جزئیات فعالیت‌های ستاد اقامه نماز در ایام کرونایی + صوت
کد خبر: 4033528
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
سیدعلی مهدیان در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد؛

جزئیات فعالیت‌های ستاد اقامه نماز در ایام کرونایی + صوت

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور خانواده را مهم‌ترین جایگاه ترغیب و تشویق به نماز دانست و تصریح کرد: اگر پدر و مادر مقید به انجام فرایض دینی و مذهبی باشند فرزندان از آنان الگوبرداری می‌کنند.

سیدعلی مهدیان معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور

به گزارش ایکنا، شیوع ویروس کرونا بسیاری از سبک زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر خود قرارداد و سبک‌های جدید زندگی، شغلی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیش روی جامعه بشری قرارداد و در این میان فعالیت‌های دینی و مذهبی هم دستخوش این شرایط قرار گرفت.

در همین راستا سیدعلی مهدیان، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح فعالیت‌های دینی و پرورشی در ایام کرونا پرداخت و گفت: ویروس کرونا قریب به دو سال است که نه‌تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا را درگیر خودکرده است. حضور ناخوانده و برنامه‌ریزی نشده این ویروس در جوامع بشری سبب شد تا نوع برنامه‌ریزی‌ها برای انجام فعالیت‌های حضوری سنتی تغییر کند و به فضای مجازی منتقل شود. قطعاً استفاده از بسترهای فضای مجازی و فناوری‌های نوین کمک کرد تا بخشی از نواقصی که درگذشته در حوزه فعالیت‌های دینی و پرورشی وجود داشت جبران شود.

مهدیان در ادامه گفت: در همین راستا نهادها و سازمان تدابیر خوبی اتخاذ کردند تا تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنند. وزارت آموزش‌وپرورش شبکه ملی تحت عنوان شاد راه‌اندازی کرد که در این شبکه و پلتفرم مجموعه برنامه‌های فرهنگی و پرورشی را برای دانش آموزان بارگذاری کردند. علاوه بر این، نهادهای دینی و مذهبی در پلتفرم‌های داخلی و خارجی محصولات و تولیدات فرهنگی خود را قرار دادند و به‌نوعی حجم قابل‌ توجهی از محصولات و محتواهای مورد نیاز مخاطبان متناسب با گروه‌های سنی، سطح سواد آن‌ها و نوع نیازشان اعم انگیزشی، علمی، پژوهشی و ترویجی تولید شد و در معرض دسترس عموم قرار گرفت.

سرپرست ستاد اقامه نماز استان تهران افزود: ستاد اقامه نماز نیز در راستای رسالت خود مبنی بر افزایش آگاهی مردم نسبت به آثار آداب اسرار و احکام نماز با بسیج امکانات و ظرفیت‌های فراهم‌ شده در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ نماز و ارائه و عرضه آن جهت آگاهی به جامعه تلاش‌هایی را انجام داد که از جمله آن‌ها نشست‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانواده، دوره‌های آموزشی مبین، دوره‌های آموزشی ویژه مدیران و معلمان پایه‌های مختلف مقاطع تحصیلی، پاسخ به شبهات، باعث ارتقاء سطح معنویت و آگاهی بخشی در فراگیران شد به‌ویژه آنکه مدرسان مرکز تخصصی نماز با استفاده از آخرین شیوه‌های تبلیغی به زبان خیلی ساده و در عین‌حال با شیوه‌های جذاب؛ پیچیده‌ترین اسرار و مفاهیم نماز را به مخاطب تبیین و منتقل می‌کنند.

مهدیان با بیان این مطلب که ستاد اقامه نماز یک‌نهاد حاکمیتی است که جریان‌سازی و سیاست‌گذاری در امر نماز را به نیابت از حاکمیت و دولت، به استناد اسناد بالادستی و پیام‌های مقام معظم رهبری و آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز دنبال می‌کند، گفت: بر همین اساس در جهت جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی در سطح کشور تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف مبادله کردیم که این تفاهم‌نامه‌ها پس از تدوین منجر به مشارکت شرکت‌کنندگان و استقبال آن‌ها در برنامه‌ها شده است برای مثال با همکاری وزارت بهداشت؛ دوره آموزش طرح معنویت اقامه نماز ویژه کادر درمان را برگزار کردیم. این طرح باهدف توانمندسازی و مهارت افزایی کادر پرستاری بیمارستان‌ها در توجه به نماز اول وقت بیماران و آشنایی آنان با احکام و آداب نماز در شرایط مختلف جسمی در بیمارستان‌ها از سوی ستاد اقامه نماز و با همکاری مراکز درمانی انجام می‌شود.

معاون ستاد اقامه نماز افزود: از طرف دیگر طرح استقرار روحانی مقیم در بیمارستان را نیز باهدف ارائه خدمات معنوی و ارتقای کیفیت زندگی و تقویت روحیه بیماران در این ایام کرونایی دنبال کردیم. در ارتباط با سازمان آسیب‌های اجتماعی نیز بحث آموزش و توانمندسازی مدیران ثمن‌های فعال در حوزه‌های فرهنگی و دینی را در دستور کار قراردادیم.

مهدیان در پایان خانواده را مهم‌ترین جایگاه ترغیب و تشویق به نماز دانست و اظهار کرد: خانواده و اولیا نقش بی‌بدیلی در گرایش فرزندان به نماز دارند و اگر پدر و مادر مقید به انجام فرایض دینی و مذهبی باشند فرزندان از آنان الگوبرداری می‌کنند. در همین راستا ستاد برای مشارکت در این امر مهم محتواهای فرهنگی و پرورشی را دسترس عموم قرار داد.

معاون ستاد اقامه نماز تصریح کرد: خانواده‌های محترم می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد اقامه نماز و مرکز تخصصی نماز به نشانی namaz.ir یا qunoot.net از تمامی محتواهای تولیدشده ستاد اقامه نماز در بعدهای مختلف و در بحث تألیفات، پژوهش‌ها، محتواهای چندرسانه‌ای و کلیپ استفاده کنند. مجموعه‌ای از آثار فاخر ستاد اقامه نماز را نیز در اختیار صداوسیما قراردادیم که در قالب پویانمایی در شبکه‌های ملی و استانی در حال پخش است این نکاتی است که در قالب فرهنگ‌سازی امر نماز، مهدویت و تفسیر دنبال کردیم و علاوه بر این سایت mahdaviat.ir نیز محصولات مربوط به بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

انتهای پیام
captcha