امیکرون 2 تا 3 هفته قبل وارد ایران شده بود/ تأکید بر تزریق دز سوم واکسن
کد خبر: 4022082
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
سیدحمیدرضا ابطحی:

امیکرون 2 تا 3 هفته قبل وارد ایران شده بود/ تأکید بر تزریق دز سوم واکسن

یک فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه تأیید وجود امیکرون در کشور به معنی ورود این سویه از دو تا سه هفته قبل است، گفت: واکسیناسیون، ابتلای قبلی به کرونا و رعایت مسائل محافظتی و بهداشتی محافظت نسبی در برابر امیکرون ایجاد ‌می‌کند.

امیکرون 2 تا 3 هفته قبل وارد ایران شده بود/ تأکید بر تزریق دز سوم

سیدحمیدرضا ابطحی، فوق تخصص ریه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید 19 در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اعلام رسمی وجود سویه امیکرون در کشور، گفت: از دو تا سه هفته قبل همه مواردی که مشکوک به سویه جدید بودند، به دو آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت و انستیتو پاستور ارسال می‌شدند.

وی ادامه داد: انتظار ورود سویه جدید به کشور را داشتیم؛ اما از آنجایی که بسیاری از موارد ابتلا به امیکرون خفیف است، احتمالاً افرادی که تاکنون مبتلا شده بودند اصلاً به سیستم بهداشت و درمان مراجعه نکرده بودند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا تعللی در اعلام ورود سویه جدید به کشور رخ داده است، گفت: وقتی آزمایشگاه مرجع اعلام می‌کند که یک مورد امیکرون تأیید شده در کشور وجود دارد به این معناست که از دو تا سه هفته قبل موارد زیادی از ابتلا به این سویه را داشته‌ایم اما قانون آزمایشگاه مرجع این است که باید از نظر ژنتیکی ثابت کند که مورد آزمایش شده سویه امیکرون است نه چیز دیگری و سپس اعلام کند.

ابطحی با تأکید بر سرعت انتقال‌پذیری قابل توجه و بالای سویه امیکرون، گفت: بر این اساس حجم جمعیت بیشتری به آن مبتلا خواهند شد اما به نظر می‌رسد واکسیناسیون که تا نوبت دوم انجام شد همراه با مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اپیدمی کرونا را به سمت کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر سوق داده است.

وی بر لزوم انجام واکسیناسیون نوبت سوم و واکسیناسیون افراد زیر 18 سال تصریح کرد و افزود: اثبات شده که انجام واکسیناسیون، ابتلای قبلی به کرونا و رعایت مسائل محافظتی و بهداشتی می‌تواند محافظت نسبی در برابر امیکرون ایجاد ‌کند البته همچنان باید با دقت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در دستور کار داشته باشیم.

عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید 19 در خصوص نحوه انتقال امیکرون نیز گفت: همه بیماری‌های ویروسی از راه تنفس منتقل می‌شوند. این بیماری‌ها به میزان بسیار کمی هم امکان دارد از طریق دست و سطوح منتقل شوند. گزارش‌هایی وجود دارد که این سویه جهش یافته تا یک ساعت در محیط آسانسور و محیط‌های بسته می‌تواند انتقال پیدا کند، پس باید مسئله محافظت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کنیم.

رفتار مردم؛ تعیین کننده زمان غالب شدن سویه امیکرون

وی در پاسخ به این سؤال که چه قدر زمان می‌برد سویه امیکرون سویه غالب در کشور شود؟ گفت: بستگی به رفتار جامعه دارد؛ هم در استقبال از تزریق واکسن نوبت سوم و هم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک. در جوامع اروپایی و آمریکایی با اینکه واکسیناسیون خوبی داشتند اما چون محدودیت‌های مربوط به استفاده از ماسک و اجتماعات برداشته شده بود، شیوع گسترده‌ امیکرون در آنها رخ داد. البته در برخی از مناطق نیز از واکسیناسیون استقبال نشده بود که همین مسئله نیز افزایش ابتلا را در پی داشته است.

ابطحی ادامه داد: با توجه به استقبال بهتر مردم ایران از واکسیناسیون و بالا بودن سرعت واکسیناسیون در کشورمان حتی از کشورهایی مثل آلمان، ما در کنترل سویه دلتا موفق بوده‌ایم و اکنون نیز باید مردم را آگاه کنیم و تا زمانی که اطلاعات کافی در خصوص سویه امیکرون وجود ندارد همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و واکسیناسیون را به صورت جدی ادامه دهیم تا از این برهه نیز با موفقیت عبور کنیم.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که تاکنون واکسن نزده‌اند باید به سرعت واکسن نوبت اول یا دوم خود را تزریق کنند و سایر مردم نیز باید واکسن نوبت سوم خود را با فاصله سه ماه از تزریق دز دوم تزریق کنند، گفت: افراد زیر 18 سال نیز باید واکسن تزریق کنند. بسیاری از افرادی که به این سویه مبتلا شده‌اند افراد زیر 18 سال بودند که موجب شدند بیماری به اعضای خانواده و سایر مردم سرایت کند.

امیکرون؛ سرعت انتقال بالا در کنار مرگ و میر پایین

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: امیکرون نسبت به سویه دلتا قدرت انتقال بیشتری از خود نشان داده اما قدرت مرگ و میر کمتری داشته است اما چون تعداد مبتلایان به این سویه زیاد است ممکن است در دراز مدت تعداد مرگ و میر را تا حد سویه دلتا افزایش دهد؛ البته واکسیناسیون محافظت قابل توجهی در مقابل بستری شدن و مرگ و میر آن ایجاد می‌کند.

وی به افرادی که به دلیل بیماری یا کهولت سن در معرض خطر بیشتری هستند توصیه کرد در ساعات شلوغ از مترو و اتوبوس و هر مکانی که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در آن کمتر است استفاده نکنند.

ابطحی در پایان گفت: باید تعادل جدیدی در زندگی خود بین قرنطینه شدید و زندگی عادی ایجاد کنیم؛ یعنی نه مثل روزهای اول که ترس و قرنطینه از کرونا شدید و همه فعالیت‌های اجتماعی تعطیل شده بود، باشیم و نه بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و واکسن خود را در معرض خطر قرار دهیم؛ باید تعادل اجتماعی و فردی ایجاد کنیم.

انتهای پیام
captcha