هفته‌ای که با دانشجویان و پرستاران گذشت
کد خبر: 4019574
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
برخط جامعه/

هفته‌ای که با دانشجویان و پرستاران گذشت

سرویس اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی را رصد کرد و گزارش داد اما آنچه در این هفته بیش از پیش خودنمایی می‌کرد اخبار مربوط به دا‌نشجویان و پرستاران بود که به رسم قدیمی نامگذاری روزها، از حقوق و تکالیف آنان یاد شد.

جمعه//////گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و گردهمایی مبلّغان روضه‌های خانگیبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی همچون اخبار هم‌نمکی‌ها ۵۰۰ پرس غذای گرم به انجمن حمایت از معلولان اهدا کردند، اعلام فراخوان نخستين جشنواره رادیویی «دلصدا» در متروی تهران، سرپرستان دو معاونت جهاددانشگاهی تعیین شدند، برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی و اعضای فعال شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، قیمت چادر ۹ برابر شده است، تجربه‌های تلخ معلولان در دوران کرونا، دانشجو در تب کرونا؛ سوخت یا ساخت؟، برگزاری نشست مطالعاتی انتظارات جامعه از دانشگاه و انتظارات دانشگاه از جامعه، اعضای برتر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی معرفی شدند، گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، طرح ساماندهی ۵ هزار معتاد متجاهر تهران اجرا می‌شود، سند ملی حقوق کودک و نوجوان نیاز به تصویب مجلس ندارد، فراخوان افراد بالای ۴۰ سال برای دریافت دُز سوم، اختلال در صدور کارت هوشمند واکسیناسیون، «مرضیه وحید دستجردی» مشاور رئیس هلال‌احمر شد، چرا گفت‌وگوی زوجین به مشاجره ختم می‌شود و برگزاری گردهمایی مبلّغان روضه‌های خانگی را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هم‌نمکی‌ها ۵۰۰ پرس غذای گرم به انجمن حمایت از معلولان اهدا کردند

به مناسبت ۱۲ آذرماه، روز جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت، ۵۰۰ پرس غذای گرم از سوی طرح هم‌نمک آماده و به انجمن حمایت از معلولان برای توزیع در میان معلولان کم‌بضاعت تحویل داده شد.

همچنین طی هماهنگی‌های به عمل آمده با ریاست مرکز مراقبت بعد از خروج زندانیان ۱۵ بسته ویژه ارزاق از سوی طرح هم‌نمک به خانواده‌های زندانیان بی‌بضاعت اهدا شد.

اعلام فراخوان نخستين جشنواره رادیویی «دلصدا»

معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران نخستين جشنواره رادیویی «دلصدا» را به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار برگزار می‌کند.

بر اساس اعلام فراخوان این جشنواره پادکست‌های ارسالی باید حداقل ۶۰ و حداکثر ۹۰ ثانیه و با فرمت mp۳ و با محور ولادت حضرت زینب(س)، تکریم مقام پرستار و تجلیل از زحمات کادر درمان در ایام بیماری کرونا تهیه شوند.

جمعه//////گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و گردهمایی مبلّغان روضه‌های خانگی

سرپرستان دو معاونت جهاددانشگاهی تعیین شدند

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی در ۳ حکم جداگانه، دکتر مهدی باصولی را برای مدت دو سال به عنوان معاون پشتیبانی و مدیریت منابع، دکتر عیسی علیزاده را به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس و دکتر جمال رحیمیان را به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی این نهاد منصوب کرد.

در بخشی از حکم معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی آمده است؛ انتظار دارد تمامی مساعی خویش را به منظور توسعه و ارتقای بیش از پیش فعالیت های پشتیبانی جهاددانشگاهی و همچنین هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت بر کلیه فعالیت‌های مالی و اداری جهاددانشگاهی به کار ببندید.

برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران و اعضای فعال شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی در آستانه ۱۶ آذرماه بزرگداشت «روز دانشجو» و با هدف بررسی هرچه‌ بهتر شرایط دانشجویان در دوران کرونا و دغدغه این قشر، نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی و اعضای فعال شعب سازمان دانشجویان این نهاد دانشجویی را عصر روز ۱۳ آذرماه با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ایکنا برگزار کرد.

بنابر این‌گزارش، مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی ضمن تبریک روز دانشجو اظهار کرد: این نشست اولین دیدار حضوری است که بعد از فروکش کردن تب کرونا با دانشجویان برگزار می‌شود. هر آنچه به‌عنوان رسالت جهاددانشگاهی مطرح است از طریق سازمان دانشجویان و شعب آن در سراسر کشور صورت می‌گیرد. ما در سازمان دانشجویان وظیفه داریم تا فضا را برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان مهیا کنیم تا آنان بتوانند علایق خود را پیگیری کنند و به دنبال این هستیم تا از نظرات دانشجویان برای افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های یاد شده استفاده کنیم.

قیمت چادر ۹ برابر شده است

اسدالله سلیمانی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اظهار کرد: خانواده‌های محجبه زیادی برای خرید چادر به ما مراجعه می‌کنند اما وقتی با قیمت‌های ۹ برابر شده چادر مواجه می‌شوند از خرید منصرف می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه هر خانم محجبه‌ای باید بتواند با قیمت مناسب چادر مشکی مناسب تهیه کند، گفت: خانواده‌ای که دو یا سه خانم محجبه دارند از پس هزینه‌های سنگین تهیه چادر برنمی‌آیند، به همین دلیل با اجرای طرح نذر حجاب و ارائه بیشترین تخفیف تلاش می‌کنیم از بانوان محجبه حمایت کنیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه تعداد زیادی بانوی محجبه به تولید‌کنندگان محصولات حجاب مراجعه و از آنها درخواست تخفیف برای خرید چادر مشکی می‌کنند، گفت: در نمایشگاه دائمی عفاف، حجاب، پوشاک و لوازم خانگی ایرانی و اسلامی که اکنون در مصلی تهران برپا شده است، چادرهای مشکلی از ۳۰ تا ۶۰ درصد تخفیف برخوردار بوده و ارزان‌تر از بازار به بانوان محجبه عرضه می‌شود.

تجربه‌های تلخ معلولان در دوران کرونا

گروه اجتماعی ایکنا طی این هفته و در رابطه با شیوع کرونا در جهان و موانع متعددی که برای افراد دارای معلولیت در دسترسی به خدمات درمانی و متعاقب آن دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای مقابله با این ویروس به گفت‌وگو با ناصر سرگران، استاد دانشگاه، وکیل دادگستری و فعال عرصه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که خود نیز روشندل است، پرداخت.

وی طی سخنانی اظهار کرد: در خصوص حمایت از افراد داری معلولیت در هنگامه بحران‌ها می‌توانیم به ماده ۱۱ کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کنیم؛ کنوانسیونی که تبدیل به قانون داخلی شده است. این کنوانسیون در سال ۲۰۰۶ تصویب شده و در سال ۱۳۸۷ از سوی مجلس شورای اسلامی ایران نیز به تصویب رسیده و مستند به ماده ۹ قانون مدنی در حکم قانون عادی است. در این ماده دولت‌های عضو از جمله ایران متعهد هستند که به هنگام مخاصمات مسلحانه یعنی هنگام جنگ‌ها و به هنگام بلایای طبیعی، حمایت‌های لازم را از افراد دارای معلولیت به عمل آورند. این یک تعهد کلی است و طبیعی خواهد بود که جزئیات آن باید در قوانین و مقررات داخلی به تصویب برسد، کمااینکه قوانین مجلس عام هستند و در نهایت با بخشنامه‌ها جزئیات مربوط به آن قانون مشخص می‌شوند.

جمعه//////گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و گردهمایی مبلّغان روضه‌های خانگی

دانشجو در تب کرونا؛ سوخت یا ساخت؟

با ظهور و بروز پاندمی کرونا، ماهیت فعالیت‌های فرهنگی و علمی در دانشگاه‌ها که پیش از این مبتنی بر اقدامات حضوری، جمعی و تشکیلاتی بود، تغییر شکل داد و به فضای غیرحقیقی یا همان مجازی منتقل شد. اپیدمی غیرمنتظره کرونا در کشور، از همان ابتدا، فعالیت دانشجویان را تحت‌الشعاع قرار داد و این شرایط غریب و در پی آن تعطیلی دانشگاه‌ها، هویت جریان‌های دانشجویی را با تهدید روبرو ساخت.

برای مطالعه کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

انتظارات جامعه از دانشگاه و انتظارات دانشگاه از جامعه

نشست مطالعاتی انتظارات جامعه از دانشگاه و انتظارات دانشگاه از جامعه روز ۱۵ آذرماه با حضور مهناز پورهاشمی، دکترای جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه آزاد واحد کرج، حسن محدثی، دکترای جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، هاشم واعظی، دکترای جامعه‌شناسی و مدیر برنامه‌ریزی و توسعه معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی تهران، علیرضا کریمی، دبیر کنگره شهدای دانشگاه علم و صنعت، میلاد تهرانی، نائب‌رئیس شاخه جوانان و دبیر کمیسیون اقتصاد توسعه حزب ندای ایرانیان به همت جهاددانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در بستر فضای مجازی برگزار شد.

برای مطالعه این نشست مطالعاتی اینجا کلیک کنید.

اعضای برتر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی معرفی شدند

در مراسم پایانی مسابقه فرهنگی ـ هنری رویتاب و انتخاب عضو برتر سازمان دانشجویان، ۱۰ عضو برتر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی معرفی شدند.

جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در آیین پایانی مسابقه فرهنگی ـ هنری رویتاب و انتخاب عضو برتر سازمان دانشجویان عنوان کرد: ما در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، امکان برنامه‌های حضوری را نداشتیم و نگران بودیم که گرامیداشت روز دانشجو بی‌حضور دانشجو و بدون هیچ برنامه‌ای، سپری شود.

وی تأکید کرد: روز دانشجو از لحاظ فرهنگی، سیاسی و صنفی و حتی تاریخ سیاسی کشور یک نقطه عطف و یک روز بسیار ارزشمند است.

گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اینفوگرافی، گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود را از زمان آغاز کار دولت سیزدهم ارائه کرد.

بر اساس این اینفوگرافی، بررسی کاغذ نشر در کشور، بررسی میزان تولید کارخانه‌های کاغذ، بازدید از کارخانه در حال تأسیس کاغذ در استان فارس، ارائه گزارش به معاون اول رئیس جمهور در خصوص پرونده قضایی برای واردکنندگان متخلف کاغذ، تشکیل کارگروه مبارزه با قاچاق و تکثیر غیر قانونی کتاب و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب مسکو، باکو و فرانکفورت از اقدامات صورت گرفته طی این ۱۰۰ روز بوده است.

جمعه//////گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و گردهمایی مبلّغان روضه‌های خانگی

طرح ساماندهی ۵ هزار معتاد متجاهر تهران اجرا می‌شود

سعید شرف‌دوست، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: شهردار جدید تهران اهتمام ویژه‌ای به امر ساماندهی معتادان متجاهر دارد که در این زمینه نیز به زودی طرح‌هایی در مجموعه شهرداری اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق پیگیری‌ها و سیاست‌های شهردار جدید تهران، طرح ساماندهی پنج هزار معتاد متجاهر در دستور کار شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن قرار دارد که این طرح نیز در آینده نزدیک اجرا می‌شود.

سند ملی حقوق کودک و نوجوان نیاز به تصویب مجلس ندارد

نشست خبری حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تشکیل این شورا برگزار شد.

عاملی در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار و همین طور ساگرد تأسیس این نهاد اظهار کرد: بعد از گذشت ۳۷ سال از تأسیس انقلاب اسلامی، سؤالاتی در مورد دستاورد‌های آن پرسیده می‌شود که باید گفت رسالت اصلی این شورا همان طور که مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند، فعالیت‌های فرا قوه‌ای با مشارکت اعضای حقیقی و حقوقی و ایجاد ظرفیت برای تصمیم‌سازی و رصد علم و فرهنگ کشور با مأموریت در حوزه دانش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سند ملی حقوق کودک و نوجوان نیازی به تصویب مجلس ندارد مگر اینکه مجلس بخواهد در تکمیل آن بند‌هایی به سند اضافه کند.

فراخوان افراد بالای ۴۰ سال برای دریافت دُز سوم

سیدمحسن زهرايی، مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: افراد بالای ۴۰ سال که واکسن کرونای سینوفارم، بهارات و برکت تزریق کرده‌اند پس از گذشت سه ماه برای دریافت دُز سوم مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: افراد بالای ۶۰ سال که واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کرده‌اند نیز پس از شش ماه برای دریافت نوبت یادآوری مراجعه کنند.

اختلال در صدور کارت هوشمند واکسیناسیون

در حالی که بر اساس اعلام وزارت بهداشت از روز دوشنبه ۱۵ آذرماه سیستم کنترل هوشمند کرونا فعال شده است، به دلیل اختلال در سامانه ثبت درخواست واکسن، امکان دریافت کارت واکسن وجود ندارد.

حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: سیستم جدید کنترل هوشمند کرونا از روز دوشنبه، ۱۵ آذر اجرایی می‌شود.

وی افزود: در ستاد ملی کرونا مقرر شد از فردا (امروز ۱۵ آذرماه) محدودیت‌ها با کارت واکسن صورت بگیرد، یعنی آن دسته از افرادی که کارت واکسن دریافت کردند، می‌توانند در محیط‌های سر بسته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی حضور یابند و حضور افراد در مکان‌هایی مثل مدارس، سینماها، باشگاه‌ها و حمل و نقل بین جاده‌ای مثل هواپیما، اتوبوس و قطار باید در سامانه امید و با ارائه کارت واکسن انجام شود.

جمعه//////گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و گردهمایی مبلّغان روضه‌های خانگی

«مرضیه وحید دستجردی» مشاور رئیس هلال‌احمر شد

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در حکمی، مرضیه وحید دستجردی را به عنوان مشاور خود در این جمعیت منصوب کرد. متن حکم به شرح زیر است:

«سرکار خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی

استاد محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

نظر به شایستگی، تعهد و تجارب ارزشمند سـرکار عـالی، به موجـب ایـن حـکـم بـه عـنـوان «مشاور اینجانب» منصوب می‌شوید».

چرا گفت‌وگوی زوجین به مشاجره ختم می‌شود

کسب مهارت گفت‌وگو با همسر نیاز به آموزش و آگاهی دارد. نداشتن مهارت گفت‌وگو یکی از اصلی‌ترین علل اختلافات زناشویی است. حتی اگر یکی از زوجین دارای مهارت گفت‌وگوی مناسب باشد، می‌تواند از بسیاری اختلافات جلوگیری کند و در حل آن‌ها مؤثر باشد.

در این رابطه سیما فردوسی، روانشناس بالینی و کارشناس مسائل خانواده به بیان نکات مهمی در رابطه با گفت‌و‌گوی موفق، سالم و صحیح در خانواده پرداخت و اظهار کرد: مهارت یا هنر گفت‌وگو کردن بین زوجین، موضوع بسیار مهمی است. گاهی اوقات در روابط بین زوجین این سؤالات پیش می‌آید که چرا برخی فاقد مهارت و هنر گفت‌و‌گو کردن هستند و چرا برخی همسران حتی نمی‌توانند نوعی صحبت ساده با یکدیگر داشته باشند؟ این افراد هنگام صحبت با یکدیگر به تحقیر و تمسخر یکدیگر پرداخته و سخنان زشتی به زبان می‌آورند که این مسئله باعث می‌شود،‌ نهایتاً مکالمه ختم شود و نتیجه‌ای در پی نداشته باشد.

زن و شوهر باید ضمن اینکه یکدیگر را قبول و دوست داشته باشند، دارای توانایی پذیرش یکدیگر نیز باشند؛ چراکه این مسائل از نکات اولیه‌ای است که باید در روابط خانوادگی وجود داشته باشد. زن یا شوهری که همسر خود را خیلی دوست ندارد و یا احترامی برای او قائل نشده و او را قبول ندارد، نمی‌تواند مکالمه لذت‌بخشی با او داشته باشد.

برگزاری گردهمایی مبلّغان روضه‌های خانگی

گردهمایی مبلّغان روضه‌های خانگی وهمراه با برنامه رونمایی از سامانه جامع روضه خانگی روز پنجشنبه، 18 آذرماه در محل تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی و مداحان اهل بیت(ع)، مهدی آصفی و علی انسانی برگزار شد.

گوش پرستاران پر از تبریک و چشم‌هایشان خالی از تحقق وعده‌ها

میلاد حضرت زینب که امسال مصادف با 19 آذرماه شده است با عنوان بزرگداشت مقام پرستار نامگذاری شده است؛ پرستارانی که افزایش حقوقشان با تأخیر پنج ساله محقق می‌شود، دستور مقام معظم رهبری برای تعرفه‌گذاری خدمات آنان هنوز محقق نشده است و ۱,۶ پرستار هر روز کار ۱۰ پرستار را انجام می‌دهند؛ پرستارانی که گوششان پر از تبریک و چشم‌هایشان خالی از تحقق وعده‌هاست. گزارش ایکنا از روزگار مدافعان سلامت را اینجا بخوانید.

انتهای پیام
captcha