شفا و رحمت؛ دو رسالت قرآن برای اهل ایمان
کد خبر: 4022955
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
حجت‌‌الاسلام حمید محمدی بیان کرد:

شفا و رحمت؛ دو رسالت قرآن برای اهل ایمان

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نشست وحدت حوزه و دانشگاه، با محوریت گام دوم انقلاب‌ اسلامی، گفت: شفا و رحمت دو رسالت اصلی قرآن کریم برای اهل ایمان است.

حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی،‌ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در نشست وحدت حوزه و دانشگاه، با محوریت گام دوم انقلاب‌ اسلامی که شامگاه گذشته اول دی‌ماه، در سالن همایش‌های کوثر دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار شد، با بیان اینکه قرآن کریم آرام آرام در طی 23 سال در اختیار بشر قرار گرفت، اظهار کرد: شفا و رحمت دو رسالت اصلی قرآن کریم برای اهل ایمان است. رسالت شفا یعنی تطهیر وجود از ناپاکی‌ها و تخلیه از رذیلت‌ها و رسالت رحمت به معنای مزین شدن بدن با پاکی‌ها، فضیلت‌ها و کرامت‌ها است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه رذیلت‌ها، جهالت‌ها و کسالت‌ها ابعاد بیماری‌های روحانی، عقلانی و جسمانی است، بیان کرد: قرآن‌کریم با دستورهای اخلاقی، رذیلت‌ها را به فضیلت‌ها، با معارف عظیم خود، جهالت‌ها را به معرفت‌ها و با خواص آیات و صور قرآنی، کسالت‌ها و بیماری‌های جسمانی را به سلامت تبدیل می‌کند.

محمدی، فضیلت، معرفت و سلامت را مظاهر تحقق شفای قرآن بیان کرد و گفت: قرآن کریم همه دانش‌ها را در خود دارد و اگر کسی هوشمندانه به‌عنوان مریض به آن مراجعه کند، نسخه شفابخش را دریافت خواهد کرد.

وی با اشاره به آیات و روایات و رحمت الهی بیان کرد: خوب گوش کردن قرآن به معنای سکوت تنها نیست و باید همه اعضای بدن گوش کنند، یعنی باید همه عوامل فهم و درکی در مسیر قرائت قرآن باشد تا شامل رسالت رحمت آن شویم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی مشمول شفا و رحمت قرآن قرارگرفتن را مستلزم خواندن، فهمیدن و عمل کردن به این کلام الهی دانست و افزود: قرآن مثل باران است و اگر مواجهه ما با قرآن، به جای مواجهه مؤمنانه، ظالمانه باشد، عامل خسران‌زدگی در دنیا و آخرت خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی گرچه پیش‌نیاز و شرط لازم برای توسعه فرهنگ قرآنی است، اما کافی نیست، اظهار کرد: برای توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند رشد متعادل و متوازن توسعه معرفت قرآنی، توسعه ایمان قرآنی و رفتار و عمل قرآنی هستیم.

وی با اشاره به روایتی از خاتم‌الانبیاء حضرت محمد(ص) که می‌فرماید «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْیَا؛‌ با تلاوت قرآن، خانه‏‌هایتان را روشن کنید، زیرا هرگاه در خانه تلاوتِ قرآن بسیار شود، آن خانه براى اهل آسمان می‌درخشد همانگونه که ستارگان آسمان براى اهل زمین می‌درخشند»، تصریح کرد: اگر همین یک دستور را اجرایی کنیم، چهره کشور قرآنی می‌شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: منظور از بیت در این حدیث تنها خانه و منزل فیزیکی نیست، بلکه قلب انسان را نیز شامل می‌شود که باید با تلاوت قرآن آن را نورانی کرد.

محمدی با اشاره به مراتب چهارگانه محجوریت قرآن به تشریح تفاوت تلاوت و قرائت پرداخت و گفت: تلاوت، قرائت قرآن همراه با تدبر و به قصد تبعیت است.

وی در ادامه به تشریح وحدت علم در قرآن و سنت پرداخت و تصریح کرد: مفهوم علوم در تمدن اسلامی مفهوم واحدی بوده است که متأسفانه بعد از رنسانس، انحرافاتی در حوزه دانش و تاریخ تمدن اسلامی ایجاد شد و از اواسط قاجاریه با تأسیس دارالفنون، اولین محل اختلاف علوم شکل‌ گرفت.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه باید هدف و مقصود حوزه و دانشگاه از فراگیری علوم برای خدا باشد، ابراز کرد: علوم عالم از دو حالت فعل‌الله و قول‌الله خارج نیست.

محمدی با بیان اینکه نیاز به گفت‌وگوی دائمی و دو طرفه بین حوزه و دانشگاه است، بیان کرد: وحدت‌ها مبتنی بر تحول در وحدت علوم انسانی و اسلامی است.

وی با تأکید بر استخراج نظامات قرآنی به‌عنوان بزرگترین کار در حوزه دانش، تصریح کرد: حوزه و دانشگاه باید با محوریت قرار دادن آیه 200 سوره آل‌عمران، دائما یکدیگر را به استقامت ورزیدن در مسیر حق سفارش کنند.

انتهای پیام
captcha