25 آبان 61؛ قله مبارزات مردم اصفهان/ حقوق مردم اصفهان نادیده گرفته شده است
کد خبر: 4013759
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶

25 آبان 61؛ قله مبارزات مردم اصفهان/ حقوق مردم اصفهان نادیده گرفته شده است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: 25 آبان 61، قله مبارزات مردم شهر و استان اصفهان است که به قله‌ای در مبارزات ملت ایران نیز تبدیل شد و گرامیداشت این روز در واقع، تجلیل و تکریم شهدا و خانواده‌های آنها و مردمی است که در صحنه حضور یافتند.

مهدی اژه‌ای استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به 25 آبان، سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان، اظهار کرد: مردم این شهر نقش بزرگی در انقلاب و دفاع مقدس داشتند و با حضور خود در صحنه و تشییع پیکر شهدا، حماسه بزرگی رقم زدند. در جریان انقلاب نیز اصفهان جزو شهرهای پیشتاز در مبارزات بود و زمانی که در پنجم رمضان 1357 حکومت نظامی در این شهر اعلام شد، مردم اصفهان در کنار خانه آیت‌الله خادمی، از علمای بزرگ شهر تحصن کردند که در نتیجه آن، تعدادی مظلومانه به شهادت رسیدند و مخفیانه دفن شدند. بنابراین، مردم اصفهان در تقدیم شهید، حضور در صحنه و مقاومت همواره پیشگام بوده‌اند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب نیز اهالی اصفهان مثل شهید حسین خرازی در مناطقی همچون کردستان و سیستان و بلوچستان حضور فعال و داوطلبانه داشتند، به کارهای سازندگی و خدماتی مشغول بودند و با مردم کردستان و گروه پیشمرگان کرد مسلمان در نجات این منطقه از چنگ گروه‌های دموکرات، کومله، مجاهدین خلق، چریک‌های فدایی و سلطنت‌طلبان همراهی کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از میان بالغ بر 200 هزار شهید دفاع مقدس، 23 هزار شهید متعلق به استان اصفهان هستند و به این آمار باید تعداد جانبازان، دفعات اعزام به جبهه و وجود لشکرهای متعدد را نیز اضافه کرد. لشکر امام حسین(ع)، خط‌شکن بود و گاهی همه اعضای یک گردان آن به فیض شهادت نائل می‌شدند که قطعاً برای خانواده‌های آنها سخت و طاقت‌فرسا بوده است. در روز 25 آبان سال 61، پیکر 370 شهید عملیات محرم از میدان امام(ره) تا گلستان شهدا تشییع شد و می‌توان گفت منطقه‌ای در اصفهان نبود که شهیدی تقدیم نکرده باشد. در آن روز، برخورد خانواده شهدا در غم از دست دادن عزیزانشان بسیار بزرگوارانه بود و خوشحال بودند که گلی به گلستان حسینی تقدیم کرده‌اند. در آن ایام، در تمام نقاط شهر اصفهان حجله شهدا برپا و شور انقلابی و ایمانی حاکم بود و حتی عصر همان روز بعد از خاکسپاری شهدا، اعزام باشکوه دیگری با بدرقه جمعیت کثیری رقم خورد و مردم اجازه ندادند سلاح شهدا بر زمین بماند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: 25 آبان 61 در حقیقت، قله مبارزات مردم شهر و استان اصفهان است که به قله‌ای در مبارزات ملت ایران نیز تبدیل شد، هر چند قدر بسیاری از این شهدا هنوز در میان مردم شناخته نشده است. گرامیداشت این روز در واقع، تجلیل و تکریم این شهدا و خانواده‌های آنها و مردمی است که در صحنه حضور یافتند. لذا، این حماسه باید به شایستگی گرامی داشته شود و زنده بماند، چون امروز نیز شرایط کشور به‌گونه‌ای بوده که همچنان به مردم حاضر در صحنه نیاز است. در کودتای 28 مرداد 1332، یک مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای اعلام کرد فکر کودتا در مراسم سالگرد شهدای 30 تیر 1331 شکل گرفت که جمعیت اندکی در آن مراسم حضور داشتند. بنابراین، زمینه برای کودتا مساعد تلقی شد، چون مردم آن‌طور که باید و شاید، در صحنه حضور نداشتند، یاد و خاطره شهدای خود را فراموش کرده بودند و از دولتشان پشتیبانی نمی‌کردند. بنابراین، تجلیل از شهدا و گرامی داشتن یاد و خاطره فداکاری‌های آنها در حقیقت، پاسخی به دشمنان اسلام و مانور آمادگی ملت در پاسداری از خون شهداست.

وی بیان کرد: مردم اصفهان و شهدای این شهر به طمع کسب منافع و بهره‌های مادی در صحنه دفاع و مقاومت حاضر نشدند و شهدا به دنبال نام و عنوان نیز نبودند، چنانکه برخی از آنها مثل شهید مصطفی ردانی‌پور حتی نمی‌خواستند پیکرشان کشف و شناسایی شود. خانواده‌های این شهدا طمع و طلبی از بابت ایثار و فداکاری عزیزانشان ندارند، ولی این به آن معنا نیست که دست‌اندرکاران امور که به پاس خون شهدا به مقام و جایگاه رسیده‌اند، به این خانواده‌ها و نیز حقوق مردم اصفهان بی‌توجهی نشان دهند. مردم اصفهان همواره به نیازهای دیگر مناطق کشور توجه داشته و منشأ خدماتی برای آنها بوده‌اند، ولی متصدیان امور از حقوق این مردم و نیازهای آنها غافل بوده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: قرار بوده به یزد آب انتقال داده شود و اصفهان بخشی از مسیر این انتقال باشد، نه اینکه آب این منطقه به یزد منتقل شود. انتقال آب به یزد از محل مقرر اتفاق نیفتاده، بلکه از اصفهان منتقل شده است و مسئولان از این بابت در پیشگاه خدا مسئول هستند که سهم مردم یک منطقه را در اختیار منطقه دیگری قرار داده‌اند. مردم یزد نیز بخشی از مردم ایران هستند، ولی در توزیع منابع باید عدالت و قاعده حاکم باشد، نه اینکه حق یکی سلب و به دیگری داده شود. از طرف دیگر، انتقال آب به یزد به‌منظور تأمین آب آشامیدنی این منطقه بوده است و هیچ کس راضی نمی‌شود که مردم یک منطقه از آب شرب بی‌بهره باشند، ولی مصرف این آب انتقالی در صنایع آن منطقه، ظلم آشکاری محسوب می‌شود. مسئولان سابق کشور و استان در این خصوص مقصر هستند و از نجابت و تحمل مردم استان اصفهان سوءاستفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: شخصاً معتقدم که مردم استان اصفهان بایت ایثارگری‌ها و خدمات خود به کشور در عرصه‌های مختلف انتظاری از کسی ندارند، ولی در عین حال وظیفه شرعی، ملی و انقلابی مسئولان است که تدبیری برای مشکلات مردم این منطقه بیندیشند و حرف‌درمانی و وعده دادن را کنار بگذارند. مردم اصفهان حتی اگر شهیدی تقدیم نکرده و هیچ کاری هم برای انقلاب انجام نداده بودند، حق آنها باید رعایت می‌شد و مطالباتشان مورد توجه قرار می‌گرفت. مسئولان فعلی نیز که با اعتماد مردم روی کار آمده‌اند، باید از عملکرد مسئولان گذشته عبرت بگیرند و بدانند که اگر سستی به خرج دهند، در پیشگاه خدا و ملت مسئول هستند.

انتهای پیام
captcha