بررسی «الگوی تبلیغ جهانی دین با تمرکز بر اندیشه رضوی»
کد خبر: 4026347
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

بررسی «الگوی تبلیغ جهانی دین با تمرکز بر اندیشه رضوی»

رئیس بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی در هفدهمین پیش‌نشست علمی کنفرانس تبلیغ جهانی دین به بررسی الگوی تبلیغ جهانی دین با تمرکز بر اندیشه رضوی، پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر عطاران، رئیس بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی، به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر عطاران، رئیس بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی، شامگاه گذشته 14 دی‌ماه در هفدهمین پیش‌نشست علمی کنفرانس تبلیغ جهانی دین با موضوع «الگوی تبلیغ جهانی دین در اندیشه رضوی» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همواره وقتی خداوند رسالت پیامبر را به ایشان ابلاغ می‌کند یک رسالت جهانی است و شامل میلیاردها انسان در جهان می‌شود. به گونه‌ای که هدف آفرینش جهان را اینگونه بیان می‌کند که من آسمان‌ها، زمین‌ و حتی تنوع گونه‌های فرهنگی و زبانی را برای اینکه نشانه‌ای برای همگان باشد، خلق کردم.

وی عنوان کرد: در واقع اگر به آیات قرآن نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که خداوند در برخی از این آیات به نوعی هم مأموریت قرآن کریم، هم مأموریت دین، هم مأموریت پیامبر و هم آفرینش را به‌صورت جهانی معرفی و رسالت تمامی این‌ها را یک رسالت جهانی تبیین کرده است.

رئیس بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) زمانی‌که در ماه رمضان می‌خواستند دعا کنند، می‌بینیم که در دعای ایشان جهانیان را شامل می‌شود و در حقیقت با این دعای ایشان می‌توان متوجه شد که ماه رمضان ماه تجلی بین‌المللی دین است و به نوعی یک تأکید فراوانی بر روی توجه به جهانیان در این ماه مشاهده می‌شود.

عطاران بیان کرد: امام باقر(ع) نیز می‌فرمایند که به شرق و غرب جهان بروید، اما پیدا نخواهید کرد یک دانش صحیح، نافع و مؤثری را مگر اینکه ریشه آن دانش برای ما اهل بیت(ع) باشد. در حقیقت این ادعا یک ادعای بزرگ و البته درست و منطقی است، زیرا وقتی بناست اهل بیت(ع) مدیریت جهانی کنند و همواره خدای متعال نیز در زیارت جامعه آن‌ها را هیئت رئیسه آفرینش معرفی می‌کند، طبیعی است که انتظار می‎رود که علوم دانش‌های جهان، دانش‌های درست، به‌جا و مختص این بزرگواران باشد، چرا که بناست آن‌ها این جهان را مدیریت کنند و به نوعی سلسله‌های اصلی این جهان باشند.

وی اظهار کرد: همچنین در این بین نیز می‌توان به قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت که در حقیقت هدف امام حسین(ع) از شهادت نیز یک هدف جهانی برای تربیت انسان‌ها، رفع جهالت و ضلالت بوده است، پس از این‌رو است که می‌گوییم مدیریت اهل بیت(ع) یک مدیریت جهانی است و همگان را شامل می‌شود.

رئیس بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی عنوان کرد: همچنین در عصر غیبت نیز تمام جهانیان از قسط، عدل، پاکی و خداباوری و یا به عبارتی از امنیت و عدالت برخوردار می‌شوند و این یک اتفاق مبارکی از طرح‌واره هستی برای تعالی انسان به سمت خدا باوری و عبودیت پروردگار است.

عطاران بیان کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند که خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امر ما اهل بیت(ع) را احیا کند و اگر انسان‌ها می‌خواهند امر ما را احیا کنند راه این اطاعت، آن است که شما باید علوم ما را فرا گیرید و به مردم جهان نیز بیاموزید و در این صورت است که ما با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم.

عناصر اصلی تبلیغ جهانی دین مبتنی بر فرمایش امام رضا(ع)

وی با اشاره به عناصر اصلی تبلیغ جهانی دین مبتنی بر فرمایش امام رضا(ع) اظهار کرد: اولین مؤلفه در این راستا، بحث مبلغان و کارگزاران تبلیغ جهانی دین است. در اینجا امام رضا(ع) با یک واژه بسیار کلیدی تلاش دارند که ما را متقاعد کنند که برای تبلیغ جهانی دین لزوماً یک عالم دینی و یک روحانی نیاز نیست که پا پیش بگذارد بلکه هرکسی در هر شرایطی که قرار دارد اگر بنده واقعی خداوند باشد با فرمولی که ایشان ارائه می‌دهند، می‌تواند دست به تبلیغ جهانی دین بزند و لذا افرادی چون پزشکان، اساتید، هنرمندان و غیره می‌توانند در این مأموریت بسیار مهم برای توسعه جهانی دین نقش‌آفرین باشند.

رئیس بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی تصریح کرد: البته در این میان نیز شرط اصلی که ایشان در این راستا مطرح می‌کنند شرط فرهنگ، زبان، پوست و غیره نیست، بلکه تأکید اصلی ایشان بر روی عنصر عبودیت است، بدین منظور که اگر کسی مدعی بنده واقعی خداست و در بندگی خداوند غوطه‌ور است، این فرد شایستگی لازم برای اینکه بتواند مبلغ دین باشد را دارد و در چنین شرایطی است که این طرح نتیجه‌بخش خواهد بود.

عطاران افزود: همچنین به عبارتی نیز امام رضا(ع) با این سخن خود بنا دارند به ما بگویند که اگر می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که میلیاردها انسان از سراسر جهان عاشق اهل بیت(ع) شوند، اولین اصل مورد نیاز در این راستا این است که باید بنده واقعی خداوند باشند.

وی تصریح کرد: پس با توجه به اینکه دین اسلام دین جهانی و آخرالزمانی است و پیامبر ما نیز پیامبر خاتم است، در اینجا این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا این دینی که مأموریت جهانی دارد و خاتم ادیان است، نباید بیشترین پیروان را در جهان داشته باشد؟ و چرا امروز هنوز هم مسیحیت در رأس ادیان جهان قرار دارد و پیروان بیشتری را داراست؟ و چرا با وجود چنین دین و پیامبر خاتمی ما باید شاهد تنها یک میلیارد و یا شاید کمی بیشتر از این مسلمان باشیم، آن هم مسلمانانی که عقبه‌های فکری متفاوتی با یکدیگر دارند؟

رئیس بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی بیان کرد: در حقیقت با راه حلی که امام رضا(ع) برای برون‌رفت از این چالش اساسی ارائه می‌کنند، مشخص می‌شود که ما به وظایف خود عمل نکرده‌ایم و همین عدم توجه به این وظایف از سوی مدیران، کارگزاران، رهبران، روحانیون، اساتید و غیره باعث شده که امروز متأسفانه دین اسلام دین جهانی و دین اول نباشد، در حالی‌که شایسته است دین اسلام، دین برتر و اولی باشد.

عطاران اضافه کرد: اینجاست که ما باید به این فرمایش امام رضا(ع) که پیش از این نیز به آن اشاره شد «خداوند رحمت کند بنده‌ای را که احیای امر را ما کند» و در ادامه نیز به وظایف و رسالت انسان اشاره می‌کنند و می‌فرمایند که باید این انسان علوم ما را فراگیرد و این علوم را با منطق اهل بیت(ع) و تأکید بر خداباوری به مردم سراسر جهان بیاموزد؛ دقیق‌تر شویم و این فرمایش را مورد توجه خود قرار دهیم.

وی عنوان کرد: آیت‌الله جوادی آملی نیز در این باره می‌فرمایند که دلیل بر دینی بودن همه دانش‌های تجدیدی و تجربی، حجیت شرعی آن‌هاست. بدین منظور که علاوه بر اینکه این علوم به دلیل واقع‌نمایی، حجیت منطقی دارند و از نظر شرعی نیز حجیت شرعی دارند و دلیل دیگر بر اثبات دینی بودن همه علوم این است که علم محصول عقل است.

رئیس بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امیدوارم که این فرمایش ایشان کفایت کند برای شرح و بسط فرمایش امام رضا(ع) و فرمایش باقر(ع) مبنی بر اینکه علم دینی شامل تمامی علومی است که به بشر خدمت می‌کند، انسان را به خدا می‌رساند و یا به عبارتی نیز به انسان کمک می‌کند که در مسیر خداباوری بدون هیچگونه کم و کاستی قرار گیرد.

مخاطبان جهانی؛ دومین مؤلفه مورد تأکید امام رضا(ع)

عطاران با اشاره به مؤلفه دوم مورد تأکید امام رضا(ع) نیز بیان کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند که اگر می‌خواهید تبلیغ جهانی کنید باید به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطبان شما جهانی و دارای اندیشه‌ها، افکار و فرهنگ‌های متفاوتی هستند و همواره نمی‌توانید همه محتواها را برای همه افراد بیان کنید.

وی تأکید کرد: اما این در حالی است که آیا حوزه علمیه، آستان قدس رضوی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مدارس ما برای اینکه در مقابل نیازهای جهانیان ایستادگی کنند، حرفی برای گفتن دارند؟ در واقع ما همگی با یکدیگر متحد شدیم و در نهایت باعث شدیم دین را با کم‌ترین پیرو پیش بریم، در حالی‌که دین می‌تواند میلیاردها انسان در سراسر جهان را شامل شود.

انتهای پیام
captcha