انسان بی‌ایمان از پل مرگ به راحتی عبور نمی‌کند
کد خبر: 4012706
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
آیت‌الله جاودان:

انسان بی‌ایمان از پل مرگ به راحتی عبور نمی‌کند

استاد درس اخلاق با بیان اینکه اگر ایمان انسانی مشکل داشته باشد از پل مرگ نمی‌تواند عبور کند، گفت: در روز قیامت، هر صغیره و کبیره از هر کار کوچک و بزرگ مورد سؤال قرار می‌گیرد؛ هر کاری که در ظاهر و باطن انجام می‌شود.

آیت‌الله محمدعلی جاودان استاد اخلاقبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق، 20 آبان‌ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مدرسه امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: در روز قیامت، هر صغیره و کبیره از هر کار کوچک و بزرگ مورد سؤال قرار می‌گیرد؛ هر کاری که در ظاهر و باطن انجام می‌شود.

این استاد اخلاق تأکید کرد: نباید کسی و چیزی را بیشتر از خدا دوست داشت؛ قرآن در آیه 165 سوره بقره می فرماید «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ؛ و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى براى او برمى‏‌گزينند و آنها را چون دوستى خدا دوست مى‌دارند ولى كسانى كه ايمان آورده‏‌اند به خدا محبت بيشترى دارند كسانى كه با برگزيدن بتها به خود ستم نموده‏‌اند اگر مى‏‌دانستند هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند تمام نيروها از آن خداست و خدا سخت‏ كيفر است.»

وی ادامه داد: گاهی ممکن است همسر و فرزند در زندگی مسیر درستی را انتخاب نکنند و به بیراهه بروند، اما شما همچنان آنها را مثل قبل دوست دارید؛ اینجا معلوم می‌شود که خدا را از آنها بیشتر دوست ندارید و یا اینکه ممکن است امور دنیوی و زرق و برق زندگی را بر خدا ترجیح دهید؛ به‌عنوان مثال هزینه‌های زیادی انجام می‌دهید تا خانه‌تان قشنگ‌تر شود.

آیت‌الله جاودان افزود: مرسوم است که شب عروسی فرزندتان می‌گویید یک شب است و بچه‌ام آرزو دارد؛ حالا در این یک شب می‌خواهند نافرمانی خدا را بکنند، تار بزنند، برقصند و حتی مجلس مختلط بگیرند، اما می‌گویید حالا یک شب است؛ با این وضع شما فرزندتان را از خدا بیشتر دوست دارید که باید گفت با این کار، ایمان شما مشکل دارد و اگر ایمان انسانی مشکل داشته باشد از پل مرگ نمی‌تواند عبور کند.

وی گفت: مرگ پلی است که خطرناک‌ترین لحظات انسان از نظر دینی و ایمانی است و شیطان هم در این لحظه می‌آید و می‌خواهد شما بی‌دین و ایمان بمیرید. شیطان در آن لحظه می‌خواهد حتی آن یک ذره ایمان شما را هم بگیرد.

آیت‌الله جاودان در پایان اظهار کرد: باید بالاترین دوست‌داشتنی‌های شما خدا باشد و خدا را دوست داشته باشید. این به معنی این نیست که زن و بچه را دوست نداشته باشید، برعکس رسیدگی و دوست داشتن آنها هم جزء وظایف انسان است و باید به وضع آنها رسیدگی کنید و کوتاهی هم نکنید، اما نباید آنها را و هیچ چیز دیگری را بیشتر از خدا دوست داشته باشد. برخی حاضر هستند برای دوست داشتن غیر خدا، گناه و خطا هم کند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha