بازتعریف تمدن عقلانی، اخلاقی و عدالت‌محور لازمه بازسازی تمدن اسلامی است
کد خبر: 4009230
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

بازتعریف تمدن عقلانی، اخلاقی و عدالت‌محور لازمه بازسازی تمدن اسلامی است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: اگر به‌دنبال تولید و بازسازی تمدن نوین اسلامی هستیم، باید تمدن عقلانی، اخلاقی و عدالت‌محور را برای همه جهان بازتعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه شامگاه شنبه هشتم آبان‌ماه در آیین تلبس تعدادی از طلاب مجمتع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، ضمن تبریک سالروز ورود حضرت معصومه‌(س) به قم، اظهارکرد: عرصه علوم‌انسانی از رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه است. توجه و برخورداری از شخصیت روحانی و حوزوی برای کسی که بخواهد در این زمینه گام بردارد، جزء پیش‌نیاز‌ها و ضرورت‌هایی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه افزود: علوم انسانی دارای مبانی مختلف است و براساس هر مبنا، نوعی ازعلوم انسانی و تمدنی تولید می‌شود؛ لذا اگر به دنبال تولید و بازسازی تمدن اسلامی هستیم که از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی به شمار می‌آید، باید تمدن عقلانی، اخلاقی و عدالت‌محور را برای همه جهان بازتعریف کنیم. زیرساخت این تمدن، تولید علوم‌انسانی با دیدگاه اسلامی و معنوی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: آَشنایی با علوم دینی، از الطاف و نعمت‌های بزرگ الهی است و جای شکرگزاری قلبی و عملی دارد. پیش از انقلاب اسلامی، حکومت پهلوی به مبارزه با دین و حوزه‌های علمیه می‌پرداخت تا جایی که رضاشاه ملعون، برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) را ممنوع کرد، از حضور بانوان باحجاب در صحنه اجتماع جلوگیری به‌عمل می‌آمد و تلبس به لباس روحانیت، مشروط به دریافت مجوز از شهربانی شد.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه اظهارکرد: شهید مطهری‌(ره)، در دورانی وارد حوزه‌علمیه شد که بسیاری از افراد مجبور به ترک آن شدند، وی اشاره می‌کند؛ آنچه دلیل اصلی ماندگاری من در این مسیر شد، معرفت و شناختی بود که در حوزه‌علمیه و در محضر استادان، به جهان و عالم هستی پیدا کردم و هرگز حاضر نیستم آن را با چیز دیگری عوض کنم.

وی کسب معرفت و شناخت را موجب پدید آمدن مسئولیت و رسالت برای انسان دانست و افزود: براساس روایات، اگر کسی با هدف الهی کسب علم کند و این علم درعمل و رفتار او تجلی پیدا کرده و زمینه انتقال این علم به دیگران، احساس مسئولیت کند، در باطن و ملکوت عالم از جایگاه عظیم و رفیعی برخوردار خواهد بود. روحانیت علاوه بر وظیفه مهم کسب علم، معرفت و عامل بودن به آن، رسالت مهم انتقال این علم و معرفت را بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با تأکید بر لزوم همراه شدن علم با عمل و اخلاق، ابراز کرد: مردم از افرادی که لباس خدمت به دین را به تن می‌کنند، انتظار دارند ضمن آشنایی با علوم و معارف الهی، اهل اخلاق و عمل باشند و این علوم را در جامعه گسترش دهند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه علوم‌انسانی، خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان علوم‌انسانی در جامعه مطرح می‌شود، علوم اجتماعی و مدیریت روابط انسانی است و اسلام به عنوان دینی که به همه شئون زندگی انسان توجه دارد، نمی‌تواند نسبت به این علوم بی‌توجه باشد.

حوزه‌های علمیه به علوم انسانی اسلامی توجه کنند

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعةالمصطفی العالمیه، با تأکید بر اهمیت پرداختن حوزه‌های‌علمیه به علوم‌انسانی، گفت: طلابی که در رشته‌های علوم‌انسانی مشغول به تحصیل هستند، با توجه به خاستگاه این علوم، بیش از رشته‌های دیگر به تقویت روحیه طلبگی و پایه‌های معرفتی نیاز دارند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه افزود: توجه به فرهنگ حوزوی و دینی در کنار مباحث علمی و اندیشه‌ای، از راهبرد‌های مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی است و لذا از طلاب و دانش‌آموختگان المصطفی انتظار می‌رود حافظ آداب و فرهنگ حوزوی باشند و این موضوع در برنامه‌ها و سیاست‌های مجتمع مدنظر قرار دارد و در این عرصه آیین عمامه‌گذاری طلاب و فضلای مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی به صورت سالانه برگزار می‌گردد.

یادآور می‌شود، در این مراسم، ۲۱ نفر از طلاب مجتمع آموزش‌عالی علوم انسانی اسلامی، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، به لباس مقدس روحانیت مشرف شدند.

انتهای پیام
captcha