فعالان قرآنی مؤسسه شمیم کوثر وحی قم تجلیل شدند
کد خبر: 4011775
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

فعالان قرآنی مؤسسه شمیم کوثر وحی قم تجلیل شدند

خادمان، مربیان و خیرین مؤسسه قرآنی شمیم کوثر وحی، 17 آبان‌ماه طی مراسمی در سالن همایش‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم تجلیل شدند.

تجلیل از فعالان قرآنی مؤسسه شمیم کوثر وحیبه گزارش ایکنا از قم، معصومه سلیمانی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی شمیم کوثر وحی، 17 آبان‌ماه در مراسم تجلیل از خادمان، مربیان و خیرین این مؤسسه که در سالن همایش‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، گفت: از دوران کودکی در روح و جان همه ما مسلمانان، عشق و علاقه به قرآن وجود دارد اما اساتید، خیرین و خادمان قرآنی این عشق و علاقه را با کوشش و زحمات فراوان به منصه ظهور می‌رسانند و باعث ترویج قرآن در جامعه می‌شوند.

وی در تشریح فعالیت‌های مؤسسه شمیم کوثر وحی، بیان کرد: با توجه به درک اهمیت فهم مفاهیم و معانی قرآن کریم و کسب دانش و آشنایی بیشتر با کلام وحی در جامعه، این مؤسسه با برنامه اصولی، متقن و آسان با استفاده از شیوه‌ طرح مبین و کتاب تفسیر نسیم حیات در جهت ارتقای دانش قرآنی بانوان، از سال ۱۳۸۸ آغاز به‌کار کرده است و در حال حاضر به‌صورت گسترده در سطح شهر فعالیت دارد.

سلیمانی افزود: در مؤسسه شمیم کوثر وحی با روش آموزش واژگان و تفسیر اجمالی قرآن کریم، قرآن‌پژوهان معنای واژه به واژه کتاب الهی را فرا می‌گیرند، مربی نیز مختصری از تفسیر آیات را بیان می‌کند و در پایان هر جزء آزمون کتبی و شفاهی برگزار می‌شود و گواهینامه جزء مربوطه به قرآن‌آموزان داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مؤسسه فعالیت‌های دیگری مانند برگزاری مسابقات غیر از قرآن‌آموزی نیز در دستور کار خود دارد، تصریح کرد: به‌عنوان مثال طرح بزرگ «کرامت نهج‌البلاغه در جامعه و غبار‌زدایی از ساحت اخُ القرآن» با پخش مجلدات یک تا پنج شرح کلمات قصار امیر‌المؤمنین(ع)  و حکمت‌های نهج‌البلاغه به نام‌ کتاب راه روشن در مناطقی از شهر قم انجام شد و پس از آزمون، افراد برتر معرفی و از آنان تقدیر شد.

مدیر عامل مؤسسه شمیم کوثر وحی با تأکید بر حساسیت و اهمیت دوره نوجوانی و لزوم توجه و جذب نوجوانان به قرآن، گفت: فعالیت‌‌ها و دوره‌‌هایی که با این رویکرد در سطح جامعه در حال برگزاری هستند و نیز برنامه‌های تربیتی آموزش و پرورش ضعیف بوده که این مسئله نیازمند فعالیت‌های جدی‌تری برای ایجاد بالندگی و اعتماد به نفس در نوجوانان است.

طرح محله‌محور قرآن‌آموزی به دنبال ایجاد منازل قرآنی است

مدیرعامل مؤسسه شمیم کوثر وحی با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است که قرآن باید محله‌به‌محله ترویج شود تا در هر منزلی شاهد حضور یک مادر قرآنی در راستای قرآنی شدن زندگی‌ها و نوجوانان و جوان هر خانه‌ای باشیم، اظهار کرد: طرح قرآن‌آموزی محله‌محور در بیش از ۳۵ مسجد استان قم به‌صورت حضوری و مجازی اجرا می‌شود و هر کلاس دارای یک مربی و یک خادم قرآن است که مربی بحث تدریس را پیش می‌برد و خادم به‌عنوان همراه و مشوق قرآن‌آموزان ایفای نقش می‌کند.

وی اضافه کرد: اولویت طرح قرآن‌آموزی محله محور بر این است که مراسم در مساجد برگزار شود و اگر امکان برگزاری در مساجد نبود در منازل محله که اعلام آمادگی کنند، برگزار می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: این مؤسسه در جهت رشد و ارتقای علمی و مهارتی اساتید طرح مطالعاتی کتاب‌های منتخب را برگزار کرده که از آن میان می‌توان به کتاب علوم قرآنی تألیف آیت‌الله محمدهادی معرفت و کتاب مهارت معلمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی اشاره کرد، در این طرح پس از معرفی و مطالعه کتاب، آزمون برگزار شده و از برگزیدگان تقدیر به عمل می‌آید.

وی افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از دغدغه‌های مؤسسه شمیم کوثر وحی بوده و در همین راستا چندین دوره مسابقه کتابخوانی در سطح شهر قم برگزار کرده که برخی از کتاب‌های این طرح شامل کتاب راه روشن، عقاید ما، طراوت عفاف و اخلاق و رفتار اجتماعی است.

برگزاری طرح بهشت نوجوانی ویژه دختران ۹ تا۱۲ سال

مدیرعامل مؤسسه شمیم کوثر وحی با اشاره به اهمیت و حساسیت دوره نوجوانی و کمرنگ بودن فعالیت‌ها در این زمینه و همچنین لزوم جذب و انس نوجوانان با قرآن کریم، گفت: نزدیک به دو سال کار تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه نوجوانان، طرح بهشت نوجوانی ویژه دختران ۹ تا ۱۲ سال شکل گرفته است که در جهت بالندگی، خودشناسی و ایجاد اعتماد به نفس نوجوانان فعالیت می‌کند و خانواده‌ها نیز از مشاورانی که در این طرح حضور دارند، بهره می‌برند.

وی ادامه داد: طرح بهشت نوجوانی شامل آموزش‌های کاربردی مهارت‌های زندگی در بخش رفتاری (مهارت‌های دهگانه) و عملی (آشپزی و کلاس‌های هنری)، گپ‌وگفت‌های معرفتی و اعتقادی، انجام بازی‌های هیجانی و جذاب، برگزاری هیئت و محافل مذهبی توسط نوجوانان، اردو و مسابقات هیجان‌انگیز، حضور مستمر کارشناس حوزه نوجوان و برگزاری جلسات برای خانواده‌ها، برگزاری جلسات مشاوره فردی، استعدادشناسی و تحلیل شخصیت نوجوانان و ایجاد انس و محبت میان نوجوانان و مربیان جهت برطرف کردن شبهات ذهنی آنان است.

مؤسسه از هیچ نهادی بودجه دریافت نمی‌کند

سلیمانی ضمن تشکر از خیرین مؤسسه و افرادی که منازل خود را برای برگزاری کلاس‌ها در اختیار مؤسسه قرار می‌دهند، بیان کرد: این مؤسسه از هیچ نهادی بودجه دریافت نمی‌کند و بخش بزرگی از هزینه‌های آن توسط خیرین تأمین می‌شود.

وی در پایان گفت: مؤسسه شمیم کوثر وحی آمادگی دارد افراد با تحصیلات حوزوی یا قرآنی را برای مربی‌گری قرآن در محلات بپذیرد تا در محلات مختلف استان قم کلاس قرآن تشکیل دهد. همچنین فعالیت‌های این مؤسسه در چندین شهر دیگر کشور نیز به‌صورت غیر رسمی و محله‌محور در حال برگزاری است.

یادآور می‌شود، در این مراسم ضمن معرفی فعالیت‌های مؤسسه و اجرای برنامه‌های مختلف، 17 مربی فعال، 12 خادم قرآنی فعال، پنج خیر نمونه و شش نفر صاحب‌خانه قرآنی که منزل خود را در اختیار طرح محله‌محوری قم قرار دادند، با اعطای هدایایی تقدیر شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های مؤسسه شمیم کوثر وحی می‌توانند به آدرس بلوار شهید صدوقی، 20 متری امام حسین(ع)، خیابان شهید شاه‌آبادی، پلاک 4 مراجعه کنند و یا با شماره‌های 09192529654 و 32945569 تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha