دنیا ایران اسلامی را با نام دفاع مقدس می‌شناسد
کد خبر: 3998085
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸

دنیا ایران اسلامی را با نام دفاع مقدس می‌شناسد

امام جمعه اردبیل با گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس، بیان کرد: در دنیا ایران را با چند امر می‌شناسند که یکی از آنها دفاع مقدس است.

رضازاده// دنیا ایران اسلامی را با نام دفاع مقدس می‌شناسدبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، 26 شهریورماه، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل، ضمن گرامی‌داشت سالروز جنگ تحمیلی، اظهار کرد: سالگرد دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و در دنیا ما را با چند امر می‌شناسند که یکی دفاع مقدس است.

وی بیان کرد: دشمنان ما هر برنامه‌ای که برای ما می‌خواهند اجرا کنند اول به دفاع مقدس نگاه می‌کنند، دفاع مقدس یک آزمون بزرگ برای ملت و کشور بود‌ و نظام جمهوری اسلامی آزمون کارآمدی خود را در دفاع مقدس ثابت کرد،‌ کشور ما در این مدت دفاع بازدارندگی را خوب تجربه کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل، بیان کرد: اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی در دفاع مقدس تثبیت شد؛ حقیقتاً اگر آمریکا طی ۸ سال اقتدار ملت ما را نمی‌دید در سال ۲۰۰۳ به جای حمله به عراق ایران را مورد حمله قرار می‌داد.

عاملی بیان کرد: هشت سال دفاع مقدس هویت ما و قاب تصویر ملت ماست، ما الان هم کنار همان سفره نشسته‌ایم؛ آغاج اوز کوکونون اوسته دایانار.

وی اظهار کرد: جنگ تحمیلی و اهداف دشمن و موقعیت فعلی ما و موقعیت دشمنان ما که این جنگ را به راه انداختند، بعد از بالای چهل سال واقعاً آموزنده است؛ صدام با ملاحظه حمایت بسیار گسترده‌ای غرب از عراق و ارتجاع عرب خودش را در موضع بسیار قدرتمند و کشور ما را در نهایت ضعیف دید و بنابراین قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر را در برابر دوربین‌های تلویزیون پاره کرد‌‌؛ دو ابرقدرت، حمایت مالی ارتجاع عرب و عقبه لجستیکی حداقل ۳۴ کشور دارای تکنولوژی نظامی به صورت کامل پشت سر صدام بود.

عاملی بیان کرد: در برابر آن کشوری قرار داشت با ارتش غیرمجهز و در محاصره که حتی سیم خاردار نمی فروختند به دشمن هواپیماهای سوپراستاندارد با خلبان مربوطه و موشک اگزو سه هدیه می‌کردند.

وی تصریح کرد: طبعاً خیلی‌ها نگران بودند حتی از مسئولان کشوری؛ اما امام در صفحه تلویزیون ظاهر شد و با کمال آرامش فرمود: چیزی نیست دیوانه‌ای آمده سنگی انداخته و رفته در جنگ جوهری آد‌مها معلوم می‌شود آن روز غرب و صدام خیال کردن کار انقلاب اسلامی به سه هفته و حداکثر یک ماه ساخته است.

امام جمعه اردبیل، افزود: آن زمان دشمن با نهایت کبر، منیت و تعرض برای نابودی انقلاب اسلامی آمده بود، آن زمان آنها گلوله‌های ژ ۳ و کلاشینکف را حتی در بازارهای سیاه جهانی از ما دریغ می‌کردند و حالا امروز شاهد پرواز موشک‌های نقطه‌زن، پهپادهای قاره‌پیما، هواپیماهای جنگی صاعقه و آذرخش و زیردریایی‌های خطرناک و ناوهای جنگی بومی هستند.

آمریکا را قاتل اصلی جوانان کشورمان می‌دانیم

وی گفت: ما در این جنگ بهترین جوانان خود را از دست دادیم، ۲۲۰ هزار شهید تقدیم عزت و استقلال و تمامیت ارضی کشور اسلامی نمودیم، ما این داغ را فراموش نخواهیم کرد، ما آمریکا را قاتل اصلی می‌دانیم، وزیر دفاع آمریکا وارد عراق شد یک روز با صدام بود فردا صدام دستور حمله را صادر کرد ما شیوخ مرتجع و کشورهای حامی اروپایی را قاتل فرزندان خودمان می‌دانیم و روزی در معیت حضرت ولی عصر(عج) انتقام آنها را خواهیم گرفت.

آیت‌‌الله عاملی در بخش دیگری از خطبه‌های امروز تصریح کرد: این روزها آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به معجونی از التماس و تهدید تبدیل شده‌اند، ایران سطح التزامات خود را در برجام پایین آورده و آنها به احتضار افتاده‌اند، از تمام ابزارها هم استفاده کرده‌اند، چیزی در دستشان جز تهدید نمانده است؛ اگر دولت قبلی در اول کار خود بعد از ملاحظه تخلف آن‌ها در پای‌بندی به قراردادی که به امضای شورای امنیت رسیده بود، التزامات خود را پایین می‌آورد الان همه چیز حل شده بود.

وی افزود: عجیب این است که آنها هنوز هم ملت ما را نشناخته‌اند و از سر استیصال ملت ما را تهدید می‌کنند خیال می‌کنند ایران امروز ایران زمان مصدق است که از هر طرف او را محاصره و خفه کنند.

امام جمعه اردبیل گفت: سه سال پیش نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: ایران را چنان خفه می‌کنیم که دو دستی هر چه سلاح دارد به ما بدهد؛ آن‌ها ۴۰ سال است به ما می‌گویند شما را خفه می‌کنیم.

عاملی ادامه داد: رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان و پاکستان آن طرف مرزها در کشور آذربایجان شروع شده و هر کشوری حق دارد رزمایش برگزار کند و کشوری را هم که خواست شریک کند، اما در اینجا یک حادثه‌ای اتفاق افتاده که ما از کنار آن به راحتی رد نمی‌شویم.

وی افزود: درست در آستانه رزمایش، روزنامه ینی شفق که بیان‌گر نظرات دولت حاکم و شخص رئیس‌جمهور ترکیه است، در مصاحبه با نماینده مجلس آذربایجان تیتر خود را این‌گونه انتخاب کرده است: ایران از روی نقشه محو می‌شود.

عاملی بیان کرد: حالا که این‌طور شد که نه آذربایجان و نه ترکیه حق همسایگی را رعایت نکردند ما از شورای امنیت ملی می‌خواهیم اجازه دهد که سپاه معظم ما در این طرف جداره مرزی نمی‌ازیم قدرت ایران را نشان بدهد و عملاً به آنها بگوید این دم شیر است به بازی مگیر!

وی تصریح کرد: حکماء گفته‌اند رحم‌الله من عرف قدره و لم یتعد حده یعنی خدا رحمت کند کسی را که اندازه خود را بشناسد و از حد خود خارج نشود.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: به نماینده مزبور هم می‌گویم: مگسی روی فیلی نشست و هنگام بلند شدن گفت: خودت را محکم بگیر که می خواهم بلند شوم فیل گفت: من که متوجه نشستن تو نشده‌ام تا در برخواستن تو خودم را بگیرم!

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل، ادامه داد: من اطلاع دارم که سفیر اسراییل در آذربایجان خطبه‌های ما را گوش می‌دهد من از سفیر اسرائیل می‌خواهم به این نماینده که به خاطر خوشایندی اسراییل آن حرف‌های مزخرف را زده انعام خوبی بدهد و به او رحم نماید و او را ناامید برنگرداند.

عاملی افزود: گویند چاقویی بسیار نفیس دست کودکی بود و مردی می‌خواست او را گول زده و چاقو را از دستش بگیرد و به همین جهت چشم و ابرو خود را کج و قیافه‌اش را عبوس کرد تا کودک بترسد تا چاقو را در اختیار او قرار دهد. کودک با دیدن قیافه او، به آن مرد نابه‌کار گفت: نترس نترس سرت را نمی‌برم!

عزت در شعارهای کربلا موج می‌زند

وی ادامه داد: من آن زمان به آن خانم نماینده گفتم اول کربلا و عاشورا را مطالعه کن سپس با ما حرف بزن در شعارهای کربلا عزت موج می‌زند در هیچ انقلابی چون نهضت حسینی خبر از عزت‌مداری نیست.

امام جمعه اردبیل، گفت: امروز که ما را تهدید می‌کنند، روزی امام حسین را نیز با مرگ تهدید کردند حضرت فرمود: لَیْس َ شَأنی شأن مَن ْ یَخاف ٌ الْمَوْت، ما اهْوَن الْمَوْت عَلَی سَبیل نِیْل ِ الْعِزّ و إحْیاء الْحَق ّ، لَیْس َ الْمَوْت فی سَبیل الْعِزّ إلاّ حَیاة ً خالِدَة ً، وَ لَیْسَت ْ الْحَیاة ُ مَع َ الذُّل ّ إلاَّ الموت الذی لاحَیاة َ مَعَه ُ، افَبالْمَوْت تُخَوِّفُنی ؟ هَیْهات ْ، طاش َ سَهْمُک َ، وَ خاب َ ظَنُّک ! لَسْت ُاَخاف ُ الْمَوْت إن َّ نَفْسی لاکْبَرُ مِن ذلک و هِمَّتی لاَعْلی مِن ْ ان ْ احْمِل َ الضَّیْم َ خَوْفاً مِن َالْموت، و هل تَقْدِروُن علی اکثر مِن ْ قَتْلی ؟ مَرْحَباً بِالْقَتْل ِ فی سَبیل الله؛ ولکنّکم لاتقدرون عَلی هَدْم ِ مَجْدی وَ مَحْوِ عِزّی وَ شَرَفی، فإذاً لااُبالی بالقتل.

عاملی افزود: جایگاه من جایگاه کسی که از مرگ بهراسد، نیست. چقدر مرگ در راه رسیدن به عزّت و احیای حق سبک و راحت است. مرگ در راه عزت، جز زندگی جاوید نیست و زندگی با ذلت جز مرگی فاقد حیات نیست. آیا مرا از مرگ می ترسانی؟ تیرت به خطا رفته است و گمانت تباه است! من کسی نیستم که از مرگ بهراسم.منش من بزرگ‌تر از این است و همّت من عالی‌تر است از آن که از ترس مرگ، به زیر بار ستم روم و آیا بر بیش از کشتن من توانایی دارید؟ آفرین و درود به مرگ در راه خدا، اما شما قادر به نابودی عظمت من و از بین بردن عزت و شرافتم نیستید! پس در این صورت باکی از کشته شدن ندارم. وقتی مرگ حل شد عزت و حماسه شکل می‌گیرد.

شعارهای امام حسین(ع) ‌تماماً حماسی است

امام جمعه اردبیل، گفت: شعارهای امام حسین(ع) ‌تماما حماسی است می‌فرماید: و اللّه ِ لا أُعطيكُم بِيَدي إعطاءَ الذَّليلِ وَ لا أُفِرُّ فِرارَ العَبيدِ . نه به خدا سوگند، نه دست ذلت به آنان می‌دهم و نه چون بردگان تسلیم حکومت آنان می‌شوم و باز فرمود: لَوْ لَمْ یَکُنْ فِی الدُّنْیا مَلْجَأٌ وَ لا مَأْوَى، لَما بایَعْتُ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَةَ و در پیام سوم فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یابی الله ذلک لنا و رسوله و حجورطابت و طهرت.

عاملی بیان کرد: یعنی من استثناء نیستم ماموریت شخصی ندارم و «قضیه فی واقعه» نیستم حرف تمام معصومین یکی است. قبل از حضرت امام حسین حضرت امیرالمومنین فرمود: «المَوتُ فی حَیاتِکُم مَقهورین وَ الحَیاةُ فی مَوتِکم قاهِرین» در هیچ لغت‌نامه‌ای و در فرهنگ هیچ ملتی حیات و ممات و مرگ و زندگی این‌گونه تعریف نشده است.

وی بیان کرد: این فقط در لغت‌نامه اهل بیت و اولیای آنهاست. راه عزت و نجات هم همین است فقط آنها توانسته‌اند بگویند: المنیه و لا الدنیه والتقلل و لا التوسل؛ عین سخنان امیرالمومنین را امام حسین(ع) این‌گونه بیان کرده: "مَوْتٌ في عِزٍّ خَيْرٌ مِنْ حَياة في ذُلٍّ".

وی تصریح کرد: وقتی امیرالمؤمنین و معاویه در صحرای صفین حاضر شدند معاویه آب را بست حضرت پیام فرستاد که ما برای جنگ آب نیامده‌ایم ولی او گوش نکرد حضرت خیلی تقلا کرد که جنگ صورت نگیرد ولی او گوش نکرد و خیال کرد که حضرت از سر ترس نصیحت می‌کنند در آن لحظه امیرالمؤمنین یک خطبه تاریخی خواند که از جهت فصاحت و مفاهیم آن تا به حال گفته نشده و تا روز قیامت گفته نخواهد شد.

وی افزود: قَدِ اسْتَطْعَمُوكُمُ الْقِتَالَ فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّيُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ لشگر معاويه (با تصرّف شريعه فرات و منع شما از برداشتن آب) كارزار با شما را طالبند، پس شما يا بر ذلّت و خوارى اقرار كرده شجاعت و شرافت را از دست بدهيد(اظهار عجز و ناتوانى كرده از تشنگى بيچاره شده خود را به دشمن تسليم نمائيد) يا آنكه شمشيرهاتان را از خون‌های(ايشان) سيراب كنيد تا از آب سير آب شويد، پس مرگ(حقيقی) در زندگانى شما است اگر مغلوب بشويد، و (حقيقت) زندگانى در مرگ شما است آنگاه كه (بر دشمن) غالب آئيد (مرگ با عزّت و شرافت بهتر است از زندگانى با ذلّت و خوارى) آگاه باشيد كه معاويه عدّه قليلى از گمراهان و نادانان را بكارزار آورده(با اينكه لشگر معاويه زياد بوده ايشان را به عدّه قليلى تعبير فرموده، اشاره است به اينكه بعلم جنگ آشنا نيستند) و حقيقت امر را (كه جنگ براى بدست آوردن سلطنت و رياست است).

انتهای پیام
captcha