بانوی ایرانی دوران دفاع مقدس؛ مدلی جدید از زن موثر در جامعه
کد خبر: 4024624
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲

بانوی ایرانی دوران دفاع مقدس؛ مدلی جدید از زن موثر در جامعه

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: زن ایرانی، زنی که در دوران دفاع مقدس و انقلاب ظهور و بروز پیدا کرد یک مدل جدید از زن را نشان داد که می‌شود عفیف و دین‌دار بود و سنگر خانه را حفظ کرد و در  سنگر‌سازی‌های سیاسی و اجتماعی هم سنگرسازی کرد.

مریم مجتهد‌زاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدسبه گزارش ایکنا از همدان، مریم مجتهد‌زاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس امروز ۸ دی‌ماه در مراسم رونمایی از سند راهبردی نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس در استانداری همدان، اظهار کرد: استان همدان متبرک به شهید «همدانی» و خانم «دباغ» است، شهدایی که در هر شرایطی از ارزش‌ها دفاع کردند و درس‌هایی به ما داده دادند.

وی افزود: وقتی سند راهبردی نقش زنان در دفاع مقدس نوشته می‌شود، مصداق عینی آن خانم دباغ ملقب به مادربزرگ انقلاب است که با داشتن هشت فرزند در زمان ستم‌شاهی به مبارزه با طاغوت پرداخته است.

مجتهدزاده ادامه داد: تا کسی خودش در آن زمان مبارزه نکرده باشد، نمی‌داند چه کار عظیمی توسط خانم دباغ صورت گرفته است، ما الآن برای حفظ آرمان‌ها و ارتقای نظام مجاهدت می‌کنیم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم ولی زمان قبل از انقلاب هر مجاهدت پشتش زندان داشت و خانم دباغ دارای ایمان، اراده و استقامت خیلی بالایی بود.

وی ابراز کرد: این الگو می‌تواند برای همه جوانان ما اسوه و اسطوره باشد و خواهرانی که در همدان هستند باید پرچمدار نهضت و معرفی خانم دباغ به جوانان باشند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس بیان کرد: قلب مادران شهدای مفقودالاثر پر از ظرفیت و عشق به اسلام است که هجرت فرزندانشان را با رسیدن یک نشانه‌ای از آنان تحمل کردند و به آن هم نرسیدند و ما این‌گونه زنان را داریم.

وی ادامه داد: دفاع هشت‌ساله یک مجموعه درهم‌تنیده‌ای بود که بسیار عظیم بود و آن شهدا نگین درخشنده‌ آن بودند، شهدا از همه‌چیز خود گذشتند و خانواده‌هایشان هم در پشت آن‌ها قرار داشتند.

مجتهدزاده با اشاره به سند راهبردی نقش زنان در دوران دفاع مقدس گفت: این سند باید به عنوان یک واحد دانشگاهی در دانشگاه‌ها تدریس شود، زنان در آن زمان جدا از فعالیتی که در جبهه داشتند، مدل جدیدی از زن ارائه دادند چراکه ما قبل از آن دو مدل زن داشتیم، یک زن که در حاشیه بود و دیگری زنی که ابزار دست سرمایه‌داری غربی بود.

وی تصریح کرد: زن ایرانی، زنی که در دوران دفاع مقدس و انقلاب ظهور و بروز پیدا کرد یک مدل جدید از زن را نشان داد که می‌شود عفیف و دین‌دار بود و سنگر خانه را حفظ کرد و در  سنگر‌سازی‌های سیاسی و اجتماعی هم فعالیت کرد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس افزود: اینگونه بانوان بودند که یک گفتمان جدید را عرضه کردند و ما نیازی به اسطوره‌سازی نداریم، در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هزاران نفر از این اسطوره‌ها حضور پیدا کردند که باید این اسطوره‌ها را معرفی کرد.

وی با تأکید بر اینکه نقش زنان در دوران دفاع مقدس یک شاخص بود، ادامه داد: زنان در همه عرصه‌های پشتیبانی، حمایتی و امدادی حضور داشتند و این نقش اصلی که زنان ما داشتند نقش گفتمان سازی بود و گفتمان ایثار و روحیه شهادت‌طلبی را تقویت کردند.

مجتهدزاده بیان کرد: مادران شهدایی که حاضر نبودند کوچک‌ترین آسیب به فرزندشان وارد شود، مدیریت احساس کردند و فرزندان خود را تقدیم انقلاب کردند و باید به این‌ حماسه زنان پرداخته شود.

وی تصریح کرد: مادران شهدا و دوران هشت سال دفاع مقدس باید یک مدل باشند، دورانی که هر آن چیزی که می‌تواند یک انسان را به کمال برساند در آن شاهد بودیم و ما کمترین آمار فروپاشی خانواده‌ها را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم و در یک محله که همسر شهیدی بود بقیه از او خجالت می‌کشیدند که اسمی از همسر خود بیاورند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس توضیح داد: امروز جنگ نرم بلایی بر سر بانوان آورده است که عکس مسائل شخصی خود را بدون توجه به خانواده‌های محروم در اینستاگرام می‌گذرانند، الگوی ما حضرت فاطمه(س) است که وقتی خود غذایی نداشته از قوت روزانه خود برای نیازمند می‌گذاشته و درس دوران دفاع مقدس این است.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم باید اخلاق فاطمه زهرا(س) را الگو قرار دهیم.

مجتهدزاده بیان کرد: ما در دوران دفاع مقدس پیروز شدیم و آن یک معجزه بود و شما می‌بینید کسانی که اسیر بعث شدند الآن عاقبت بخیر شده‌اند و بعثی‌ها با ذلت از دنیا رفتند و این‌ها درس و معجزات الهی است.

وی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب در برابر توطئه‌های دشمنان می‌ایستند و ذره‌ای از ارزش‌ها پایین نمی‌آیند پشتوانه آن خانواده شهدا هستند و ما سر سفره شهدا نشستیم و آن‌ها هستند که بقایای انقلاب را تضمین می‌کنند و بخاطر آن جان‌فشانی که کردند، ماندگار هستند و ما نباید بلرزیم و اسیر توطئه‌های دشمنان شویم.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تصریح کرد: ما باید فضای مجازی را فعال کنیم و الآن جهاد تبیین مطرح است و باید شرایط را برای جوانان تبیین کنیم و خانواده شهدا بیایند بگویند چه دورانی را  پشت سر گذاشتند و جوان باید بتواند آن را ترسیم کند.

وی با بیان اینکه ما هیمنه صهیونیست‌ها در عالم را شکستیم، اظهار کرد: هدف جنگ نرم این است که ما را بی‌تفاوت به بار بیاورد اما نباید بی‌تفاوت باشیم و تا جایی که توان داریم باید در عرصه باشیم و این درس شهدا است.

مجتهدزاده بیان کرد: شهدا به ما نیاز ندارند بلکه اسم شهدا در ما پویایی به وجود می‌آورد، ما انقلاب نکردیم که رژیم عوض شود بلکه انقلاب کردیم که زمینه سازی ظهور را ایجاد کنیم و تمدن نوین اسلامی و فریاد الله اکبر را در تمام جهان ساری کنیم.

 

انتهای پیام
captcha