معرفی شهرستان دشتی به عنوان نگین فرهنگی جنوب
کد خبر: 3997464
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

معرفی شهرستان دشتی به عنوان نگین فرهنگی جنوب

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد دشتی، در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به علاقه مردم خطه دشتی به شعر و ادب گفت: شهرستان دشتی به لحاظ فرهنگ و علم دانش یک شهرستان خاص در استان بوشهر است که فرهیختگان، نویسندگان و هنرمندان بسیاری مانند فایز دشتی را به جامعه معرفی کرده است.

به گزارش ایکنا از بوشهر، حمید زارعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی ظهر روز گذشته 22 شهریور در دیدار با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با آثار مؤلفین شهرستان دشتی گفت: منطقه دشتی همواره مرکز علم و ادب و فرهنگ استان بوشهر و جنوب کشور بوده است و در این میان فایز دشتی که متولد روستای کردوان و متوفی در روستای گزدراز دشتی است شناسنامه شعر جنوب محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: وجود مراکز و حوزه‌های متعدد علمیه، دارالعلم‌ها، مساجد و مکتب خانه‌ها از قدیم الایام در نقاط مختلف شهرستان دلیلی بر این مدعا است و به سبب همین تاریخ بی‌بدیل و وجود ده ها عالم، شاعر، نویسنده، محقق، استاد، روحانی، مبارز و شهید، این منطقه را به عنوان «نگین فرهنگی جنوب» معرفی کرده است.

زارعی با اشاره به اینکه مردم دشتی از قدیم به داشتن ادب، مهمان نوازی، سلحشوری و آزادگی شهره بوده و هستند، افزود: مردم این منطقه در امر آموزش و تحصیل و امور ادبی و فرهنگی و مذهبی نه تنها سرآمد که همواره پیشتاز بوده اند، به گونه ای که اولین مورخ، شاعر (چه در زمینه کلاسیک و چه در زمینه شعر محلی)، روزنامه نگاری، ادبیات داستانی، تبلیغ دین و عرصه شهادت و ایثار و انقلاب در استان از این دیار برخاسته اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی بیان کرد: شهرستان دشتی به لحاظ فرهنگ و علم دانش یک شهرستان خاص در استان بوشهر است که فرهیختگان، نویسندگان و هنرمندان زیادی را به جامعه معرفی کرده است.

وی تصریح کرد: از سال 1394 تاکنون حدود 270 اثر در شهرستان دشتی چاپ و کتاب نمای دشتی را که نمایشگاه دائمی آثار مولفین شهرستان است در محل اداره ایجاد کرده ایم.

زارعی با بیان اینکه کتاب و کتاب خوانی در شهرستان دشتی به یک رویداد فرهنگی تبدیل شده است، اظهار کرد: تشکیل بیش از 1000 باشگاه‌های کتاب خوانی کودک و نوجوان در شهرستان و کسب رتبه های برتر ملی در چند سال اخیر حوزه کتاب گواه بر این ادعا است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی در این دیدار کتاب‌های کلیات فایز دشتی اثر دکتر علی حسن زاده، بنیادهای دستور گویش دشتی نوشته سیدکوچک هاشمی زاده، مراد دل مجموعه اشعار حاج علی مرادی و سایر آثار مولفین دشتی را به وزیر اهدا کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha