سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)/ اردبیل حال و هوای غم به خود گرفت
کد خبر: 4013661
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳

سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)/ اردبیل حال و هوای غم به خود گرفت

امروز دهم ماه ربیع الثانی سالروز وفات بانوی جنان، اخت رضا، دختر موسی، حضرت فاطمه معصومه(س) است.

سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)به گزارش ایکنا از اردبیل، امروز دهم ماه ربیع الثانی، 25 آبان‌ماه، سالروز وفات بانوی جنان، اخت رضا، دختر موسی، حضرت فاطمه معصومه(س) است؛ حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر امام موسی کاظم(ع)، از امام‌زادگان مشهور و مدفون در شهر قم، دارای حرم و بارگاه و محل زیارت دوستداران اهل‌بیت(ع) است.

در سال 201 هجری قمری وقتی مأمون عباسی حضرت امام رضا(ع) را به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود و به خراسان برد، حضرت معصومه(س) برای دیدار برادر، عازم خراسان گردید، اما در راه بیمار شد و در دهم ماه ربیع الثانی، در سن بیست و هشت سالگی، در شهر قم درگذشت و به خاک سپرده شد.

برخی علت درگذشت ایشان را مسمومیت و برخی غم و اندوه ناشی از کشته شدن برادران و برادرزادگان خویش در ساوه توسط ماموران عباسی دانسته‌اند.

بنابر روایات اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) دارای شخصیتی رفیع و والا مقام است؛ به‌طوری‌که ائمه طاهرین(ع) از این بانو، با جلالت و تکریم یاد کرده‌اند و حتی پیش از ولادت آن حضرت، بلکه پیش از ولادت پدر بزرگوارش، نام او بر لسان بعضی از ائمه(ع) آمده و از مقام والای او سخن گفته‌اند.

پدر حضرت فاطمه معصومه امام موسی بن جعفر(ع) هفتمین امام شیعیان و مادرش نجمه خاتون است؛ نام اصلی وی فاطمه است، ولی به معصومه ملقب است.

القابی که برای فاطمه دختر امام موسی کاظم علیه السلام نقل شده است عبارتند از: "اخت الرضا، راضیه، مرضیه، معصومه، تقیه، نقیه، رشیده، طاهره، ستّی، حمیده و سیده" مشهورترین القاب وی، معصومه است که برادرش علی بن موسی الرضا علیه السلام امام هشتم شیعیان به او اعطاء کرده است.

حضرت معصومه(س) در قم در خانه شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شد و پس از 17 روز دردهم ربیع الثانی 201 هجری قمری رحلت کرد. جنازه او را در قبرستانی به نام بابلان دفن کردند.

با توجه به اینکه ولادت حضرت معصومه(س) اول ذی القعده سال 173 هجری قمری بوده و با توجه به زمان رحلت آن حضرت یعنی سال 201 هجری، بنابراین سن مبارک آن حضرت هنگام وفات 28 سال بوده است. بر مدفن فاطمه معصومه در قم، ابتدا سایبان و سپس قُبّه‌ای بنا کردند. این مدفن به تدریج به اندازه‌ای گسترش یافت که امروزه بعد از آستان قدس رضوی، باشکوه‌ترین و مشهورترین آرامگاه ایران است. آستانه فاطمه معصومه، از حرم حضرت معصومه، ساختمان‌ها، موقوفات و تشکیلات اداری وابسته به آن تشکیل شده است که بیشترشان در شهر قم قرار گرفته‌اند.

یکی از شواهد عظمت استثنایی حضرت معصومه(س) زیارتنامه‌ای است که به خصوص، حضرت رضا علیه‌السّلام در شأن او صادر فرموده است. زیرا بعد از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها تنها زیارتی که از امام معصوم برای یک زن نقل شده، زیارت حضرت معصومه(س) است و هیچ یک از بانوان خاندان عصمت و طهارت زیارت مخصوص از امام ندارد.

و اما امروز اردبیل حال و هوای غمباری به خود گرفته و گویی حس گریه دارد؛ همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه(س) مردم این استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف استان به عزاداری می‌پردازند و نذری‌های خود را پخش می‌کنند و در سوگ حضرت معصومه(س) اشک و ماتم می‌ریزند.

در مساجد و هیئت‌های محلات نیز مراسمات سوگواری حضرت معصومه(س) برپاست و از پیر و جوان تا بزرگ و کوچک همه دلتنگ زیارت حضرت معصومه(س) هستند.

انتهای پیام
captcha