تدبر در قرآن؛ برنامه‌ای معنا محور در سر منشأ زندگی
کد خبر: 3992823
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
حافظ و قاری قرآن گلستانی بیان کرد:

تدبر در قرآن؛ برنامه‌ای معنا محور در سر منشأ زندگی

حسین وطنی، حافظ و قاری قرآن کریم گلستانی با بیان اینکه حفظ قرآن تنها راه میانبر برای رسیدن به معنویت است، افزود: حافظ قرآن علاوه بر خواندن قرآن می‌تواند در معانی و الفاظ آیات تدبر کند و یک برنامه معنا محور را سر منشأ زندگی خود قرار دهد.

ارسالی سه شنبه//حفظ قرآن؛ تنها راه میان بر برای رسیدن به معنویتحسین وطنی، حافظ و قاری قرآن کریم گلستانی در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان، بیان کرد: قرآن کتاب هدایت انسان است، هر انسانی می‌تواند بنا به ظرفیت خود از آن بهره‌ای بگیرد. هر سوره و هر آیه از قرآن یک درس بزرگی برای بهتر زندگی کردن انسان‌ها در زمینه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه هدفم از  شرکت در مسابقات قرآن فقط کسب مقام نبوده است، افزود: از سال سوم ابتدایی در مسابقات قرآن قدم گذاشتم و مقام اول را کسب کردم. در مسابقات ملی دانشجویی سال98 در مشهد نفر اول شدم و همچنین در مسابقات فرهنگیان به مدت سه سال مقام اول را کسب کردم و هدفم از شرکت در مسابقات کسب تجربه بود به طوری که بتوانم با قرائت قرآن کریم افراد بسیاری را به سمت قرآن جذب کنم.

وطنی با بیان اینکه قاری و حافظ قرآن می‌تواند با قرائت خود باعث تأثیرگذاری و جذب مخاطبین به معارف دینی و قرآنی شود، افزود: حافظ قرآن بیشتر با قرآن مانوس است تکرار آیات باعث انس و الفت با قرآن می‌شود حافظ علاوه بر خواندن قرآن می‌تواند در معانی و الفاظ آیات تدبر کند و یک برنامه معنا محور را سر منشأ زندگی خود قرار دهد.

این حافظ و قاری گلستانی با بیان اینکه حافظ قرآن باید در جامعه تأثیر‌گذار باشد، افزود: کسی که قرآن را حفظ کند و عمل به قرآن نکند حفظ آن فایده‌ای ندارد. تأثیری که حافظ قرآن می‌تواند بر روی خود و هم بر روی مخاطبین و جامعه بگذارد خیلی مهم است اگر بتواند تأثیر‌گذاری خوبی  داشته باشد پس به هدفش رسیده در غیر این صورت حفظش فقط تحت الافظی است.

وی با بیان اینکه بیشتر اساتید و قاریان ممتاز کشور به تلاوت معنا محور اشاره دارند، گفت: تلاوت باید براساس معنایی که آیات دارد با لحنی خوانده شود که مستمع متوجه شود که مقصود، آیات بشارت است یا انذار برای نمونه در مورد آیات عذاب نغمه در تلاوت نغمه غمگین است این حس از طریق لحن به مستمع منتقل می‌شود و تأثیر گذار است.

این حافظ و قاری قرآن كه تاكنون در عرصه‌های بین‌المللی خوش درخشیده است درباره تحقق حفظ حقیقی قرآن، گفت: حفظ قرآن مانند سایر كارها یكسری مراحل دارد و یكی از مراحل اصلی آن این است كه روخوانی و روان‌خوانی را طی كرده تا بتوانیم وارد این عرصه شویم.

وطنی با بیان اینکه هرچقدر با مفاهیم و تفاسیر و ترجمه آیات آشناتر باشیم، طبیعتاً عمل كردن به قرآن راحت‌تر می‌شود‌، افزود: آنچه مهم است این است كه بعد از حفظ قرآن به سراغ مفاهیم و تفاسیر آن برویم و مرحله آخر عمل به آیات وحی است و تا زمانی كه ظاهر آیات را حفظ نكنیم، طبیعتاً به عمل به آیات قرآن هم نمی‌توانیم دست پیدا كنیم.

وی به اثرات حفظ قرآن در زندگی اشاره كرد و گفت: یک حافظ قرآن وقتی با یک موضوع یا مشكل در زندگی برخورد می‌کند آیات مربوط به آن به ذهنش  خطور می‌کند و با آن مشکل بسیار راحت‌تر كنار می‌آید و می‌داند آنچه که خداوند گفته است حتماً محقق می‌شود.

این حافظ و قاری قرآن به روش‌های حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: عده‌ای حفظ قرآن را در مؤسسات آموزش می‌بینند و عده‌ای هم به‌ صورت شخصی آن را انجام می‌دهند اما بهتر است افراد حفظ قرآن را از طریق مؤسسات مربوطه فرا بگیرند و یک برنامه منظم و جامعی را داشته باشند.

این حافظ قرآن به تبیین انواع روش‌های حفظ قرآن پرداخت و گفت: حفظ قرآن را به‌ مدت 5 سال در دارالقرآن آموزش وپرورش علی آباد انجام دادم و با آمدن به گرگان در حضور اساتید برتر و قاریان ممتاز گلستان حفظ قرآن را ادامه دادم. شیوه‌های متفاوتی در حفظ قرآن شامل حفظ یک ساله، دو ساله وجود دارد ولی یک حافظ باید حداقل روزی یک جزء قرآن را با معنا تمرین کند تا بتواند محفوظاتش را تثبیت کند.

وی با تأكید بر اینكه حفظ قرآن یک راه میان‌بر برای رسیدن به معنویت است، گفت: طبیعتاً كسی كه حافظ قرآن باشد یعنی قرآن را همراه دارد بسیار راحت‌تر می‌تواند مسیر را طی كند ولی این راه مثل بقیه راه‌ها شرایط خاص خودش را دارد كه این شرایط در داخل مؤسسات یا توسط خود فرد رعایت نمی‌شود و آن توجه نکردن به مفاهیم آیات است؛ هر چند حفظ آیات به تنهایی اثر خود را دارد.

همراهی والدین در مسیر حفظ قرآن

وطنی با بیان اینکه خانواده‌ها باید سعی کنند فرزندان را تربیت قرآنی کنند، افزود: بهترین زمان برای حفظ قرآن از سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی است و نباید حفظ قرآن را از سنین پایین شروع کرد زیرا کودک به دنبال بازی و تفریح است و نمی‌تواند به حفظ قرآن مشغول شود البته اگر آموزش قرآن همراه با سرگرمی و مناسب سن کودک باشد تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

وی به برگزاری کرسی تلاوت قرآن اشاره کرد و افزود: برگزاری کرسی تلاوت و محافل انس با قرآن با نگاهی که مقام معظم رهبری به این موضوع داشته‌اند در جامعه بسیار است و رویکرد این محاقل قرآنی روی قرائت قرآن است. متاسفانه حضور حافظان قرآن در این محافل‌ها کمرنگ است باید تدابیری اندیشه شود که محفل انس با قرآن ویژه حفاظ برگزار شود تا از این طریق حفاظ بتوانند محفو‌ظاتشان را در اختیار افراد قرار دهند و همراه با حفظ به تفسیر قرآن بپردازند.

انتهای پیام
captcha