پاسخ به مهم‌ترین سؤال‌های مربوط به امیکرون + صوت
کد خبر: 4032605
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

پاسخ به مهم‌ترین سؤال‌های مربوط به امیکرون + صوت

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هر ابتلا به سرماخوردگی باید امیکرون در نظر گرفته شود، گفت: استراحت، استفاده از مایعات و مسکن‌‌ها و قرنطینه یک هفته‌ای بهترین راه مراقبت در برابر امیکرون است.

استراحت یک هفته‌ای در خانه بهترین درمان امیکرون

به گزارش ایکنا، «امیکرون» که جدیدترین سویه ویروس کرونا محسوب می‌شود، برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و پس از آن به سرعت در سایر کشورها شیوع پیدا کرد. این مهمان ناخوانده طی هفته‌های گذشته وارد ایران نیز شد و افزایش سریع مبتلایان را به دنبال داشت؛ به طوری که تعداد مبتلایان روزانه طی یک ماه گذشته از 700 نفر به 22 هزار نفر رسیده است.

مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌‌وگو با ایکنا، به پرتکرارترین سؤال‌های مطرح شده در خصوص سویه امیکرون پاسخ داد.

ایکنا ـ طی هفته‌های گذشته با افراد متعددی مواجه می‌شویم که دچار گرفتگی صدا و گلودرد شده‌اند؛ آیا این گروه از افراد دچار امیکرون شده‌اند؟

هر ابتلا به سرماخوردگی باید امیکرون در نظر گرفته شود اما با توجه به اینکه امیکرون هیچ درمان اختصاصی نیاز ندارد، اهمیتی ندارد که تست بدهیم یا ندهیم. ممکن است افراد کنجکاو شوند که بدانند به چه نوع بیماری مبتلا شده‌اند اما من به عنوان یک پزشک چه فردی سرماخورده باشد، چه امیکرون داشته باشد و چه به سویه دلتا مبتلا شده باشد، استراحت، مصرف مایعات و استفاده از مسکن را تجویز می‌کنم.

مردم نباید در برابر پزشک مقاومت کرده و اصرار کنند که برای آنها تست‌های تشخیصی بنویسند. وقتی نتیجه تست مهم است که براساس نتیجه تست، تصمیم و تجویز پزشک متفاوت باشد. وقتی درمان یکسان است، بهترین کار همین است که هزینه‌ تست به افراد تحمیل نشود.

ایکنا ـ دوران قرنطینه سویه امیکرون و مدت زمانی که این ویروس از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌شود چقدر است؟

دوران جداسازی بیمار از افراد سالم تابعی از وضعیت انتشار ویروس و شرایطی است که جامعه در آن قرار دارد. در حال حاضر کشورهای آمریکا و انگلستان ترجیح داد‌ه‌اند که مدت کوتاه‌تری را برای قرنطینه فرد بیمار در نظر بگیرند.

در سویه امیکرون سرعت تکثیر بیشتر است، بیماری زودتر علائم خود را نشان‌می‌دهد، دوره نهفتگی کمتری دارد و زودتر هم ویروس از بدن خارج می‌شود به همین دلیل اکثر مجامع بین‌المللی و علمی دوران جداسازی امیکرون را کوتاه‌تر و حدود یک هفته و حتی کمتر در نظر می‌گیرند.

موضوعی که وجود دارد این است که در مسئله قرنطینه کردن بیمار به دنبال این نیستیم که انتشار ویروس توسط فرد بیمار به صفر برسد بلکه باید زمان حداکثر انتشار ویروس توسط بیمار بگذرد. طبیعی است که از روز پنجم ابتلا به بعد هم احتمال انتقال ویروس وجود دارد اما این احتمال کمتر از روز سوم است و بعد از روز هفتم به حدی احتمال انتقال ویروس به سایر افراد کم می‌شود که حتی می‌توان از آن صرف‌ نظر کرد.

کد

ایکنا ـ اگر در خانواده فردی به امیکرون مبتلا شده باشد، آیا تزریق دز سوم واکسن به سایر اعضای خانواده برای در امان ماندن از انتقال بیماری کمک می‌کند؟

در این شرایط برای تزریق دز سوم خیلی دیر شده است. واکسن دز سوم باید قبل از ورود موج ششم تزریق می‌شد. وقتی فردی در خانواده مبتلا شده، سایر اعضای خانواده احتمالاً عرض یک هفته مبتلا خواهند شد.

دز اول و دوم واکسن حداقل یکم و نیم ماه زمان برای ایجاد مصونیت لازم دارد؛ دز سوم نیز حداقل دو هفته زمان برای ایجاد مصونیت لازم دارد به همین دلیل اگر فرد مبتلایی در خانواده وجود دارد برای این آلودگی تزریق واکسن تأثیری ندارد اما توصیه می‌شود که حتماً دز سوم تزریق شود برای اینکه در آینده ممکن است با افراد دیگری که مبتلا هستند ارتباط داشته باشند.  

ایکنا ـ چه مدت بعد از ابتلا به امیکرون می‌توان دز سوم را تزریق کرد؟

تزریق دز سوم برای افراد مبتلا خطری ندارد و فقط اثربخشی واکسن کم می‌شود. توصیه می‌شود که حداقل شش هفته بین ابتلا و تزریق واکسن فاصله بگذارند؛ چراکه ابتلا، ایمنی و مصونیت ایجاد می‌کند و حتی مصونیت ایجاد شده به دلیل ابتلا از بسیاری از واکسن‌ها نیز بیشتر است.

تا شش هفته پس از ابتلا اصولاً نیازی به تزریق واکسن نیست. اگر کسی دو دز واکسن تزریق کرده و بعد هم مبتلا شده قاعدتاً این فرد به اندازه کافی مصون شده اما اگر به هر دلیل (مثلاً مسافرت) ضرورت دارد واکسن تزریق کند بهتر است که شش هفته فاصله بین ابتلا و تزریق دز سوم داشته باشد.  

ایکنا ـ چگونه در خانه از فرد مبتلا به امیکرون مراقبت کنیم؟

چه در ابتلا به امیکرون و چه واریانت‌‌های قبلی مناسبت‌ترین دارویی که همه افراد به آن نیاز دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند مایعات گرم و نوشیدنی‌های سالم است. در صورتی که کسی تب و بدن درد دارد هم می‌تواند از قرص‌های مسکن‌ استفاده کند. اکثر افراد مبتلا دارو یا مراقبت دیگری نیاز ندارند و 80 تا 90 درصد افراد با استراحت و دوری از سایر افراد بدون هیچ مشکلی دوران ابتلا را پشت سر می‌گذارند.

درصد کمی از افراد که ممکن است بیماری در آنها پیشرفت کند، تنگی نفس پیدا می‌کنند و درگیری ریوی در آنها به حدی باشد که فعالیت روزمره را مختل کند باید به پزشک مراجعه کنند که در این صورت پزشک براساس شرایط بالینی فرد دستورات پزشکی لازم و آزمایش‌ برای وی تجویز می‌کند.

افرادی که چنین حالتی را ندارند، استراحت تأثیر زیادی در کوتاه کردن دوران بیماری دارد و مصرف مایعات زیاد و مصرف مسکن در صورت داشتن درد بدن و تب توصیه می‌شود.

ایکنا ـ چه کسانی باید ویتامین D استفاده کنند؟

با توجه به فراوانی کمبود ویتامین D در مبتلایان، اگر تحت نظر پزشک ویتامین D استفاده شود مطلوب است اما باید دقت کرد که این ویتامین جزو گروه‌هایی است که دفع آن به سختی از بدن صورت می‌گیرد و به سادگی مصرف آن می‌تواند موجب مسمومیت شود. پس مصرف ویتامین D حتماً باید زیر نظر پزشک باشد.

کد

ایکنا ـ خبرهای صحیح و علمی در خصوص کرونا را چگونه تشخیص دهیم؟

توصیه می‌کنم به اخباری که از افراد بدون نام و نشان در فضای مجازی منتشر می‌شود به هیچ عنوان توجه نکنید. اخباری که در آن افراد خود را معرفی نمی‌کنند را رها کنید و اگر در خبری فردی خود را معرفی می‌کند، یک جست‌وجوی ساده در اینترنت انجام دهید که آیا این فرد همان فردی هست که ادعا می‌کند و آیا آن فرد صلاحیت و تخصص لازم در خصوص مسائل پزشکی را دارد یا خیر؟

متن‌هایی را به پزشکانی در خارج از کشور منتسب می‌کنند؛ صحت و سقم این متن‌ها را هم می‌توان با جست‌و جوی ساده در اینترنت فهمید و نکته مهم اینکه اگر مشخص شد مطلبی در فضای مجازی منتشر شده که پایه و اساس علمی ندارد نسبت به آن بازخورد دهید و اعلام کنید که آن خبر جعلی است.

همه مردم باید کمک کنند که اخبار سره از ناسره مشخص شود. اگر خودمان تخصص نداریم از فردی که تخصص دارد کمک بگیریم و بپرسیم آیا چنین فردی با چنین تخصصی در دانشگاه مطرح شده فعالیت دارد یا خیر. خطر پدیده‌ای که ما به آن می‌گوییم اینفودمی بعضاً از خطر خود اپیدمی بزرگ‌تر است و همانطور که ما خانواده و عزیزانمان را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کنیم باید در برابر اخبار نادرستی که می‌تواند سلامت آنها را به مخاطره بیندازد نیز محافظت کنیم.

انتهای پیام
captcha