن را به حرکت از ظلمات به نور بشارت داده است. این حرکت نیازمند یاری‌گرها و شتاب‌گرهاست. این‌ها همه در طول یکدیگرند که انسان را از فرش به عرش می‌رسانند. این محفل و این کار در مسیر به سمت عرش و مسیر امام زمان(عج) بوده و سهم بزرگ و سنگینی روی دوش شاعران است.

مهدوی‌نسب بیان کرد: شاید گفتاری که من در منبری طولانی می‌گویم در یک بیت شعر شاعران نمایان می‌شود و چنان در روح نفوذ می‌کند که بیرون هم نمی‌رود. در این مسیر ان‌شاالله همه ما بتوانیم به انقلاب، شهدا و مکتبمان ادای دین کنیم. در عیون الرضا از امام رضا(ع) نقل شده که با تعلیم و تعلم معارف را زنده و رحمت خدا را دریافت کنید. این یک خسته نباشید و مدال افتخار برای این جمع است.

سید جواد جعفری مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری امامت و مهدویت نیز در ادامه نشست بیان کرد: اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه عواطف و احساسات هستند و حضور مسئولان در این برنامه‌ها انگیزه‌شان را بیشتر می‌کند که بتوانند به کارشان ادامه دهند. در دانشگاه و کلاس علاوه بر دانش باید معرفت، معنویت و اخلاق نیز جریان داشته باشد.

وی ادامه داد: برگزاری سالانه این جشنواره در دستور کار قرار گرفته و رویکردی نو دارد. در حال حاضر 10 استان با ما همکاری کرده‌اند و امید است تا سال آینده تمام استان‌ها در این کار همراه ما باشند.

انتهای پیام
captcha