حضرت زینب(س)؛ نماد و مظهر عفت، حیا و حجاب در تاریخ اسلام
کد خبر: 3884259
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴

حضرت زینب(س)؛ نماد و مظهر عفت، حیا و حجاب در تاریخ اسلام

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، با اشاره به اینکه اولین درس از مکتب زینبی، عفت و حیا است، گفت: زینب(س) همانند مادر بزرگوارشان، نماد و مظهر عفت، حیا و حجاب در تاریخ اسلام است.

حضرت زینب(س)؛ نماد و مظهر عفت، حیا و حجاب در تاریخ اسلامافسانه جهانی، مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: حضرت زینب(س) همانند مادر بزرگوارشان، نماد و مظهر عفت، حیا و حجاب در تاریخ اسلام است و بعد از واقعه کربلا و رنج شام به قدری گریست که قدش خمیده شد و گیسوانش سفید گشت و پس از گذشت حدود ۱۸ ماه از شهادت امام حسین(ع) در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری قمری در ۵۷ سالگی و در ضمن سفری که به همراه همسر گرامیشان عبدالله بن جعفر به شام، وفات نمودند و بدن مطهر آن بزرگوار در همانجا دفن گردید.

معنای نام مبارک زینب
مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) اردبیل بیان کرد: حضرت زینب(س) از جمله افرادی در خاندان رسول الله(ص) هستند که نام شریفشان را خداوند متعال خود انتخاب کرده و از ابتدای تولدشان مورد توجه خاص خداوند متعال بوده‌اند.
وی تصریح کرد: هنگامی که حضرت زینب(س) به دنیا آمدند پیامبر اکرم(ص) در سفر بودند حضرت فاطمه(س) به امام علی(ع) فرمود: پدرم در سفر است شما نام این کودک را انتخاب کنید و امام علی(ع) فرمود: من در نامگذاری این کودک بر رسول خدا(ص) سبقت نمی‌گیرم صبر می‌کنیم تا ایشان از سفر برگردند و هنگامی که پیامبر(ص) از سفر برگشت به خانه حضرت زهرا(س) رفتند و فرمودند: فرزندان فاطمه فرزندان من هستند، اما من در نامگذاری این کودک از پروردگار پیشی نمی‌گیرم، در همان زمان جبرئیل بر حضرت رسول اکرم(ص) نازل شد و عرض کرد خداوند متعال به شما سلام می‌رساند و می‌فرماید: نام این مولود را زینب بنامید، سپس رسول گرامی اسلام(ص) کودک را بوسیدند و فرمودند به حاضرین و غایبین سفارش می‌کنم که احترام این دختر را نگاه داشته و حرمتش را پاس بدارند.

جهانی افزود: زینب کلمه‌ای مرکب از دو کلمه زین و آب به معنای زینت و مایه فخر پدر است، معنای دیگر زینب درخت خوشبو و بسیار زیباست وجه تسمیه آن در مورد این بانوی بزرگوار زیبایی ظاهری و روح پاک آن حضرت است.

فضایل حضرت زینب(س)
مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) اردبیل با اشاره به فضایل حضرت زینب(س) افزود: حضرت زینب(س) شخصیتی برجسته و کامل از تمام جهات و آراسته به تمام فضایل و خصلت‌های والای اخلاقی بودند.

وی گفت: ایشان حدود ۶ سال از حیات پربرکت جد بزرگوار خویش را درک کرده و در یک محیط تربیتی رشد کردند که در راس آن حضرت رسول(ص) وجود دارد و امیرالمومنین علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسن و حسین(ع) و دیگر اعضای این کانون خانوادگی مقدس و پربرکت هستند لذا ایشان از همان دوران کودکی خویش در محیط عصمت و علم و معرفت رشد یافته و هیچ گاه از کسب فضایل متوقف نشدند.

جهانی تصریح کرد: یکی از فضایل حضرت زینب(س) علم ایشان است و ایشان نیز به عنوان یک مفسر قرآن نقش آفرینی می‌کردند، راوی حدیث بودند و در حدود شش سالگی شایستگی حفظ خطبه جامع مادرشان فاطمه زهرا(س) را داشتند.

مدرس حوزه علمیه و دانشگاه گفت: همه این‌ها بیانگر علم و استعداد آن حضرت و ثمره تربیت ایشان در کنار رسول خدا(ص) که خود شهر علم بودند و برخورداری از پرورش پدری همچون علی(ع) که دروازه علم بودند و مادری همچون حضرت فاطمه زهرا(س) که خود فاضله معصومه بودند است.

وی با توجه به دیگر فضایل این بانوی بزرگوار بیان کرد: از دیگر فضایل حضرت، صبر و استقامت و رضایت و تسلیم محض بودن در برابر پیشگاه خداوند است، وقتی حضرت زینب(س) پیکر آغشته به خون برادر را دیدند در درگاه خداوند متعال فرمودند: (اللهم تقبل منا هذا القربان) و این جملات بسیار پر معنای حضرت زینب(س) نشان دهنده مقام صبر و رضای این بانوی با عظمت است که همیشه تسلیم امر الهی بوده و هیچ گاه به درگاه الهی شکوه و شکایت نکرده اند.

نقش حضرت زینب(س) در واقعه کربلا
جهانی گفت: بدون تردید یکی از مهمترین ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) در جریان وقایع عاشورا و حوادث پس از آن متبلور می‌شود. زینب کبری در این مسیر ولایت مداری خویش را به طور کامل به منصه ظهور رسانید و آمیختگی دین و سیاست در سیره خویش را به نحو شایسته‌ای نشان داد.

وی خاطر نشان کرد: رسالت حضرت زینب(س) در واقعه کربلا به همراهی با امام حسین و تقدیم دو فرزند خویش خلاصه نشد، ایشان بعد از شهادت امام حسین(ع) نیز مراقبت از خانواده امام حسین(ع)، سرپرستی کاروان اسراء و حفاظت از امام سجاد(ع) را به عهده داشتند و از همان عصر عاشورا از هر فرصتی استفاده کردند تا تبلیغات منفی یزید را خنثی نمایند و با بازگو نمودن فجایع روز عاشورا و مصیبت‌های وارده بر اهل بیت پیامبر به روشنگری مردم پرداختند.

واقعیت تاریخ در سخنان حضرت زینب(س)
مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) اردبیل بیان کرد: سخنان و خطبه‌های حضرت زینب(س) محدود به زمان و مکان نیست و ما باید در هر زمانی سخنان و سیره این بانوی بزرگوار را برای خودمان چراغ راه قرار بدهیم.

همچنین حضرت زینب(س) با پرده برداشتن از ریاکاری و جنایات یزید روحیه عدالت خواهی و ظلم ستیزی و بر پا داشتن حق و حقیقت را در بشریت زنده کردند و بدون شک خطبه حضرت زینب(س) تکمیل کننده حرکت امام حسین(ع) بود و چه بسا اگر این پیام‌رسانی و روشنگری نبود واقعه عاشورا پیامد‌های کنونی را نداشت پیامد‌هایی که هنوز هم پس از قرن‌ها روشنایی بخش و هدایت کننده نه تنها مسلمانان و شیعیان که همه آزادی خواهان جهان است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۱۱:۵۹
0
0
انشالله که بتونیم پیرو این بانوی بزرگوار باشیم. خداقوت
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۱۲:۰۳
0
0
زینب چشم و چراغ بنی هاشم. جامعه امروز ما نیاز به آموزش صبر زینبی داره
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۱۲:۰۴
0
0
عالی بود
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۱۲:۰۵
0
0
احسنت
captcha