رویکرد وزارت ارشاد به آمار چاپ کتاب کیفی نیست
کد خبر: 4017074
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
رئیس انجمن ناشران آذربایجان‌شرقی:

رویکرد وزارت ارشاد به آمار چاپ کتاب کیفی نیست

رئیس انجمن ناشران آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه وزارت ارشاد نگاه کمی به آمار کتاب دارد، اظهار کرد: رویکرد وزارت ارشاد به موضوع آمار چاپ کتاب رویکرد کیفی نیست که رویکرد کمی آسیب‌زا است.

هادی ابراهیمی سنائی، رئیس انجمن ناشران آذربایجان شرقیهادی ابراهیمی سنائی، رئیس انجمن ناشران استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد نگاه کمی به آمار کتاب دارد، اظهار کرد: رویکرد وزارت ارشاد به موضوع آمار چاپ کتاب رویکرد کیفی نیست بلکه نگاه کمی در این زمینه حاکم است و این رویکرد آسیب‌زا است.

وی گفت: آمار چاپ کتاب نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است ولی آمار فروش کتاب مطلوب نیست.

ابراهیمی بیان کرد: رویکرد کمی محور نیز به این دلیل است که مجوز انتشار ناشران باطل نشود بنابراین برای هر نوع کتابی مجوز نشر داده می‌شود ولی از نظر کیفی حوزه فرهنگ و هنر دچار افت شده است.

رئیس انجمن ناشران استان آذربایجان‌شرقی، با انتقاد از نگاه‌های سیاسی به مقوله فرهنگ و هنر اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر طی سال‌های اخیر دستخوش نگاه‌های سیاسی شده است، متأسفانه متولیان فرهنگ و هنر افراد سیاسی هستند ولی امیدواریم دولت سیزدهم که با شعار مردم محوری روی کار آمده است حداقل در حوزه فرهنگ و هنر افرادی مدیریت این کار را بر عهده بگیرند که خودشان در این عرصه پرورش یافته‌اند و هیچ نگاه سیاسی به موضوع فرهنگی نداشته باشند.

وی تشکیل نهادهای مردم نهاد در حوزه فرهنگ و هنر را در پیشرفت اهداف فرهنگی کشور بسیار مؤثر ذکر کرد و افزود: وقتی مردم در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند موفقیت‌های بیشتری کسب می‌شود برای نمونه مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی «محک» چون توسط مردم اداره می‌شود باعث جذب مشارکت‌های مردمی شده و به خوبی فعالیت می‌کند، در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز انجمن خانه داران کتابخوان نیز با راه اندازی کتابخانه سیار فعالیت بسیار خوبی آغاز کرده است.

ابراهیمی، ادامه داد: فعالیت‌های مردم محور در حوزه کتابخوانی باعث افزایش سرانه مطالعه، آشنایی با کتاب‌های مختلف و چهره‌های فرهنگی و فرهیخته، اصلاح قدرت نوشتاری، ترویج نویسندگی در بین جوانان می شود.

رئیس انجمن ناشران آذربایجان‌شرقی، با اظهار ناراحتی از کمبود فضاهای فرهنگی در شهر تبریز افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود کاربری کتابفروشی‌ها در سطح شهر عوض می‌شود در حالی که متولیان حوزه فرهنگ و هنر از جمله شهرداری، اداره کل ارشاد، استانداری، سازمان تبلیغات، حوزه هنری و سایر مسئولان این عرصه باید برای افزایش فضای فرهنگی شهر تلاش کنند. اما متاسفانه گاهی وقت‌ها مشاهده می‌شود نه تنها تلاشی برای ترویج کتابخوانی و کتابفروشی نمی‌شود بلکه کاربری کتابفروشی‌ها نیز عوض می‌شود.

انتهای پیام
captcha