اقدامات قابل توجهی متناسب با زمان در امر به معروف نکرده‌ایم
کد خبر: 3998616
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸

اقدامات قابل توجهی متناسب با زمان در امر به معروف نکرده‌ایم

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با بیان اینکه در زمینه امر به معروف آن‌طور که شایسته است، انقلابی عمل نشده است، گفت: با اینکه در قانون اساسی چند اصل راجع‌ به امر به معروف و نهی از منكر داریم، متاسفانه این موضوع به حاشیه رفته و از طرف دیگر، شیوه كار هم متاسفانه به‌روزرسانی نشده است و متناسب با زمان خودمان اقدام قابل توجهی نكرده‌ایم.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) امروز، 28 شهریورماه در دیدار با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس با اشاره به برخی آیات قرآنی در مورد امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: در مورد این دو واجب الهی، روایات بسیار و آیات مختلفی ذکر شده است.

وی افزود: خداوند در آیه ۱۰۴ سوره مبارکه آل عمران می‌فرمایند «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» یعنی باید از میان شما گروهی باشند که مردم را به نیکی فراخوانند و آنان را به کار پسندیده وادارند و از کار زشت و نکوهیده نهی کنند، اینانند که نیکبخت خواهند بود.

کلانتری ادامه داد: متاسفانه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، آن‌طور که شایسته است انقلابی عمل نشده است تا این فرهنگ به عنوان یك فریضه الهی به متن جامعه برود و آن را متحول کند. در بسیاری از جاها مسئولان از این مسئله با ترس و لرز رد شده‌اند، این یك ایراد بزرگ است.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) ادامه داد: با اینکه در قانون اساسی چند اصل راجع‌ به امر به معروف و نهی از منكر داریم، متاسفانه این موضوع به حاشیه رفته و از طرف دیگر، شیوه كار هم متاسفانه به‌روزرسانی نشده است و متناسب با زمان خودمان اقدام قابل توجهی نكرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این فریضه الهی وظیفه همگان است، بیان کرد: برخی تصور می‌کنند چون ستاد امر به معروف و نهی از منکر، متولی اصلی این فریضه است، این امر واجب از گردن سایر سازمان‌ها و نهادها ساقط می‌شود، در صورتی که این‌ چنین نیست و این فریضه، تكلیف همگانی و یك واجب مانند نماز است. ستاد، كار ستادی می‌كند و كار آن هدایت و راهبری كلان است.

کلانتری در بخش دیگری از سخنانش ضمن ابراز تاسف از بدحجابی و رعایت نکردن حدود شرعی در برخی ادارات و دانشگاه‌ها، علی‌رغم وجود قوانین و آیین‌نامه‌های مختلف در این زمینه، گفت: یك رصد دقیق همه جانبه باید شود و تذكر داده شود، وقتی كه مسئولی نمی‌تواند کنترل كند، باید عزل شود، چون قوانین شرع مقدس اسلام را رعایت نكرده است. همان‌طور که كلاس درس قانون دارد، رفتار، انضباط و پوشش هم قانون دارد.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) کرد: به نظر می‌رسد یکی از کارهای ستاد امر به معروف این است که همه دستگاه‌ها را با دقت تمام و كارشناسانه رصد كند و ایرادهایی كه دارند مشخص شود. ممكن است لازم باشد با رئیس و عوامل دست‌اندركار صحبت كنید، بعد كه توجیه شدند، باید ارزیابی شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم گسترش فعالیت‌های فرهنگی مساجد گفت: انقلاب از همین مساجد شروع شد. مساجد ما قبل از پیروزی انقلاب و در دوره خفقان موفق شدند بزرگترین انقلاب مردمی جهان را به‌وجود آورند. همین مساجد شیراز قبلا خودشان یك پایگاه بودند و هم‌اکنون نیز می‌توانند با بسط و گسترش فعالیت‌های فرهنگی خود سهم مهمی در گسترش فرهنگ دینی بین اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان ایفا کنند.

کلانتری افزود: همه گمان می‌كنند همه چیز در فضای مجازی هست، سایت و كانال درست كرده‌اند، اما مگر چنددرصد از مردم ما وقت دارند به فضای مجازی بروند. متأسفانه دوستان، فضای واقعی را رها کرده‌اند و همه می‌گویند فضای مجازی. البته فضای مجازی از جهاتی اهمیت زیادی دارد، به لحاظ انعكاس اخبار جهانی، برای تجارت هم می‌تواند خیلی كارساز باشد و ما باید در آن حضور پررنگ داشته باشیم اما نه به قیمت رها كردن كار اصلی. مگر می‌شود كه بگوییم چون مراسم روضه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در فضای مجازی است، پس دیگر مراسم آن را به صورت حضوری برگزار نکنیم.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) با تأکید بر اینکه باید با گسترش و نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، فضای عمومی را به سمتی ببریم كه گناه كردن سخت باشد، این بهترین کار است، گفت: رهبر معظم انقلاب از فرهنگ به هوایی كه همه در آن تنفس می‌كنند تعبیر كرده‌اند، چه بخواهیم و چه نخواهیم اگر هوا سالم باشد تنفس سالم و اگر هوا آلوده باشد، تنفس آلوده می‌کنیم. در حوزه واجبات و شرعیات نیز دقیقا همین است، باید فضا به گونه‌ای ساخته شود كه سرشار از پیام‌های اخلاقی و معنوی و در راستای ترویج شعائر اسلامی باشد.

انتهای پیام
captcha