اوقاف در انعکاس برکات وقف ضعیف عمل کرده است
کد خبر: 4020304
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

اوقاف در انعکاس برکات وقف ضعیف عمل کرده است

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: مهمترین ضعف در اوقاف، سستی در اطلاع‌رسانی، تبلیغات و رسانه‌ای کردن اقدامات و نشان دادن برکات وقف به مردم بوده که در این خصوص ضعیف عمل کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز 21 آذرماه در نشست علمی صنفی وقف با اصحاب رسانه در محل این اداره‌کل بیان کرد: در سال‌های اخیر اقداماتی در سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده و کارهایی بوده که در گذشته غفلت شده و در سال‌های اخیر احیا شده است که از آن جمله می‌توان به مرکز امور خیریه اشاره کرد که به‌صورت سازمانی و رسمی در استان‌ها به‌عنوان ستاد امور خیریه و در شهرستان‌ها به‌عنوان شورای امور خیریه شکل گرفته است.

وی افزود: در بحث وقف‌های جدید، موقوفاتی ایجاد شد که در گذشته وجود نداشت و یا کم سابقه بود، همچنین در بهره‌وری از موقوفات، سنددار کردن موقوفات، افزایش اجرای نیات و غیره اقداماتی صورت گرفته است.

ایزدی بیان کرد: اگر عواید موقوفات را از ابتدای انقلاب تا امسال بررسی کنیم شاهد رشد در سال‌های اخیر هستیم، حتی با لحاظ کردن تورم نیز عواید موقوفات قابل توجه بوده و اقدامات قابل دفاع هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: در این حوزه نیز ضعف‌های جدی هم داشتیم که مهمترین ضعف آن در اوقاف، ضعف در اطلاع‌رسانی، تبلیغات و رسانه‌ای کردن اقدامات و نشان دادن برکات وقف به مردم بوده که در این خصوص ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: هرچه در حوزه رسانه قوی‌تر کار شود برکات وقف نیز بیشتر در جامعه نمودار خواهد شد، لذا ساماندهی و اولویت‌بندی در این زمینه ضرورت دارد و از طرفی پیگیری اصحاب رسانه هم موثر است، چون در بین شلوغی کار سازمانی این پیگیری به عنوان یک یادآوری باعث می‌شود آن مسئله در اولویت قرار گیرد و در آن خصوص اقدامات و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

ایزدی اظهار کرد: روایت صحیح از اسناد وقفی، زندگی واقف و نیت و میزان وقفی که صورت گرفته سه محور در راستای تبیین برکات وقف است که در ترویج این سنت حسنه تاثیر بسزایی دارد که این نیز با همکاری رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: کار کردن روی شیوه‌های نوین باید صورت گیرد و نیازهای روز جامعه پررنگ جلوه کند؛ به عنوان مثال وقف در حوزه فناوری از موضوعات قابل بحث است.

وی ابراز کرد: قبلاً افراد خیر آب انبار وقف می‌کردند، اما این روزها در بسیاری از روستاها مردم آب شیرین و سالم ندارند و از طرفی آب آلوده روی جسم و روح اثرات نامطلوب دارد که در این راستا نیز اقداماتی شده و طی دو سال اخیر با کمک انجمن وقف فناورانه آب از طریق وقف مشارکتی تاکنون چندین روستا مجهز به دستگاه آب شیرین‌کن شده است.

ایزدی عنوان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از دیگر موضوعات در حوزه موقوفات است که قبلا هیچ وقفی در این زمینه نبود، اما در حال حاضر بیش از 30 موقوفه ایجاد شده که این نیز باعث می‌شود روحیه ایثار و شهادت در جامعه جلوه کند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر همچنین بحث وقف‌های مشارکتی که زمینه آن فراهم شده از جمله مسائل نوین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در تولید محصولات رسانه‌ای باید نهاد وقف فعال باشد و در این راستا ضرورت دارد داستان‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی و در مجموع استفاده از هنر صورت گیرد.نقشی که هنر در ترویج معنویت دارد بی‌بدیل است و اثر کار هنری و ماندگاری آن در اذهان استمرار بیشتری دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: واقفان و خیران نیز از مادر خیر متولد نشده‌اند، هرچند عامل وراثت تاثیرگذار است، اما عوامل محیطی نیز بسیار مهم است، ضمن اینکه اقدامات خیرانه در دوران نوجوانی نیز تاثیر آن در سنین بالاتر نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: موضوع وقف بابرکت است و لذا اگر وقف از جامعه حذف شود مشکلات چندین برابر خواهد شد. به برکت وقف کار آموزشی، درمانی، امور خیریه و غیره زیادی صورت می‌گیرد که اگر نباشد در جامعه با کمبود مواجه خواهیم شد.

ایزدی با اشاره به دو رکن اصیل دین یعنی قرآن و عترت بیان کرد: عترت مردمی شده و از آنجا که برگزاری مراسم اهل بیت، مردمی صورت می‌گیرد، لذا برای این کار فرهنگی ناب بودجه‌ای از سوی دولت تخصیص داده نشده، در حالی‌که اگر مردم ورود نمی‌کردند باید دولت در این خصوص بودجه‌ای تخصیص می‌داد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی  افزود: متاسفانه هنوز ترویج فرهنگ قرآن در جامعه مردمی نشده، هر چند شاهد همراهی مردمی هستیم، اما این کفایت نمی‌کند و باید بودجه دولتی هم باشد. ترویج‌کننده کار خیر نیز در کارخیر سهیم است، لذا جهت‌دهی برای کار خیر نیز اجر دارد و متولیان و همراهان در ترویج وقف یک دغدغه دارند.

ایزدی افزود: 26 هزار موقوفه در استان که از اول نبوده، بلکه به مرور زمان افزایش یافته و در آینده نیز در حال افزایش است که متقابلاً برکات آن در جامعه نمود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha