«روش‌شناسی اجتهاد در مسائل مستحدثه فقه‌الحج» بررسی شد
کد خبر: 4021456
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

«روش‌شناسی اجتهاد در مسائل مستحدثه فقه‌الحج» بررسی شد

استاد درس خارج حوزه در نشستی به مناسبت هفته پژوهش،«روش‌شناسی اجتهاد در مسائل مستحدثه فقه‌الحج» را مورد بررسی قرار داد.

روش شناسی اجتهادبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین منصور مظاهری کرونی، استاد درس خارج حوزه، شامگاه گذشته 25 آذرماه در نشستی از سلسه نشست‌های علمی بر کرانه فقه با موضوع «روش‌شناسی اجتهاد در مسائل مستحدثه فقه‌الحج» که به همت مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه عظمت، اهمیت و روایاتی که درباره حج وجود دارد بر ما پوشیده نیست، اظهار کرد: در واقع مسئال مستحدثه، مسائلی هستند که در تاریخ مطرح نشده و در نصوص ما هم اثری از این مسائل مشاهده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: همانگونه که در تمام ابواب فقه از جمله فقه عبادات، سیاسات و.... امروزه ما با مسائل مستحدثه مواجه هستیم که فقه ما باید جوابگوی این مسائل باشد و در حقیقت ما مدعی هستیم که فقه جوابگوی همه نیازهای فردی، اجتماعی و سیاسی جامعه است که در این میان حج نیز از این مسائل مستثنی نیست و از مسائل مستحدثه‌ای برخوردار است.

استاد درس خارج حوزه عنوان کرد: یک سری از مسائل از احرام گرفته تا آخرین اعمال مکه از جمله پنج عمل عمره و 13 عمل حج تمام فقها بر روی این مسائل بحث کرده‌اند اما گاهی مسائل نوظهوری پیدا می‌شود که به دو دسته تقسیم می‌شود، دسته اول؛ مسائل نو ظهوری است که به دلیل ابهام در موضوع است که نوظهور شده مانند مسئله صحت طواف در طبقات فوقانی که در حقیقت این‌ مسئله از جمله مسائل مستحدثه‌ای است که از نظر موضوعی باید مورد بررسی قرار گیرد.

مظاهری کرونی اضافه کرد: همچنین دسته دوم نیز بحث‌های حکمی است که حکما باید این مسائل را مورد بررسی قرار دهند که در این میان نیز فقها در پی حجت شرعی هستند که سنت ادله اربعه شامل آیات، روایات، اجماع و عقل، توجه به قواعد تحت زنون معتبر و توجه به اصل از روش‌های کشف حجت شرعی است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع این‌ها مسائلی هستند که حتماً باید راجع به آن‌ها بحث کنیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال بحث‌هایی که در طی دو سال اخیر مطرح و ابلاغیه‌ای از سوی عربستان صعودی بیان شد، مبنی بر این بود که به دلیل بیماری کرونا افرادی که در سال 1399 و 1400 وارد عربستان صعودی می‌شوند باید از فرودگاه جده وارد شوند و زمانی‌که از جده وارد شدند این‌ها به مدت دو هفته قرنطینه خواهند شد.

استاد درس خارج حوزه بیان کرد: علاوه بر این نیز یک سری مسائل و محدودیت‌های دیگری را هم مطرح کردند که فقها و علمای بزرگوارمان در مقابل این دستورالعمل آن‌ها جبهه گرفتند و نظراتی را ارائه دادند و از این‌رو برخی از این افراد با حج مخالفت و فتاوایی را اعلام کردند و این فتاوای آن‌ها نشان داد که تا چه اندازه در نصوص دقت داشته‌اند که در این میان افرادی چون آیت‌الله نوری همدانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی و سایر عظام گرامی، افرادی بودند که نظرات خود را در این خصوص ارائه دادند.

انتهای پیام
captcha