درمان حس بویایی و چشایی پس از بهبود کرونا
کد خبر: 4035846
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
دانستنی‌های کرونایی؛

درمان حس بویایی و چشایی پس از بهبود کرونا

پاندمی نوظهور کرونا یک بیماری ویروسی است که این روزها علت مرگ و میر عده‌ زیادی از انسان‌ها شده است. با توجه به جدید بودن این بیماری درمان قطعی برای آن وجود ندارد و همه‌ افراد با عارضه‌های آن درگیر هستند. یکی از عوارض کرونا، از دست رفتن بویایی و چشایی است. این عارضه موقتی است و انتظار می‌رود شاهد برگشت حس بویایی بعد از کرونا با اعمال برخی اقدامات باشیم.

کرونا و از بین رفتن حس بویایی و چشایی

به گزارش ایکنا، کرونا با تب، مشکلات تنفسی، سرفه و در برخی موارد از دست رفتن حس چشایی و بویایی همراه است. از دست رفتن ناگهانی حس بویایی در برخی افراد به عنوان یک هشدار برای بروز کرونا محسوب می‌شود.

متوجه نشدن طعم غذا‌ها و عدم توانایی تشخیص بوی محیط یک عارضه‌ آزار دهنده است که به دلیل آسیب ویروس کرونا به دیواره‌ عصب بویایی ایجاد می‌شود. مکانیسم تشخیص بو به این صورت است که گیرنده‌های عصبی یا نورون‌ها پیام محیط با گیرنده‌های سطحی در قالب بو را دریافت می‌کند، اما با حمله‌ ویروس کرونا به دیواره‌ عصب این فرایند مختل می‌شود.

در همین راستا حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا در صفحه مجازی خود به ارائه راهکار برای بازگشت حس بویایی و چشایی پرداخت که در ادامه می‌خوانید: «از دست دادن قوای بویایی و چشایی یکی از عوارض نادر بیماری کروناست که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. متأسفانه در اوایل شیوع کرونا از دست دادن قوای بویایی و چشایی جزو علائم کرونا نبود، اما به علت شدت گرفتن این موضوع تقریبا می‌توانیم عنوان کنیم که به غیر از علائم ابتدایی کرونا، از دست دادن قوای بویایی و چشایی نیز جزو علائم همراه کرونا شده است.

اکنون سؤال اینجاست که فرد مبتلا به کرونا چگونه حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهد؟ در پاسخ باید گفت ویروس آنفولانزا اصولاً عادت دارد که قوای بویایی و چشایی افراد را مورد هدف قرار دهد و بر همین اساس یک تا شش ماه قوای بویایی و چشایی فرد از دست می‌رود و بازنمی‌گردد.

اما جای نگرانی نیست؛ می‌توان با انجام یک سری اقدامات؛ قوای چشایی و بویایی که برگشت‌پذیر است را برگرداند. به عبارتی دیگر می‌توان همانند فیزیوتراپی عضلات، سیستم عصبی بویایی و چشایی را تحریک کرد تا تقویت شود و به حالت اولیه بازگردد.

راه حل چیست؟ پیشنهاد من برای افرادی که مبتلا به این عارضه شدند این است که یک عدد لیمو ترش و سیر را به همراه دانه‌های قهوه و کمی سرکه تهیه کنند. در ابتدا لیمو ترش را نصف کرده و به سمت بینی خود آورده و چند بار عمیق استشمام کنید تا بوی لیمو ترش را متوجه شوند(البته ممکن است فرد این بو را حس نکند).

بعد از استشمام بوی لیموی ترش، دانه‌های قهوه را استشمام کنید. دانه‌های قهوه اصولاً برای بازیابی حس بویایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند حتی در فروشگاه‌های فروش عطر و ادکلن برای بازیابی حس بویایی و برای اینکه مشتریان به راحتی بتوانند متوجه رایحه جدید شوند از دانه‌های قهوه استفاده می‌کنند.

بعد از استشمام بوی قهوه سیر له شده را نزدیک بینی خود کرده و آن را استشمام کنید. سپس مجدداً قهوه را استشمام کنید. بعد از اتمام مراحل ذکر شده پنبه آغشته به سرکه را استشمام کنید(البته می‌توانید به جای پنبه از انگشتان دست استفاده کنید و انگشت آغشته به سرکه به بینی خود نزدیک می‌کنید؛ البته ایرادی ندارد که بینی شما به سرکه آغشته شود) سپس مجددا دانه‌های قهوه را استشمام کنید.

بعد از گذراندن مراحل فوق چند قطره لیموترش را وارد دهان خود کنید و آن را درون دهان نگهداشته و سپس قورت دهید و سپس کمی سیر بخورید و نهایتا چند قطره سرکه داخل دهان خود بچکانید.

این اقدامات باعث می‌شود قوای چشایی و قوای بویایی شما تحریک شود، روزی دوبار این کار را انجام دهید. قبل از خواب هم اگر با سرم شستشوی ولرم، بینی و دهان خود را شستشو دهید(البته در داروخانه برای شستشوی سینوس‌ها ماده‌ای وجود دارد که می‌تواند برای شستشوی بینی مثمر ثمر باشد.) انتظار می‌رود زودتر حس بویایی و چشایی فرد برگردد.

البته در برخی مواقع برخی از افراد ممکن است حس بویایی و چشایی آن‌ها بازنگردد و می‌توانند به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند. بعضی از اسپری‌هایی وجود دارد که می‌تواند حس بویایی و چشایی برگرداند، اما در ایام کرونا توصیه می‌کنیم که از این اسپری‌ها استفاده نکنید.»

انتهای پیام
captcha