چه کسانی باید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟
کد خبر: 4020132
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹

چه کسانی باید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟

کوتاه‌ترین پاسخی که می‌توان در مقابل پرسش چه کسانی باید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟ یک جمله است؛ تمامی افراد 18 تا 60 سال کشور که دز اول و دوم را تزریق کرده‌اند.

چه کسانی باید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟ همه

به گزارش ایکنا؛ پس از ۴۶۰ روز، تزریق دز اول واکسن کرونا به بیش از ۵۸ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۶۶ نفر، تزریق دز دوم واکسن کرونا به ۴۹ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۸۳۵ نفر و در ادامه تزریق دز سوم کرونا به ۲۳۷ هزار و ۸۴۱ نفر نتیجه داد و  روز گذشته شاهد کاهش تعداد روزانه مبتلایان به کمتر از دو هزار نفر بودیم.

اما آیا این روند کاهش ابتلا و مرگ و میر پایدار است؟ قطعاً و مسلماً خیر. وضعیت کشورهای اروپایی که شاهد افزایش ابتلا و فوتی‌های کرونا و بازگشت محدودیت‌های کرونایی هستند، این واقعیت را اثبات می‌کند که با کوچک‌ترین اهمال موج ششم کرونا(به ویژه با توجه به شیوع سویه امیکرون) در کشور جولان خواهد داد.

بی‌توجهی به تزریق دز سوم یا یادآور واکسن کرونا نیز یکی از اهمال‌های بزرگی است که نتیجه آن وارد شدن کشور به موج ششم کرونا خواهدبود.

چه کسانی باید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟ یک جواب قطعی به این پرسش وجود دارد؛ تمامی افراد 18 تا 60 سال کشور که دز اول و دوم را تزریق کرده‌اند؛ به غیر از کسانی که اکنون مبتلا به کرونا هستند یا مدت بسیار کمی از ابتلای آنها به کرونا گذشته است. باید دز سوم واکسن را تزریق کنند.

مطالعات نشان داده افرادی که دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که از دز دوم واکسن‌ آنان حداقل پنج ماه گذشته است، ۹۳درصد کمتر در خطر بستری شدن در اثر ابتلا به کووید۱۹ هستند. همچنین شدت بیماری و خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا در افرادی که دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند به‌ ترتیب ۹۲ و ۸۱ درصد کمتر خواهد شد.

چه کسانی باید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟ همه

دز سوم چه زمانی باید تزریق شود؟

اما سؤال مهم این است که دز سوم واکسن چه زمانی باید تزریق شود؟ براساس اعلام رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، افرادی که دو دز واکسن سینوفارم یا برکت (واکسن‌های غیرفعال) دریافت کرده‌اند و حداقل چهار ماه از تزریق دز دوم آنها گذشته باشد، می‌توانند با مراجعه به مراکز تزریق واکسن(براساس اولویت اعلام شده توسط وزارت بهداشت)، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

چه مدارکی برای تزریق دز سوم لازم است؟

همراه داشتن کارت واکسن و کارت ملی برای تزریق دز سوم ضروری است. توصیه شده افراد برای دریافت دز سوم ترجیحاً به همان مرکزی مراجعه کنند که دز اول و دوم را دریافت کرده‌اند؛ اما در غیر این صورت، واکسیناسیون در همه مراکز قابل انجام است. برای تزریق دز سوم نیاز به نوبت‌گیری اینترنتی نیست.

واکسن دز سوم از چه نوع باید باشد؟

بر اساس مصوبه کمیته فنی واکسیناسیون، دریافت‌‌کنندگان واکسن «سینوفارم» می‌توانند برای دوز سوم «سینوفارم» یا «آسترازنکا» یا «پاستو کووک پلاس» تزریق کنند.

چه کسانی باید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟ همه

همچنین کسانی که در دز اول و دوم واکسن «برکت» دریافت کرده‌اند، برای دز سوم می‌توانند واکسن «برکت» یا «سینوفارم» یا «آسترازنکا» دریافت کنند.

دریافت‌کنندگان «اسپوتنیک» در دوز اول و دوم، باید برای دوز سوم واکسن «آسترازنکا» و دریافت‌کنندگان «آسترازنکا» نیز باید برای دوز سوم حتما واکسن «آسترازنکا» تزریق کنند.

انتهای پیام
captcha