نیازمند تعریف ظرفیت‌های توسعه گردشگری در اردبیل هستیم
کد خبر: 4013788
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱

نیازمند تعریف ظرفیت‌های توسعه گردشگری در اردبیل هستیم

نیازمند تعریف المان گردشگری برای بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها با قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان اردبیل، هستیم.

نیازمند تعریف ظرفیت‌های توسعه گردشگری در اردبیل هستیمصنعت گردشگری یکی از پدیده‌های مهم اقتصادی وعاملی موثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی محسوب می‌شود که ضمن درآمدزایی و ایجاد کارآفرینی بسیار گسترده موجب نزدیکتر شدن ملل، اقوام و فرهنگ‌ها به یکدیگر شده است.

امروزه گردشگری به عنوان یک رویکرد مهم می‌تواند با برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیت‌ها و محدودیت ها، نقش موثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد را بر عهده داشته باشد. بسیاری از کشور‌ها به صورت فزاینده‌ای به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه‌های تازه‌ای برآیند تا توسعه صنعت توریسم، به ویژه برای کشور‌های در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه است، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی فرایند‌های گوناگونی را ایجاد می‌کند که اثرات آن در تولید ناخالص ملی، کارآفرینی، بکارگیری منابع انسانی و بکارگیری بخش‌های مختلف اقتصادی نمایان است و می‌توان گفت که صنعت جهانگردی عاملی مهم در جهت توسعه اقتصادی جوامع بوده و می‌تواند با ایجاد نوعی کارآفرینی مزایای اقتصادی زیادی داشته باشد.

به گزارش ایکنا از اردبیل، بهنام صادق مغانلو، محقق و فعال حوزه گردشگری و اقتصاد، ۲۵ آبان‌ماه، در کارگاه آموزشی «گردشگری در توسعه اقتصاد شهر اردبیل» از سری برنامه‌های هماهنگ مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی، بیان کرد: استان اردبیل با داشتن دشت‌های سرسبز مغان، کوه‌های سبلان و باغرو، دریاچه‌ها و مناظر طبیعی، پیاده راه ها، صنایع دستی، آثار باستانی و تاریخی، پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری دارد که بهره‌برداری مناسب از آن‌ها می‌تواند به صنعت گردشگری کمک شایانی کند.

وی خاطر نشان کرد: این استان به فراخور وجود اماکن تاریخی، طبیعی و سیاحتی و علی‌رغم برنامه‌های اجرا شده نتوانسته به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور، در زمینه ایجاد گردشگری پایدار موفق عمل کند، فلذا گردشگری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مغفول مانده استان است که باید با برنامه‌ریزی علمی و عملی از این ظرفیت برای افزایش تعداد گردشگران و میزان ماندگاری آنان، با استفاده از شناسایی نیاز مخاطب بهره‌برداری مناسبی شود.

صادق مغانلو، تصریح کرد: نگرش عمومی حاکم بر صنعت گردشگری، بر این باور استوار است که گردشگری می‌تواند وضعیت اقتصادی مقصد را از طریق اشتغال زایی و کارآفرینی بهبود بخشد، برداشت اقتصادمحوری از گردشگری و توقعات رفاهی از آن، معمولا اهداف مادی گردشگری را برجسته کرده و در ارزیابی اثرات فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و سیاسی آن کوتاهی می‌شود.

در ادامه، ولی نعمتی، استادیار گروه آموزشی مدیریت دولتی و گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی، با اشاره به اصول کلی در طراحی عرصه‌های شهری برای گردشگران، گفت: بسترسازی پیاده رو‌ها و احداث پیاده راه ها، تخلیه پیاده رو‌ها از مشاغل مزاحم و تصرف مغازه داران، روانی حرکت پیاده در سطح شهر، بهسازی منظر شهری، شناسایی و تجهیز بافت‌های قدیمی برای مقاصد گردشگری، تامین امنیت و ایمنی گردشگران از جمله اصول عرصه‌های شهری برای گردشگران است.

نعمتی اظهار کرد: در گردشگری شهری مفهوم جامعه میزبان، به مراتب گسترده‌تر از مفهوم آن در یک مقصد غیر شهری است.

استادیار گروه آموزشی مدیریت دولتی و گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی، خاطر نشان کرد: برخلاف سایر انواع گردشگری که تماس گردشگران با جامعه بومی بسیار محدود است، در صنعت گردشگری استان اردبیل، تعامل و تماس بین گردشگر و جامعه میزبان بسیار گسترده بوده و زمینه گفتگو و ارتباط مستقیم بین آن‌ها فراهم است.

انتهای پیام
captcha