فرهنگ قرآنی به برکت انقلاب اسلامی گسترش یافته است
کد خبر: 4019472
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶

فرهنگ قرآنی به برکت انقلاب اسلامی گسترش یافته است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) فرهنگ قرآنی در کشور تغییر کرده‌ است، گفت: قبل‌ از انقلاب، قرآن را بیشتر در گورستان‌ها و یا در مراسم عقد می‌خواندند اما اکنون فرهنگ قرآنی در کشور حاکم شده و تعداد زیادی حافظ و قاری هستند که نه‌تنها برای استان و کشور بلکه در سطح جهانی افتخارآفرینی می‌کنند.

حجت الاسلام ال هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، ۱۷ ‌آذرماه، در چهارمین جلسه‌ شورای سیاست‌گذاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) شعبه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: یکی از مشکلات در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی، وجود موازی‌کاری در سطح بالا است به‌طوری‌که وزارت ارشاد، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هر کدام نهاد و سازمان مخصوصی برای فعالیت‌های قرآنی دارند که بودجه و اعتبار خاص خود را نیز دارد اما هیچ کدام از این بودجه و اعتبارات به دلیل موازی‌کاری موجود، به درستی مصرف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) فرهنگ قرآنی در کشور تغییر کرده‌است، گفت: قبل‌از انقلاب، قرآن را بیشتر در گورستان‌ها و یا در مراسم عقد خطبه عروسی می‌خواندند اما اکنون فرهنگ قرآنی در کشور حاکم شده و تعداد زیادی حافظان و قاریان قرآنی هستند که نه‌تنها برای استان و کشور بلکه در سطح جهانی افتخار آفرینی می‌کنند.

آل‌هاشم با انتقاد از عدم پیگیری سازمان‌های مربوط در جهت تحقق دستور رهبر معظم انقلاب برای تربیت ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآنی در کشور، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب چند سال پیش تاکید کردند که باید ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن در کل کشور داشته‌باشیم اما آیا تاکنون کسی پیدا شده است که سهم استان‌ها را در بین این ۱۰ میلیون حافظ مشخص کند؟ من زمانی‌که در ارتش بودم این کار را انجام دادم و به بررسی کردیم که سهم ارتش ۶۰ هزار حافظ قرآنی است.

امام جمعه تبریز، گفت: براساس طرحی که در سال ۱۳۹۴ توسط پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی تنظیم شد، انتظار ما از استان این است که با ورود به این حوزه نقش ارزشمندی را ایفا کند و خود را به‌عنوان یکی از استان‌های توانمند در زمینه فعالیت‌های قرآنی در قالب کلیات برنامه ششم توسعه کشور در خصوص توسعه فرهنگ متعالی اسلام مطرح کند.

وی تاکید کرد: نهادی انقلابی مانند جهاددانشگاهی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند در حوزه‌های مختلف آموزشی‌، پژوهشی و برخورداری از ظرفیت مجموعه‌هایی مثل خبرگزاری ایکنا که یک سازمان قرآنی است، این سند توسعه را در سطح استان بومی‌سازی کند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی یادآور شد: ما باید در خصوص ترویج قرآن تلاش بیشتری کرده و فرهنگ قرآنی را در همه جا از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، کوچه‌ها، محلات، مساجد و... خیابان‌ها قرآن ساری و جاری کنیم اما متاسفانه در طول این ۴۰ سال اخیر در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم وظایف خود را به‌خوبی انجام دهیم.

وی افزود: داشتن قاری و حافظه خوب و مفسران قرآن همگی مقدمه‌ای برای عمل به قرآن است مخصوصاً جهاددانشگاهی که در سطح کشور ماموریت ویژه‌ای در خصوص فعالیت‌های قرآنی دارد و می‌تواند در داخل دانشگاه‌ها بیشتر فعالیت کند چراکه دانشجویان ما واقعا انسان‌های خون‌گرمی هستند که به خوبی از تربیت صحیح استقبال می‌کنند و اگر ما مقداری دلسوزی به خرج داده و صرفا کارها را برای رفع تکلیف انجام ندهیم، می‌توانیم دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهیم.

امام جمعه تبریز در تشریح اهداف و اولویت‌های خبرگزاری ایکنا تاکید کرد: سرعت و دقت در انتشار اخبار، جلوگیری از افراط‌ و تفریط، رعایت صداقت و امانت‌داری در اخبار، جلوگیری از تنش‌های آسیب‌زا در افکار عمومی، تلاش در جهت تحقق فرهنگ قرآنی در ایران و جهان، سوق دادن جامعه به سمت فرهنگ و سبک زندگی قرآنی، تلاش برای مهجوریت زدایی از معارف قرآنی و شبهه زدایی جزو اهداف و اولویت های مهم خبرگزاری ایکنا باشد.

وی در پایان سخنان خود متذکر شد: این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که فعالیت‌های قرآنی با مسائل سیاسی تداخل پیدا نکند چراکه آنچه که قرآن می‌گوید همانا حفظ آرمان‌های اسلام و در نظام اسلامی حفظ آرمان‌های انقلاب است و نباید به وسیله قرآن از جناح‌ها و افراد خاصی طرفداری کنیم و این را بدانیم قرآن متعلق به همه است.

جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در بحث فرهنگی علاوه‌بر خبرگزاری ایسنا که یک خبرگزاری عمومی است و مرکز افکارسنجی ایسپا، شامل خبرگزاری بین‌المللی ایکنا نیز می‌شود که جزو خبرگزاری‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری نقش زیادی در فعالیت‌های این خبرگزاری دارد، افزود:  برگزاری نشست‌های تخصصی در مورد شهید آیت‌الله قاضی و شهیدمدنی، حجاب و قیام 29 بهمن از جمله فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در خصوص تدوین اطلس قرآنی توسط این سازمان نیز گفت: از سال 1394 پیشنهاد تنظیم اطلس قرآنی را داده‌ایم که تاکنون روی زمین مانده و هیچ سازمانی ما را حمایت نکرده و امیدواریم با توصیه‌های شما سازمان از ما حمایت کنند و بتوانیم این اطلس قرآنی را تهیه کنیم.

انتهای پیام
captcha