بازگشایی موزه‌های کردستان در نوروز منوط به مصوبات ستاد کرونا است
کد خبر: 4036109
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶

بازگشایی موزه‌های کردستان در نوروز منوط به مصوبات ستاد کرونا است

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه بازگشایی موزه‌ها در ایام نوروز بر اساس ابلاغ مصوبات ستاد ملی کرونا انجام می‌پذیرد، گفت: معرفی بیش از پیش آثار ثبت شده و ناملموس استان در موزه‌ها به پاسداشت حضور گردشگران و مسافران، از جمله اقدامات این اداره‌ کل در نوروز ۱۴۰۱ خواهد بود.

موزه‌های کردستان به گزارش ایکنا از کردستان، محمد امینیان، معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان در نشست کمیته سامان‌دهی موزه‌های استان که امروز، 24 بهمن‌ماه با حضور اعضای این کمیته در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌ کل، تقویت و توسعه زیرساخت‌ها و گسترش کمی و کیفی موزه‌ها در سطح استان کردستان است.

وی افزود: هم‌اکنون پنج موزه دولتی و خصوصی شامل فاز اول موزه مردم‌شناسی خانه کُرد در عمارت آصف، موزه باستان‌شناسی سنندج در بخش بیرونی عمارت ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام، کاخ‌ موزه خسروآباد در سنندج و دو موزه خصوصی در نگل و مریوان وجود دارد.

امینیان ادامه داد:‌ در حال حاضر تعداد زیادی موزه با کارکردهای متنوع و تخصصی و به‌ویژه موزه‌های زنده در مراحل مختلف از جمله مطالعات، طرح توجیهی، طرح محتوایی، در حال مرمت و احیا و در حال ساخت استان، زیر نظر وزارتخانه میراث‌ فرهنگی در حال انجام فعالیت هستند. بخشی از مهم‌ترین این موزه‌ها شامل گسترش و ارتقای موزه خانه کُرد به موزه منطقه‌ای در مجموعه‌ای گسترده از عمارت‌ها و دیوان‌خانه ولایت کردستان و زمین‌های الحاقی، موزه مسجد «مسجد- مدرسه دارالاحسان»، «موزه شهر سقز» در حمام حاج صالح و زمین الحاقی، موزه فرش بیجار، موزه «گنبد اردلان»، سایت موزه کرفتو، موزه مسجد «مسجد - مدرسه خسروآباد گروس» است. موزه‌های پایگاه منظر فرهنگی ثبت جهانی شده هورامان از جمله «اکوموزه هورامان» در بخش سیروان، موزه روستای تخته و سایت موزه ژیوار نیز بخش دیگری از این موزه‌ها است.

وی با بیان اینکه موزه خصوصی روستایی پالنگان نیز منتظر مجوز نهایی وزارتخانه در روزهای آتی است، گفت: در کنار افزایش تعداد موزه‌های استان، ارتقای کیفی و غنی‌سازی محتوای موزه‌ها نیز از برنامه‌های اولویت‌دار این اداره بوده که در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شده تا زمینه برای جلب رضایت گردشگران و بازدیدکننده‌ها فراهم شود.

امینیان اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های جنبی و همچنین معرفی بیش از پیش آثار ثبت شده و ناملموس استان در موزه‌ها به پاسداشت حضور گردشگران و مسافران، از جمله اقدامات این اداره‌ کل در نوروز ۱۴۰۱ خواهد بود.

وی با تأکید بر بازگشایی موزه‌ها در ایام نوروز بر اساس ابلاغ مصوبات ستاد ملی کرونا و بنا به شرایط رنگ‌بندی استان‌ها انجام می‌پذیرد، یادآور شد: توجه به ظرفیت‌های بومی استان در حوزه آثار تاریخی و طبیعی می‌تواند زمینه توسعه صنعت گردشگری در استان باشد.

انتهای پیام
captcha