تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای؛ ویژگی منحصر به فرد جهاد دانشگاهی + فیلم
کد خبر: 4024371
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
وزیر علوم بیان کرد:

تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای؛ ویژگی منحصر به فرد جهاد دانشگاهی + فیلم

وزیر علوم لا بیان اینکه یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جهاد دانشگاهی این است که در سه عرصه تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای فعال است، گفت: تحقیقات جهاد دانشگاهی با روحیه جهادی همراه است و اگر این روحیه در هر عرصه‌ای وارد شود حتماً توام با موفقیت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدعلی‌ زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر جهاد دانشگاهی که امشب ۷ دی‌ماه در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی مخصوصاً شهید سپهبد قاسم سلیمانی اظهار کرد: وقتی کسی از این نمایشگاه بازدید می‌کند، حس غرور و خودباوری به وی دست می‌دهد و ای کاش همه شهروندان با دستاوردهای شما آشنا می‌شدند. امیدوارم این حرکت جهادی شما با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد تا به خودکفایی مد نظر نظام جمهوری اسلامی برسیم.

وی افزود: پژوهش، دیدن چیزهایی است که دیگران قبلاً آن را ندیده‌اند، رفتن به راه‌هایی است که دیگران قبلاً نرفته‌اند، اندیشیدن به چیزهایی است که قبلاً در مورد آن اندیشیده نشده و نتیجه پژوهش یقینا شکست مرزهای دانش و ایجاد خلاقیت و نوآوری و در نهایت رسیدن به منافع اقتصادی و تجاری‌سازی است. معنای علم نافع هم این است که از دانش، سود، امنیت و سلامت تولید کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: اگر باور داشته باشیم که می‌توان از دانش، ثروت و امنیت و سلامت ایجاد کرد، آن وقت به این نتیجه می‌رسیم بهترین سرمایه‌گذاری در زمینه علم و فناوری است و شک نداشته باشید هر ریالی که در زمینه علم و فناوری هزینه شود، چندین برابر منفعت خواهد داشت؛ به همین دلیل کشورها در دنیای امروز بخش زیادی از درآمد خود را صرف پژوهش و فناوری می‌کنند اما در کشور ما کمتر از نیم درصد از درآمد ناخالص ملی صرف پژوهش می‌شود. این ظلم به آیندگان است و نتیجه این است که ناچاریم خام‌فروشی را ادامه دهیم.

زلفی‌گل یادآور شد: واقعیت این است که جهاد دانشگاهی به عنوان یک وزارتِ علوم جمع و جور و کوچکتر در همه عرصه‌ها همانند آموزش، پژوهش و فناوری و رونق تولید، ارتباط دانشگاه با صنعت و ... فعال است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جهاد دانشگاهی، این است که در سه عرصه تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای فعال است. تحقیقات شما با روحیه جهادی است و این روحیه در هر عرصه‌ای وارد شود، حتماً توأم با موفقیت خواهد بود که در این نمایشگاه هم این توفیقات را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: این موارد نشان می‌دهد جهاد دانشگاهی به اهدافی که در اساسنامه برای آن تعیین شده، رسیده است و امیدواریم حمایت‌ها از این نهاد بیشتر شود تا محصولات این نهاد به خوبی به فروش برسد، چراکه ظلم است محصولی در کشور تولید شده اما مشابه آن از خارج وارد کشور شود.

وزیر علوم بیان کرد: حتما باید از تولیدات داخلی حمایت شود و فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم ما محصولات داخلی را بر خارجی ترجیح دهند و به این ترتیب، زمینه‌های اشتغال فرزندان خود را فراهم کنند.

وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه در علم، بحث مالکیت مطرح نیست و اگر به نتیجه‌ای در تحقیقات علمی برسیم و آن را منتشر نکنیم، ارزشی ندارد، چراکه با انتشار، دانشِ شخصی را تبدیل به دانش اجتماعی می‌کنیم اما در فن، مالکیت مطرح است، چراکه هنر به کارگیری علم تبدیل به فناوری می‌شود و فناوری قابل خرید و فروش است و به همین دلیل در فناوری موضوع ثبت اختراع و‌ مالکیت مطرح می‌شود.

زلفی‌گل افزود: امیدواریم دانشگاه‌های ما با الگوبرداری از جهاد دانشگاهی در زمینه تولید علم سرمایه‌گذاری کنند. از دکتر طیبی و تیم همکار ایشان نیز تقدیر و تشکر می‌کنم که این نمایشگاه را به خوبی برگزار کردند؛ بنده حتما در هیئت دولت این توانمندی‌ها را معرفی می‌کنم و سعی می‌کنیم از شما تقدیر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از مولودهای مقدس انقلاب اسلامی است و خوشحالیم که امروز با بخشی از اقدامات اعضای جهاد دانشگاهی آشنا شدیم. انقلاب اسلامی پایانی به نتوانستن‌ها و وابستگی‌ها بود و شعار استقلال در انقلاب، شعاری بنیادین و پایانی بر تحقیرهای مردم بود. یکی از حوزه‌هایی که این توانمندی و اعتماد به نفس در آن بروز پیدا کرد، جهاد دانشگاهی بود و دستاوردهای این نمایشگاه نمونه‌ای از فعالیت‌های چهل و یک ساله است که ان‌شاءالله ادامه پیدا کند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی برای متصل کردن جریان علم به اقتصاد و توانمندی‌های دانشی با نیازهای جامعه تاأسیس شده و هرجا مصرف‌کنندگان اقبال نشان داده‌اند، این توفیقات بیشتر شده است و امیدوارم این توفیقات ادامه داشته و این روحیه به دیگر بخش‌ها تسری پیدا کند. ما در حوزه دفاعی به بازدارندگی رسیده‌ایم و اکنون با برگزاری مانور عملیاتی، هزینه تهدیدات رژیم صهیونسیتی را به آنها نشان می‌دهیم و معتقدیم این ظرفیت در سایر بخش‌ها هم وجود دارد و باید به جامعه عرضه شود.

وی با بیان اینکه استقلال واقعی ما در دانشگاه‌ها و مراکز علمی رقم خواهد خورد و اگر وابستگی ما قطع نشود، تخت فشار خواهیم بود.، گفت: نام و یاد شهید کاظمی آشتیانی که در ایام شهادت ایشان هستیم و همچنین شهید قاسم سلیمانی و سایر شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی می‌داریم.

در پایان این مراسم از کتاب 8 رونمایی به عمل آمد که محمدصادق بیجندی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، درباره این کتاب گفت: این کتاب، یک کار مشترک مبتنی بر پژوهش و فرهنگ و آموزش در جهاد دانشگاهی است. مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ فرمودند محتوای کتب زبان انگلیسی، محتوای هجمه فرهنگی است. لذا جهاد دانشگاهی وظیفه خود دانست در این زمینه گام بردارد.

وی بیان کرد: برای این کار ارزش‌های زیادی را مد نظر داشتیم که یکی از آنها توجه به اصول و مبانی دینی بود و انتخاب عنوان کتاب هشت با بهره گیری از عنوان امام رضا(ع) با تلاش‌های یک تیم جوان بود.

انتهای پیام
captcha