چرایی الزام رعایت احکام دینی در جامعه
کد خبر: 4009077
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
سبک زندگی اسلامی/۲

چرایی الزام رعایت احکام دینی در جامعه

استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه باید بدانیم که هدف از اجرای احکام دینی چیست و یا چرا ما ملزم به رعایت این احکام در جامعه هستیم، گفت: امروزه به واسطه اشتباهاتی که از سوی برخی مسلمانان صورت می‌گیرد دشمنان اسلام حکمت‌های قرآنی را مورد هجمه قرار می‌دهند و آن را مانعی برای رشد گروهی از افراد جامعه به‌ویژه بانوان می‌دانند.

حیدر الماسی استاد دانشگاه کردستان

حیدر الماسی، استاد دانشگاه استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به حکمت امر و نهی خداوند متعال در قرآن به مؤمنان اظهار کرد: امروزه به واسطه اشتباهاتی که از سوی مسلمانان صورت می‌گیرد دشمنان اسلام حکمت‌های قرآنی را مورد هجمه قرار می‌دهند و آن را مانعی برای رشد گروهی از افراد جامعه به ویژه بانوان می‌دانند. تأثیر این هجمه‌ها امروز بر روی ذهن و فکر گروهی از افراد جامعه اسلامی ما تأثیر گذاشته و آن‌ها نیز خواه ناخواه به مخالفت با این حکمت‌های قرآنی برمی‌خیزیند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این راستا ابتدا باید بدانیم که هدف از اجرای احکام دینی چیست و یا چرا ما ملزم به رعایت این احکام در جامعه هستیم، بیان کرد: اگر در قرآن آیاتی خطاب به زنان و احکامی برای آنان مطرح شده است، آیاتی از قرآن کریم نیز خطاب به مردان عنوان شده است پس باید گفت دین اسلام یک دین انسانی است چراکه احکام آن عام است.

وی در ادامه به موضوع حجاب و لزوم حفظ حجاب از سوی زنان و مردان مؤمن اشاره و اظهار کرد: حجاب یکی از مقوله‌هایی است که معنای عام دارد و همان‌گونه که زنان ملزم به رعایت حجاب ظاهری هستند آقایان هم باید این حجاب را در اخلاق و رفتار خود رعایت کنند.

الماسی با اشاره به آیه 28 سوره احزاب «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا؛ ای پیامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگی دنیا و زیور و زینتش را می‌خواهید بیایید تا برخوردارتان نمایم و با روشی پسندیده رهایتان کنم»، افزود: در این آیه به ما نشان می‌دهد که پیامبر(ص) زندگی سرشار از سادگی و آرامش داشته است و لذا به زنان پیامبر(ص) گوشزد می‌کند که اگر دنیا را انتخاب می‌کنید از پیامبر جدا شوید چراکه انتخاب خدا، رسول خدا و زندگی آخرت لازمه محسنات زندگی انسان است.

وی با اشاره به آیه 30 سوره احزاب ادامه داد: يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا؛ ای همسران پیامبر! هرکس از شما کار بسیار زشت آشکاری مرتکب شود [قطعاً پیوند همسری با پیامبر به او مصونیّت نمی دهد، بلکه] عذاب برای او دو چندان خواهد شد، و این [کار] بر خدا آسان است». در این آیه عذاب همسران پیامبر(ص) در صورت انجام عملی زشت را دو چندان عنوان می‌کند و این نشان می‌دهد که دین اسلام هیچ‌گاه برای گروهی خاص که نسبتی به پیامبر خدا دارند، جایگاه خاصی قائل نشده بلکه عذاب برای اعمال زشت آنان را هم دو چندان در نظر خواهد گرفت.

آگاهی از انجام گناه

این استاد دانشگاه به وجود تفاوت در میزان آگاهی در انجام گناه بیان کرد: فرد دانایی که از انجام دادن گناهی و عواقب آن خبردار باشد با فردی که هیچ‌گونه آگاهی از انجام آن عمل زشت خود ندارد، گناه آن‌ها متفاوت است بنابراین علم و آگاهی و دانایی موجب می‌شود که خیر و شر، ثواب و گناه حالت مضاعفی در جامعه داشته باشد.

الماسی گفت: امروز گروهی از زنان ما با عناوین همچون آزادی، فمینیسم، دفاع از حقوق زن که از سوی کشورهای غربی مطرح می‌شود با دین خدا مقابله می‌کنند در حالی‌که با درک عمیق و بهتر آیات قرآن می‌توانند زمینه سعادت دنیوی و اخروی خود را فراهم کنند.

وی با تأکید بر هوشیاری و درک عمیق بانوان نسبت به آیات قرآن کریم افزود: آیات قرآن کریم می‌توانند سپری در مقابل ما از توطئه‌های پنهانی که از سوی دشمنان اسلام مطرح می‌شود، ایجاد کنند.

الماسی اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 32 سوه احزا ب خطاب به زنان پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا؛ ای همسران پیامبر! شما اگر پرهیزکاری پیشه کنید [از نظر منزلت و موقعیت] مانند هیچ یک از زنان نیستید، پس در گفتار خود، نرمی و طنّازی [چنانکه عادت بیشتر زنان است] نداشته باشید تا کسی که بیمار دل است طمع کند و سخن پسندیده و شایسته گویید»

شایسته و پسندیده سخن گفتن

این استاد دانشگاه بیان کرد: در این آیه دو مطلب مقابل با هم بیان شده است و در جایی عنوان می‌کند با ناز صحبت نکنید و در پایان مطرح می‌کند سخن پسندیده و شایسته بگویید منظور این نیست که زنان بداخلاق و با عصبانیت همیشه سخن بگویند بلکه معنای این آیه این است که در صحبت کردن پسندیده و شایسته، ناز و کرشمه نداشته باشید تا مورد سوء رفتار، فرد بیمار دل قرار نگیرید.

وی با اشاره به اینکه در آیه 33 سوره احزاب همچنین می‌فرماید: «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ؛ و در خانه هایتان قرار و آرام گیرید و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه جا ظاهر می‌شدند] ظاهر نشوید»، افزود: قرآن به زنان اجازه نداده که خود را تابلو کنند مانند زنان دوران جاهلیت اول، لباس نپوشند.

الماسی به دستورات قرآن در ادامه این آیات برای رسیدن به سعادت آخرت نیز راهکارهایی عنوان می‌کند و می‌فرماید: «وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ و نماز را برپا دارید و زکات بدهید و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف نماید و شما را چنان که شایسته است [از همه گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند».

وی افزود: این احکام، دیانت، اوامر خداوند متعال برای این است که خداوند انسان را از پلیدی‌ها پاک کند و انسان را پاکی و زیبایی مملو کند لذا با اطاعت کردن از فرامین الهی انسان پاک و مطهر می‌شود لذا مسلمانان نباید اجازه دهند که حرفه‌های بیهوده آن‌های را فریب دهد و از مسیر حق و حقیقت منحرف کند.

الماسی در پایان افزود: خداوند در عالم هستی احکام ویژه‌ای را برای بانوان قرار داده است که باید از آن تبعیت کرده و در پناه این احکام پرور ش یافته و به سعادت دنیوی و اخروی برسیم.

انتهای پیام
captcha