رشد نمايش آييني منوط به اكران عمومي است/ تئاتر وضعیتی اسفبار دارد
کد خبر: 4014953
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
كارگردان «مرغ دریایی دای وانیا» در گفت‌وگو با ايكنا:

رشد نمايش آييني منوط به اكران عمومي است/ تئاتر وضعیتی اسفبار دارد

حسين حيدري‌پور گفت: نمایش آیینی و دینی زمانی رشد خواهد کرد که در اکران عمومی شاهد حضور فعال آن باشیم.

حسين حيدري‌پور؛ کارگردان تئاتر درباره کار جدید خود گفت: «مرغ دریایی دای وانیا» از 13 آبان در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته و قرار است تا 12 آذر روی صحنه باشد. این نمایش قرار بود ماه‌ها پیش روی صحنه رود اما به دلیل شیوع کرونا این اتفاق به زمان حال موکول شد.

وي افزود: حسین محمدی، حامد شیخی، مهدی علی‌نژاد، رضا حسین‌نژاد، شایان طهماسب‌پور، حسین کرمی، زهرا فدوی، سرور ابراهیمی، مهشید گودرزی و بهارجهانبانی در این کار به عنوان بازیگر حضور دارند. داستان این سریال در زمان ناصرالدین شاه روي می‌دهد.

دبير جشنواره كارگاه آزاد فيلم افزود: نویسندگی این تئاتر را آرمان طیران بر عهده دارد. این نمایشنامه 10 سال پیش نوشته شده و فضای آن کاملاً ایرانی است. نمایشنامه‌های ایرانی به شدت در تئاتر کشورمان غریب هستند، درحالیکه نمایشنامه‌های بسیاری خوبی داریم که می‌توان از آن استفاده كرد. جالب است در نمایشنامه ایرانی تنوع پرداخت وجود دارد. برای مثال در «مرغ دریایی دایی وانیا» هم عروسک‌گردانی وجود دارد هم از آواهای ایرانی بهره برده شده است.

کد

مترجم كتاب «زندگي باطني مارتين فروست» درباره وضعیت نمایش آیینی و سنتی توضیح داد: استاد بهرام بیضایی در این رابطه کتابی دارد که متاسفانه هنوز از این کتاب خوانش صحیحی نشده است، درصورتی‌که اگر می‌توانستیم از این منابع بهره بریم معتقدم هنری آیینی و سنتی ما کیفیت بسیار بالاتری داشت. متاسفانه در این حوزه ما اسیر جشنواره‌زدگی شده‌ایم. یعنی موضوعات تنها در قالب فستیوال‌ها سالی یک بار مد نظر قرار می‌گیرد، درحالی‌که انتظار می‌رود این دست مفاهیم تا سال‌ها الهامبخش کارهای بسیاری خوبی باشد. از نگاه من نمایش آیینی و دینی زمانی رشد خواهد کرد که در اکران عمومی شاهد حضور فعال آن باشیم.

وي با اسفبار خواندن وضعیت تئاتر تصریح کرد: متاسفانه کرونا وضعیت بسیار بدی را در تئاتر به وجود آورد به‌نحوی‌که بسیاری از اهالی تئاتر بیکار شده و برای گذران زندگی با مشکل رو‌به‌رو شدند. متاسفانه در این وانفسا هیچگونه کمکی را هم از طرف مرکز هنرهای نمایشی و دیگر نهادهای دولتی مشاهده نکردیم تا یاری‌رسان اهالی تئاتر باشند.

وی افزود: تئاتر حتما به روزهای خوب خود باز خواهد گشت چون علاقه‌مندان تئاتر هم مدت‌هاست تشنه دیدن کارهای جدید هستند، برای همین به محض مطلوب شدن شرایط اتفاقات خوبی را در عرصه هنر گرم شاهد خواهیم بود. برای رسیدن به این خواسته حتماً باید مدیران فرهنگی نیز یاری‌رسان اهالی تئاتر باشد. همچنین حمایت‌های تبلیغی نیز انتظار می‌رود به  رونق هنر نمایشی کمک‌های بسیار کند.

این کارگردان تئاتر در پايان گفت: برخی مراکز دولتی نظیر خانه تئاتر، صندوق حمایت از هنرمندان، مرکز هنرهای نمایش، وزارت ارشاد و... که با تئاتر در ارتباط هستند در این حوزه قادرند برای تئاتر کمک‌های تاثیرگذاری انجام دهند.

انتهای پیام
captcha